![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#34 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tackar!
![]() Slangklämmorna är bara en textureffekt. Det som riktigt säljer det är nog normalmappen som får dem att se lite rundade ut och reflektera ljus snyggt. Jag gjorde manuellt en displacementmap i Photoshop som bara är en gardient från mörkt till ljust tillbaka till mörkt för att ge effekten att de är rundade. Sedan skickade jag in displacementmappen i Mixer och genererade en normalmap från den som bakas ihop med normalmapparna från alla PBR-texturer och lager där. Genom att låta det mörka i gradienten vara mörkare än den 50% grå grundfärgen som displacementmappen har får man dessutom en kant mellan slangen och klämmorna, vilket får det att se ut som att de är hårt åtdragna och trycker sig in i materialet på slangen. Detta var något jag såg när jag detaljstuderade bilder i Järnvägsmuseums digitala arkiv. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|