![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#27 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Dessa flakvarianter var inga nedkapade bussar utan byggda så från början.
På tyska kallas de för Pritsche och senare kom även varianten som kalls för Doka vilket var med stora hytten med bakre säte (doppel kabin). Det som är lite fel på Lennarts modell är att de fällbara lämmarna gick hela vägen ut i hörnen så det var möjligt att fälla ned dem eller ta bort dem och få en helt platt yta. Det fanns även en version med påbyggt bredare flak som vissa tidigare inlägg här tycks tänka på. Dessa byggdes inte av Volkswagen själva utan av Westfalia, samma firma som även byggde campingbussarna. Trots det var en utomstående firma som byggde flakvarianten så var det en riktig officiell VW modell. Antalet olika variationer av VW bussar/skåpbilar var nästan oändligt och det som inte erbjöds direkt från VW fabriken gick att efterbeställa hos olika karosserifirmor som byggde om dem. /æ (som äger en VW Karmann Ghia Cabriolet 1960) |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|