Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-28, 21:47   #1
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard KUIDens förbannelse

Jag skriver denna text för att tala om en upplevelse och varna eder andra som möjligen liksom jag har två datorer ni kör Trainz på med samma konto:
ni kan drabbas av KUIDens förbannelse......

Scenariot i mitt fall är att jag har en vanlig stationär dator som jag använder i vanliga fall för Trainz. Sedan har jag även en bärbar dator som jag använder för Trainz under sommarmånaderna.

Export av DONJ gjordes medelst Content manager - Save to CPD.
Filen importerades sedan i bärbara datorn. Inga problem så långt.
Men under sommarens månader så skulle KUIDens förbannelse långsamt slå till.

Som vi alla vet har vi alla, i N3V stora visdom, fått oss tilldelat ett nummer för användaren, i mitt fall 269413. Varje sak man gör i Trainz får sedan ett löpnummer tillsammans med ditt user kuid, t.ex. kuid:269413:100096 - DONJ hinderfrihetsstolpe. Om jag skulle skapa en ny version av denna skulle den isf heta kuid:269413:100096:1 och sen kuid:269413:100096:2 osv.

Vad är nu KUIDens förbannelse och hur verkar den? Jo, varje gång du sparar en bana i en ny version i Trainz så skapas det ett nytt KUID för denna - inte en ny version märk väl utan ett helt nytt KUID.
Kuidens förbannelse är att dessa KUIDs utgår från den LOKALA datorn - det finns ingen central KUID räkning.

Detta får konsekvenser när man flyttar något med en CPD från en dator med LÄGRE KUID räknare än den man normalt sitter på. T.ex. så har min bärbara dator kommit till 100106 - problemet är att min stationära dator har kommit till 100320!

Som ni inser innebär detta en krock och ve och förbannelse. På min bärbara dator är t.ex. 100106 DONJ_20120820A (vilket är Björnls och mitt sätt att säga att det är DONJ av version A, sparad den 20 augusti 2012).
På min stationära dator är 100106 DONJ_111022b (vi råkade tappa bort 2:an för några nummer, det är ju egentligen 20110222 som menas).

Det riktigt irriterande är att när man importerar en CPD som har din egen KUID fast i lägre version så får man frågan om man vill skriva över aktuell version MEN man kan inte ge den ett nytt nummer. ÄNNU mera irriterande är att den importerade CPDn INTE tar namnet som den hade på den exporterande datorn UTAN det namn som KUIDen har på den importerande datorn - följaktligen blir det ett litet h-vete och en förbannelse att hitta på importerad data!

Finns det någon lösning på denna av N3V nedkallade förbannelse?
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.