Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-25-2003, 03:35 PM   #16
LokKalle
Medlem
 
Join Date: Nov 2002
Location: , , Sweden.
Posts: 535
Default

Hej Ian

Se där!!!! Mycket fina grejor. Du verkar ha fått bra färg till det vita på husen. Det brukar gärna bli alldeles för vitt där. Har haft svårt med just det där vita som gärna vill ta överhanden.
Har också byggt lite hus fast jag fuskar lite med fototextur på väggarna. Fick äntligrn råd att köpa mig en digetalkamera för ett tag sedan och det är ju klart att den skall användas.
Skall ha husen till Kinnekullebanan sedan. Kanske kan vi byta lite hus det kommer att gå åt massor när väl kommer igång med den.

I Hellekis som är ett brukssamhelle med nu nedlagd cementfabrik finns dessa gamla hus kvar som tillkom åt arbetare som jobbade på fabriken i början på 1900talet. Dessa hus ligger utmed en gata i Hällekis med på var sida om den fyra hus. gula och röda.

Till dessa hus byggdes också uthus. Utedass och tvättstuga med visthusbodar.

Tråkigt med det där korset man inte får väck. Kanske har någon något tips om hur man får väck det från bilden.




KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Old 10-25-2003, 03:46 PM   #17
Json
Medlem
 
Join Date: Jul 2002
Location: At the east side of nothing
Posts: 1,024
Default

LokKalle: Tryck ALT+FLY eller ALT+WALK

//Json

Json, lackerare på BOPGE
Json besöker inte forumet just nu  
Old 10-25-2003, 06:13 PM   #18
Tomas
STW-member
 
Join Date: Oct 2001
Location: Vännäs
Posts: 2,073
Send a message via MSN to Tomas
Default

lan och Lokkalle, snygga hus.

Men lan, skippa din fixa ide om att ha bump-mapping på hus, du kommer ändå inte se skillnaden om huset står mer än 20/30 meter ifrån spåret och du gör bara så alla får sämre fps.

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Old 10-25-2003, 07:07 PM   #19
tom-sa
Medlem
 
Join Date: Oct 2001
Location: Copenhagen, , Denmark.
Posts: 237
Send a message via ICQ to tom-sa
Default

Flotte huse, LokKalle og lan

Jeg må dog slutte op om Tomas' opfordring til ikke at bruge bump maps på huse.

/Tom
Vild med sporvogne - især Tvärbanan
tom-sa besöker inte forumet just nu  
Old 10-25-2003, 07:58 PM   #20
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Husen är på 50-150 polygoner, jag måste få försöka med bump. Blir det oooliiiidligt långsamt får jag väl krypa till korset! Men lite brädstruktur på väggar vore ju bra (jag har försökt med skuggade texturer och det fungerar på små detaljer (t.ex skorstenen på förrådet)men på stora ytor blir det inte bra.


LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Old 10-25-2003, 08:50 PM   #21
tom-sa
Medlem
 
Join Date: Oct 2001
Location: Copenhagen, , Denmark.
Posts: 237
Send a message via ICQ to tom-sa
Default

En ting man lige skal huske på er, at det ikke er alle folk, der har grafikkort, der understøtter bump maps. Derfor bør man bestræbe sig på at få sine bygninger, lokos, vogne, etc. til at se så godt ud som muligt uden, før man bruger bump maps.

/Tom
Vild med sporvogne - især Tvärbanan
tom-sa besöker inte forumet just nu  
Old 10-25-2003, 08:56 PM   #22
Janne
STW-member
 
Join Date: Aug 2001
Location: Vagnhärad, Sweden.
Posts: 2,299
Send a message via Yahoo to Janne
Default

Jag håller med föregående talare. Det är inte alla som har grafikkort som stöder bump mapping. Dessutom går det alldeles utmärkt att skapa lika bra skuggningar genom att måla i texturen. Övning ger färdighet!


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu  
Old 10-25-2003, 11:31 PM   #23
emges
Senior Member
 
Join Date: Aug 2001
Location: Göteborg, , Sweden.
Posts: 1,830
Default

lan: Jag tycker du skall testa och se hur det blir. Jag är själv rätt nyfiken på tekniken. Ang kortstöd så går det ju att släppa två olika versioner, med och utan. Jag tror dock inte det ersätter skuggor i texturen. Snarare framhäver dom som redan finns.

/Mats
emges besöker inte forumet just nu  
Old 10-26-2003, 03:57 AM   #24
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Default

Hj
Hoppas att de hjälper med mitt nya grafkkort, ATI 9700 pro.

För innan så har det laggat rätt skapligt

Ja får se va de gör på nuvarande trainz.
Men ärligt talat, så köpte ja detta grafikkort för att få bättre frames i MSTS vid 1600x1200 upplösning.
Sen om det kan ge mer frames i nya Trainz, de återstår ju att se.
http://forum.sweclockers.com/showthr...96#post2311596





Hawk



Hawk besöker inte forumet just nu  
Old 10-26-2003, 12:43 PM   #25
LLJ
STW-member
 
Join Date: Nov 2002
Location: , , Sweden.
Posts: 1,131
Default

Hej Hawk.

TRS har enligt uppgift fullt ATI stöd, vad det nu innebär.
/Lars
LLJ besöker inte forumet just nu  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TSR2004 nya konstruktionsidéer lan 3D-design - Trainz 1 10-21-2003 10:54 PM
STW och Auran presenterar svenskt i TRS2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 18 10-01-2003 01:00 AM
Kör både amerikanskt och svenskt i HO... RapidHO Trainz - Allmänt om Trainz 0 05-18-2002 10:30 PM



All times are GMT +2. The time now is 10:13 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009