Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-08, 22:35   #16
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Hej

Oj, det var mycket det.

Hoppas att jag inte gör dig allt för besviken nu, men mycket av detta känns för modernt och spårvägsspecifikt för att jag skall ha jättestort eget intresse av att ta fram modellerna.

Det som jag har funderingar på som kan tangera dessa är följande.

1. Volvo 6300, även med spårföljare.

Ritningar finns så det är egenligen bara att bygga, men det är mycket pill med en sådan maskin.

2. Atlas runtomsvängande hjulgrävare av den äldre modellen med spårföljare.

Den här modellen bygger på att jag får tag i ritningar, i första hand på maskinen, spårföljarna till dessa är av relativt enkel konstruktion och bör gå att höfta fram från foton om man får tag i sådana.

3. Motortrallor/dressiner.

Här har jag en del funderingar på framförallt MDR 1xx och HC byggda trallor. I första hand de mindre trallorna, de som är ombyggda från Yd bör lämpligen samordnas med framtagandet av denna. En scania tralla vore också trevlig. Men för alla dessa saknas som vanligt ritningar. Det samma gäller lameco bytare, spikmaskiner mm. Jag har dock tillgång till dessa maskiner med ogämna mellanrum och bör kunna ta foton som underlag för bygget, om ritningarna inte kan lokaliseras.

Vad gäller lastbilarna så är arbetet med själva spårföljarna minimalt, och främst är det väll volvo FL10 som är aktuell, dvs den flakbil som banverket har. Men även den känns lite för modern för att matcha de andra bilarna jag arbetar på just nu.

Kranarna finns i planeringen, ritningar på moderna kranar från HIAB/Jonsereds finns på deras hemsida så det bör inte vara något problem. Det är värre med äldre kranar, framförallt den lilla av bockad plåt som brukar sitta på bilar kring 5 ton från 50 - 60 talet vore rolig att ha. Lösa kranar tror jag inte riktigt på, möjligen för konsolmonterade timmerkranar och liknande som sitter bak på fordonen. Annars måste det finnas extra plats mellan flakets framstam och hytten för att det skall fungera.

Så nu skall jag lämna tillbaka tråden till rack_hammer så att han får fortsätta med sina byggen.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009