![]() |
If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below. |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#18 | ||
Medlem
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
|
![]() Quote:
Quote:
pantograph "1", pantograph "2" eller pantograph "3" definierar en eldriven motorvagnen eller ett eldrivet lok. pantograph "0" definierar en manövervagn i ett eldrivet tåg. Jag får inte x10-x14 att fungera överhuvud taget i TS2009, men pantographknappen eller END knappen fungerar alltid på ett tåg, även om du inte kan se det visuellt med en strömavtagare. Du kan t.om. fälla upp en strömavtagare på ett ånglok om du vill. För varje tryck man gör stegas "state" upp ett steg. State är alltid 0 när en session startar upp. Sekvensen ser ut som följer. 0-1-3-2-0-1-3-2-0 osv. Det är här som den extra finessen med siffrorna i configfilen också kommer in. Står det "0" genereras aldrig någon annan state än 0 (noll). Står det "1" genereras bara 0 och 1 (0-1-0-1-0 osv.). Står det "2" genereras bara 0, 1 och 2 (0-1-2-0-1-2-0 osv.). Står det "3" genereras alla states, precis som ursprungsfunktionen. EDIT1: X10 (A) motorvagn ska ha tillägget pantograph "1" i configfilen, medan X10 (B) manövervagn inte ska ha något tillägg alls då den inte är körbar. EDIT2: Gör denna test. Placera ut en T43 (diesellok) och starta Driver. Du ser att pantographs knappen är inaktiv (bild 1). Tryck på tangenten END och du ser att pantographs knappen blir aktiv (bild 2). Du måste nu trycka tre gånger till för att den ska bli inaktiv igen. Prova sen samma sak med en modifierad Ue enligt min beskrivning tidigare. Jämför gärna med originalet. -
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Last edited by svenolov; 11-11-2009 at 12:05 AM. |
||
![]() |
![]() |