Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-27-2020, 06:13 PM   #1
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Exclamation WNJ expanded

Hej
Har beslutat mig för att avstå från FX gräs, då det skulle göra rutten mycket tungdriven, samt ta en himla massda tid.

Jag söker någon som vill testa rutten i det skick den är nu.

Du bör ha en mycket kraftfull dator, där du kan ställa in allt på max.
Skicka mig ett PM.

Jag behöver instrukitioner om hur jag skall packa rutten.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 06-29-2020, 12:03 AM   #2
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Smile Flygfoto

Hej
Visar några "flygfoton" Roaming


"Du bör ha en mycket kraftfull dator, där du kan ställa in allt på max"
Tag inte detta så allvarligt.
Jag har inte testat rutten på någon annan än min egen dator ( allt på max) och rutten flyter som smällt smör.

Vad jag gärna skulle önska att utöver själva rutten kunna bifoga en Assetfil, där alla objekt ingår, så att man skall slippa en massa sökande efter filer i dagar.
Det fattas fortfarande minst en vändskiva.

Det som är nödvändigt är TRS 2019.
Givetvis så får var och en ställa in sina parametrar efter vilken dator man har.

.
Attached Images
File Type: jpg 2020-06-28-flygbild-1.jpg (138.5 KB, 206 views)
File Type: jpg 2020-06-28-flygbild-12jpg.jpg (134.6 KB, 206 views)
File Type: jpg 2020-06-28-flygbild-123jpg.jpg (159.9 KB, 207 views)
File Type: jpg 2020-06-28-flygbild-1234jpg.jpg (146.3 KB, 207 views)
__________________


Last edited by Hawk; 06-29-2020 at 01:38 AM.
Hawk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-29-2020, 04:51 AM   #3
benkegbg
Medlem
 
Join Date: Feb 2005
Location: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Posts: 1,436
Default

Hej!
Vet inte om jag kan vara till hjälp, men så här gjorde jag när jag laddade upp Bensland.
Steg 1. Jag markerade rutten och högerklickade och valde List Dependencies.
Steg 2. Klickade på plusset till höger och fick en ny sökordning där jag valde "built-in" och "False". Då sorterades de inbyggda objekten bort. Dessa ska i alla fall finnas hos mottagaren, redan inbyggt i spelet.
Steg 3. Markerade en stor grupp av objekt, inte allt för många, och med ett högerklick valde "export to CDP". Det blir många CDP-paket.
Steg 4. Valde en servertjänst (Mediafire, OneDrive eller liknande) att ladda upp filerna på. Att lägga upp dem här går naturligtvis också, om paketen inte är alltför stora.

Lycka till.
Attached Images
File Type: jpg Steg 1.jpg (122.3 KB, 207 views)
File Type: jpg Steg 2.jpg (231.5 KB, 206 views)
File Type: jpg Steg 3.jpg (89.8 KB, 206 views)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Last edited by benkegbg; 06-29-2020 at 04:54 AM.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-29-2020, 04:41 PM   #4
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Smile Tack

Tack för hjälpen Benkegbg

Hoppas att jag får till det.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-29-2020, 05:30 PM   #5
blomsson
Medlem
 
Join Date: Jul 2011
Location: Vingåker
Posts: 362
Default

Varför ta med objekt som finns på DLS?
Är ju bara onödigt jobb och tar dessutom upp massa onödigt utrymme.
Jag kan också känna mig skeptiskt till att ta med sådant som finns på redan kända nedladdningssidor, som t.ex. STL:s hemsida. Utan istället hänvisa till var objekten finns att hämta.

Däremot saker som finns på obskyra hemsidor, kanske på andra språk, bör tas med för att underlätta för användarna.

Dessutom så kan det finnas risker med att ta med objekt som har blivit uppdaterade utan att kuid-versionsnumret har ändrats, eftersom det kan innebära att en äldre version (med samma versionsnummer) följer med en bana och då kan skriva över ett redan installerat objekt, och förstöra redan utplacerade och inställda objekt.
Därför är det alltid bäst att tvinga användarna att ladda ner den senaste versionen som finns.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-29-2020, 07:43 PM   #6
Jockes
Medlem
 
Join Date: Feb 2009
Location: Västerås
Posts: 1,926
Default

Quote:
Originally Posted by blomsson View Post
Varför ta med objekt som finns på DLS?
Är ju bara onödigt jobb och tar dessutom upp massa onödigt utrymme.
Jag kan också känna mig skeptiskt till att ta med sådant som finns på redan kända nedladdningssidor, som t.ex. STL:s hemsida. Utan istället hänvisa till var objekten finns att hämta.

Däremot saker som finns på obskyra hemsidor, kanske på andra språk, bör tas med för att underlätta för användarna.

Dessutom så kan det finnas risker med att ta med objekt som har blivit uppdaterade utan att kuid-versionsnumret har ändrats, eftersom det kan innebära att en äldre version (med samma versionsnummer) följer med en bana och då kan skriva över ett redan installerat objekt, och förstöra redan utplacerade och inställda objekt.
Därför är det alltid bäst att tvinga användarna att ladda ner den senaste versionen som finns.

mvh
Håkan
Här håller jag med Håkan, det mesta till rutten kommer antagligen finnas på DLS eller STL's hemsida, och det känns bättre å ha allt där, istället för att samla allt i en fil, där vissa versioner kanske inte överensstämmer med den senaste som finns uppladdad.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-29-2020, 08:05 PM   #7
benkegbg
Medlem
 
Join Date: Feb 2005
Location: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Posts: 1,436
Default

Med andra ord ska jag sortera sakerna.::
"Installed from DLS" utesluter jag. De installeras av användaren om hen väljer "Download", så hämtas sakerna från Download Station.
De som heter "Modified" blir lite knepigare eftersom det är saker som är från vissa sidor, mest Banbyggarna. Jag skickar upp en länk till sidorna i beskrivningen över rutten. (Se exempel på bifogad PDF angående mitt gamla Bensland):
De övriga "Modified" som jag inte finner varifrån jag hämtat dem måste jag nog ändå skapa ett CDP-paket av.
Mina "egna" saker sparar jag i en egen grupp. Det är lite känsligare eftersom det är objekt som jag rotat lite i, målat om, eller använt texturer från något original. Alltså exempelvis använt en marktextur i en väg för att skapa som marktextur till exempelvis en parkeringsplats. Eller tagit ett stationshus och målat ett nytt namn på huset o.s.v. Allt detta utan att fråga om lov...
Har dock behållit all text i Config-filen och där bara ändrat "user-name".
Skall tänka på allt detta när det blir dags för släppet av den nya versionen av Bensland Jernvegar 2020 som kommer i höst.
Attached Files
File Type: pdf Bensland installation instructions.pdf (688.8 KB, 11 views)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-29-2020, 09:20 PM   #8
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Exclamation Rutten till test nu !

Hej
Jag kommer att göra som benkegbg instruerade mig att göra.

Sedan har jag en medlem som har en "kraftdator" kolla om allt fungerar.( redan klart med testare)

Sedan så kommer jag om allt fungerar att lägga upp två filer, en med rutten och en med assets.
Den som inte har lust att ladda hem rutten på detta vis kan skita i det.
Allt är frivilligt

Allternativt ladda hem "bara rutten" och sedan hålla på i två veckor att hitta alla omöjliga filer som saknas.( ett måste är Förstaklass biljett på DLC)
Det kommer inte att medfölja några länkar til objekt.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-29-2020, 10:58 PM   #9
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Default

SJ Sb på WNJ expanded
Attached Images
File Type: jpg SJ-Sb-VNJ extended.jpg (124.2 KB, 183 views)
__________________


Last edited by Hawk; 06-29-2020 at 10:59 PM.
Hawk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-02-2020, 08:00 PM   #10
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Default Byta bild ?

Hej
Undrar hur man skall göra för att byta ut rutt-bilden.

Skulle kulle kunna tänka mig en ny bild.
Attached Images
File Type: jpg byta-startbild.jpg (68.6 KB, 170 views)
File Type: jpg byta-startbild-exempel.jpg (99.3 KB, 170 views)
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-03-2020, 04:07 PM   #11
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Har ett minne av at man gör det under envionment - route !?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-03-2020, 04:09 PM   #12
benkegbg
Medlem
 
Join Date: Feb 2005
Location: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Posts: 1,436
Default

Så här gör jag: Jag öppnar rutten med "Show in Explorer" och längst ner i listan finns "thumbnail"-bilden. Den öppnar jag med Photoshop.
Jag öppnar också en tidigare tagen skärmdump med Photoshop.
Den markerar jag och kopierar (Ctrl-C) och går till Thumbnail-bilden och klistrar in (Ctrl-V). Manipulerar bilden så den passar in i "Thumbnail-bilden" med att skala och beskära. Jag försöker alltså behålla Thumbnal-formatet på den nya skärmbilden.
När jag är klar så går jag till "lager" i photoshopen och "flatten image". Sist klickar jag på spara och då ska det vara klart.
Hoppas denna lilla beskrivning var till hjälp.
Hälsningar
Attached Images
File Type: jpg Thumbnail.jpg (134.2 KB, 151 views)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-03-2020, 04:15 PM   #13
svfijotunn
Medlem
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 17
Default

Hade gärna provat denna rutten, ser ju otroligt grym ut
svfijotunn besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-04-2020, 09:04 PM   #14
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Smile Gått över till 5 meter.

Hej
Det blev mycket snyggare när jag målade om sanden kring alla spår, mindre hackigt ( 5 m)
Men jag hittar inte tumb-bilden att ändra.
Jag får se när jag kan släppa rutten till testning, när jag fått ordning på allt.

Just nu är jag mycket nöjd med resultatet.

Jag kommer att släppa rutten så fort jag kan.
Har fixat en hel del småfel som jag hade tidigare.

__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 07-04-2020, 09:57 PM   #15
Hawk
Veteran
 
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
Default

Quote:
Originally Posted by benkegbg View Post
Så här gör jag: Jklickar jag på spara och då ska det vara klart.
Hoppas denna lilla beskrivning var till hjälp.
Hälsningar
Hej
Tyvärr så hjälpte inte din guide, jag hittar inte Tumb-bilden.
Jag har bara en version i spelet, men när jag kollar i Content, så har jag tre olika versioner..

Hur skjall jag veta vilken av versionerna jag skall packa ?
Attached Images
File Type: jpg content nmj-ok.jpg (133.8 KB, 131 views)
__________________


Last edited by Hawk; 07-04-2020 at 11:23 PM.
Hawk besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 07:06 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009