Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-12, 11:24   #9
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg
Sitter här och tänker tillbaka lite, hur forumet en gång startade som en sida för tågsimulatorerna. Blev medlem här efter ungefär ett år, och anser mig inte heller vara någon "farfar" i sammanhanget, som Pson snyggt uttryckte sig.

Vid starten var det bara Microsoft Trainsimulator som gällde, därefter dök även Trainz upp och allt vad det innebar. Sen tillkom andra saker som medlemmarnas egna tågbilder, vilket jag personligen uppskattade väldigt mycket. En enkel bild på ett tåg som stod på Stockholm C, uppskattades lika mycket som en bild på ett tåg som passerade ute på linjen.

Var är denna inställning nu? Kanske bara jag som saknar denna tiden? Varför allt snack om att den slutartiden är för lång/kort, felaktigt val av ISO osv...var är enkelheten? Var är nybörjarna som uppskattade alla bilder som laddades upp? Framförallt, var är den ödmjukhet som en gång fanns? varför är alla helt plötsligt proffs på allt som rör fotografering...
Jag instämmer i ditt inlägg ovan. Har själv försökt påpeka detsamma nå'n gång. Svaret brukar bli att man inte behöver titta i de forum/trådar som stör en. Men det är inte det som är poängen.

Min syn på det hela är att det gått från att:
  • Tåget/järnvägsverksamheten är det centrala, och bilden är sättet att förmedla det på
till
  • Bilden och dess fototekniska detaljer är det viktiga och järnvägen har reducerats till att vara det man riktar kameran mot för tillfället

Skillnaden kanske kan anses som hårfin, men jag vill mena att den första punkten hör hemma i en fotokategori på ett tågforum, medans punkt nummer två hör hemma i en järnvägskategori på ett fotoforum.

Men jag antar att skillnaderna mellan tågforum och fotoforum blir som tydligast i de efterföljande kommentarerna. Handlar dessa om järnvägsdrift eller om fototekniska detaljer?

Själv fotograferar jag inte så mycket, och när jag gör det så är det mest för att skapa egna minnesbilder. Något man kan titta på för att i huvudet kunna drömma sig tillbaka till vissa händelser/upplevelser. Har postat några få bilder här men har i stort sett slutat med det nu. Jag har även slutat att läsa "Allmänt om Järnvägar".

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009