![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
Vad gäller gäller storleken på texturerna så har jag för mig att dokumentatationen rekomenderar att man är återhållsam både med texturernas storlek och antal. Jag är osäker på sambanet mellan storlek på den initiala texturen och de skalade texturerna som faktiskt laddas över till grafikkortet. Jag tror att mipmap är ett begrepp som brukar nämnas i de här samanhangen. Texture libraries kan vara värt att fundera på om man gör väldigt många liknande objekt som helt eller till delar kan använda samma texturer. Dessa laddas då bara en gång i minnet på grafikkortet. Det har också funnits stöd för att implicit detektera att flera texturer egentligen är samma basserat bland annat på filnamnet. Det blir lite mystiskt när samma textur helt plötsligt används på två objekt där man hade förväntat sig två helt olika texturer.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
Senast redigerad av bear den 2011-11-21 klockan 22:39. |
|
![]() |
![]() |