| 
	
| If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Thread Tools | Display Modes | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Join Date: Sep 2001 
				Location: Vendelsö 
				
				
					Posts: 4,502
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Vilken signalbild visas på en huvudlinje före en högfartsväxel som ligger i avfartsläge, i MSTS-fallet med en radie på drygt 2500m? 
		
		
		
		
		
		
		
	Den radien är ju inte direkt kul och lunka fram i 40 direkt... [B)]Gissar att ATC löser fartproblemet i verkligheten, men vilken signalbild ska visas? Behöver föraren egentligen alls veta om det går rakt eller i sväng i en sån växel?       /Mats A  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Alla växlar där man kan köra i sth 80km/tim eller mer visar 'Kör' dvs en grön lampa. 
		
		
		
		
		
		
		
	M v h /Pursche www.svttl.se  
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Join Date: Sep 2001 
				Location: Vendelsö 
				
				
					Posts: 4,502
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Okey, va bra!   Tack Pursche!    
		
		
		
		
		
		
		
	![]()       /Mats A  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Join Date: Jan 2002 
				Location: Linköping,  ,  . 
				
				
					Posts: 141
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Amatörfundering (har inte byggt särskilt mycket i RE...): 
		
		
		
		
		
		
		
	Kan man inte ha två signalbilder i en signal som ser likadana ut optiskt, men ger olika hastighetsbesked? Då skulle man kunna ha t.ex 200 km/h i rakspår och 100 km/h i avvikande tågväg, men i båda fallen visas en grön? (Kör man MSTS har man ju "ATC-information" genom körmonitorn, så det blir förstås ett krav att använda den - annars får man nöja sig med sth 80 precis som utan ATC "på riktigt")     Jolin | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Join Date: Sep 2001 
				Location: Vendelsö 
				
				
					Posts: 4,502
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jodå, det går utmärkt att göra det! 
		
		
		
		
		
		
		
	En utmärkt ide! ![]()       /Mats A  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 Quote: 
	
 Du behöver inte nöja dig med STH 80 om du kör Utan Track Monitor, jag brukar ofta köra utan F4 (Track Monitor, TM). Nu är rutterna ofta så bra signalsatta (se bara på VHJ!). Och i många tåg/lok (t.ex TGV, Rc6 etc) så får du det mesta i hytten ![]() MVH Daniel   VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off!  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Join Date: Jan 2002 
				Location: Linköping,  ,  . 
				
				
					Posts: 141
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nädå Dson, 80 har inte med MSTS utan med verkligheten att göra.. 
		
		
		
		
		
		
		
	Sth 80 är den svenska SÄO-regeln utan ATC. Anledningen är att en signal som visar "Kör" (en grön) kan ge hastighetsbesked ner till 80 km/h genom ATC:n. Exempel: En växel kan ligga i kurvläge och bara tillåta 80 km/h eller i rakläge och tillåta 200 km/h, men signalen visar i båda fallen en grön = "Kör". Om man kör utan ATC, kan man inte se skillnad på om det är 80 eller 200... alltså gäller max 80 km/h. Om hastigheten i växelkurvan skulle vara lägre än 80, då krävs signalbesked med två (eller tre) gröna = Kör 40. Här kan alltså ATC ge ett högre besked (t ex 70 km/h). (Tillägg: Det här gäller alltså på banor som är utrustade med ATC. Om banan tillåter 120 km/h och inte har ATC, är det tillåtet att köra 120 - och då kan inte signalerna ge några "extra" hastighetsbesked utan det är skyltad hastiget/40/stopp som gäller).     Jolin | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |