Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-19, 17:20   #1
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard Någon som kan något om färg?

Efter förra vintern full av slask, kyla och vägsalt började färgen på avgasröret på min nya moped att bli sunkig. Så småningom började det rosta och det såg inget vidare ut. Idiotiskt av mig att använda mopeden på vintern, men vad gör man inte när det kliar i fingrarna? Redan andra dagen efter jag fått mitt förarbevis föll den första snön.

Jag bestämmde mig i alla fall för att göra något åt avgasröret nu till hösten, väldigt tråkigt att behöva göra det på en endast ett år gammal moped, men det är bara att gilla läget. Jag knallade iväg till Biltema och införskaffade sandpapper, en gummirondell till skruvdragaren och specialbits. Efter att jag fått väck avgasröret var det många timmar med slipning som gällde.



Tänkte att det är lika bra att köra avgasröret rent från all gammal färg, rost och dylikt så gott det går, för att sedan börja lacka på en ren yta. Efter ett par lager med Biltemas Hot Paint som ska klara av temperaturer upp till 600 grader var resultatet följande. Som nytt, om inte bättre!



Jag var väldigt nöjd, och monterade avgasröret på kvällen, för att sedan vid 07.00-tiden dagen därpå testköra mopeden om avgasröret satt som det gjorde, vilket det gjorde. Men där slutar det roliga. När jag sätter mig på mopeden för att köra de 9 kilometrarna till skolan är jag full av förväntan, men när jag kommer fram står avgasröret i ett enda rökmoln och det luktar apa. Färgen har bränts in, eller härdat som man säger, men blivit grådassig.

Jag kan inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig ett avgasrör som är 600 grader varmt på en 45 Km/h-moped, även om det är varmt. Det känns nästan som att färgen bränts in och därmed tappat all sin lyster, men jag vet inte? Något jag funderade över var om jag gjort något fel med härdningen, kanske ska man bara köra en kortare sväng med mopeden så temperaturen inte blir så hög?

Jag testade i eftermiddags, sprayade på ett lager och det blänkte lika fint som första gången, och körde max 2 km med mopeden, just för att den skulle komma upp i lite temperatur. Och här är resultatet.



Som synes, har värmen inte ännu nått alla delar av min målning, jag har något i mitten av avgasröret som alstrar mer värme än resterande delar. Men ni ser tendensen, färgen blir grådassig. Hade jag kört en längre stund hade även resten av delarna blivit lika "fina".

Därför undrar jag om det finns någon kunnig inom lackering etc. här inne? Eller som använt sig av Biltemas "Hot Paint" och som kan dela med sig av erfarenheter etc. Kanske finns det någon som vet hur man härdar värmebeständig färg på ett korrekt sätt?

Funderar som ni säkert kunde ana på att testa en annan färg, men lite mer kvalité från Mekonomen, men tänkte att det kanske finns några med erfarenheter här inne!
__________________
Med vänliga Hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 17:57   #2
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Det första jag kommer att tänka på är, fick färgen torka ordentligt? Ju tjockare lager, desto längre tid tar det för färgen att torka.
Bättre att spraya flera tunna lager som får torka ordentligt melllan sprayningarna än ett tjockt. Det gör att det kan ta 24 timmar innan delen är klar för användning, så tålamod är bra
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 18:10   #3
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Det spelar ingen roll om färgen får torka 1 timma, 9 timmar eller 32 timmar. Har testat allt.
__________________
Med vänliga Hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 18:28   #4
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

OK, då har vi testat det. Kan inte komma på något mer just nu än det grundläggande som:

* ordentligt rengjort objekt
* eventuell grundfärg
* torktid
* rätt temperatur vid lackningen (den omgivande temperaturen)
* eventuell slipning för bättre vidhäftning
* omgivande luftfuktighet (vissa färger kan vara känsliga om dom används när det är fuktigt vid appliceringen)

Mer än det kan jag inte komma på, men förhoppningsvis finns det någon annan som är mer kunnig.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 18:36   #5
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Kan det inte vara så att det sitter en katalysator i mitten och de brukar väl bli > 1000 grader ?
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 19:54   #6
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Hej!
Jo man blir ledsen när det blir sådär, men det kan vara som Fredrik säger att det är varmast där i mitten men om ett tag kommer allt det blanka bli matt. (Om du åker på en långkörning på någon mil så kommer du se att nästan allt kommer vara matt ) (Vad jag tror iaf.)

*Dessutom är det väldigt svårt att få tillbaka den blanka ytan när man gör det själv, om man inte har det bästa grejerna tyvärr.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse

Senast redigerad av Basse den 2005-09-19 klockan 19:56.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 20:18   #7
DJTimboy
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: jokkmokk, , .
Inlägg: 1 066
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Kan det inte vara så att det sitter en katalysator i mitten och de brukar väl bli > 1000 grader ?
Katten sitter i mitten av avgasrörer. Om jag inte minns fel så blir den jävligt varm. Men hur varm har jag ingen aning om.
DJTimboy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-20, 02:04   #8
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Jag har ochså varit med om något liknande och jag hade ingen "kat" på den. Har även sprayat cylindrar med mera med samma färg med samma resultat. Men av erfarenhet och annat så är den färgen som finns på sprayburkar inte av bästa kvalitet. Sen har det ingen betydelse om färgen kommer från Biltema eller Mekonomen.

Dessutom har jag för mej att den bara finns i matt utförande ochså, kan ha fel på den punkten.

Det enda sättet om man vill ha den blank är att lägga på klarlack, men den skall ju tåla värme den ochså och det vet i tusan om det finns att få tag på.

Men det är sant att det är värmen från röret som gör att färgen ser ut så som den gör. Denna typ av färg härdar på ett litet tag, i princip när den kommer ut i fria luften, sen tar det en viss tid innan den är genomhärdad. Att det är en hotpaint-färg har ingen betydelse för härdningen, det är samma härdningstid på denna som på andra typer av färg. (Obs! Jag kan ha fel här. DS!)

Även om man har varit noga med rengörning med mera så har det ingen betydelse i detta fallet utan mitt tips är att färgen blir så hur man än bär sej åt, tyvärr...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-23, 19:27   #9
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Cool En liten Iakttagelse

När man studerar de tre bilderna, så ser man att de värsta korrossionsangreppen på ljuddämparen är över samma område som mattats så katastrofalt efter en stunds körning. Uppenbart är att temperaturskillnaden är boven i detta drama. Mitt bästa förslag för att komma till en bättre (om än dyrare) lösning är att låta förkroma ljuddämparen.
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009