![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Det är oändligt mycket enklare att få in DEM i KRS än i Trainz. Det är i princip bara att hämta rätt datafil från NASA, lägga i en katalog under KRS och sen trycka på knappen T då man är i datafilens position i editorn.
Problemet just nu (innan 12 nov) är att få en ny rutt på rätt longitud-latitud. Det kräver att man redigerar en xml-fil som beskriver alla rutterna i spelet. Jag har inte full koll på hur jag lyckades komma rätt men DEM-datan kom in iallafall ![]() ![]() Precisionen är densamma som i Trainz, dvs runt 65-90m. Alltså en bra grund för en rutt, men inga detaljer att tala om. Det jag känner som lovande är markerfilerna. Med dem kan man följa rutten i Google Earth och spara som en path (en följd av lat-lon koordinater) som sen visas i editorn som flaggor el dyl. Då har man rälsens x/y-koordinater väldigt exakt. Återstår höjden men det skall nog inte vara omöjligt från någon annan källa. |
![]() |
![]() |