Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-27, 12:14   #1
bastuträsk
Medlem

Reg.datum: Oct 2015
Standard Rödmarkerade vagnar och lok

Hej
Har fått rödmarkerade vagnar och lok i registret "add trains" i samband med nedladdning från "content". När jag väl klickar på respektive vagn/lok så kommer dom inte upp i fönstret nedanför och kan därmed inte placera ut dem på spåret.
Kanske någon som vet var problemet ligger. Eftersom jag är nybörjare så är det bra att få hjälp i stegform.
MVH Kenneth
bastuträsk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-02-27, 15:45   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Vi behöver nog lite mer information för att hjälpa dig.
Först och främst, vilken Trainz version är det du använder? Och kan du ge exempel på några lok/vagnar som inte fungerar?

Antagligen så saknar du några dependencies till vagnarna (alltså tillbehör, så som vagnshjul, någon last, en 'motor', STLs koppelsystem etc.). Du kan ta reda på vilka saker du saknar med hjälp av programmet Content Manager (CM), som är det programmet du installerade vagnarna/loken med. Såhär gör du det:

1. Dubbelklicka på Trainz-ikonen, men starta inte upp själva spelet. Stanna vid den första menysidan.
2. Välj alternativet 'Manage Content' eller bara 'Content' om du kör en äldre version av Trainz.
3. Leta reda på de vagnar som det är fel på. Du kan antingen söka på deras namn eller välja filtret 'Faulty' som gör att alla saker som det är något fel på dyker upp.
4. När du hittat vagnarna som det är fel på, högerklicka på en av dem och välj 'View Errors & Warnings'. Där kommer det att stå vad som är fel. Om det saknas dependencies så kommer dessa att listas med deras unika ID som ser ut något i stil med: <kuid:xxxxxx:yyyy>. Lista dessa som du saknar och posta här.
Gammal 2016-02-28, 00:42   #3
bastuträsk
Medlem

Standard Många gula pusselbitar

Hej igen.
Trainz versionen är Trainz 2010.
Det finns ett märke ( gul pusselbit med ett frågetecken på ) som står före texten i editlistan. De flesta är godsvagnar. Missing dependencies

När man trycker fram errors/warnings så kommer det fram en text som lyder, texture oms_b_ shadow/black. textre is missing or couid not be load for mesh oms_ b shadows im. gäller SJ oms nedfällda lemmar kuid: 2:60247:18003:1
I övriga fall - här nedan - kommer inga meddelande upp i errors/wanings.

Här kommer fler objekt som är rödmarkerade i trainz add
SJ oms-x kuid 2:60247:18004:1
SWE stoppbock 1435 mm kuid 67375:100317
SJ BR3 Godsvagn Kuid 2:67375:1056:1
SJ PR1 Godsvagn Kuid 2:67375:1094:1
SJ PR2 Godsvagn Kuid 2:67375:1095:1
SJ O Godsvagn Kuid 67375:1050
SJ Class Da 820 Kuid 396831:2812
SJ F6 Kuid 2:67375:1035:1
SJ Gih Godsvagn Kuid 2:67375:1033:1
SJ S af Godsvagn Kuid 2:67375:1093:1
SJ Br1 Godsvagn Kuid 2:67375:1008:1
SJ BR2 Godsvagn Kuid 2:67375:1109:1

Det blev en del objekt som du ser, och hoppas du inte misströstar.

Har varit in i huvudmenyn i Trainz och gjort dom nödvändiga åtgärderna för att anpassa äldre visioner under fliken optioner.

Tackar så mycket och hoppas du får en fingervisning på eventuella åtgärder som behöver göras. Själv blir man ställd och en aningen förvånad. Starthjälpen jag gick igenom kunde jag väl till stora delar förstå, och så här i efterhand kanske jag ändå missade något i alla fall.

MVH Kenneth
bastuträsk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-28, 13:32   #4
korvtiger
Medlem

Standard

Den gula pusselbiten betyder att det saknas dependencies, som du reden verkar ha kommit fram till.

Först vagnen "SJ oms nedfällda lemmar" . Det är en gammal texturtyp som inte stödjs längre i TS2010 som är felet. Vagnen är byggd för någon tidigare Trainz-version. Det går att åtgärda felet men det kräver lite specialkunskap. Jag rekommenderar att du försöker ersätta vagnen med någon annan liknande typ som fungerar. Lan byggde en Or för inte så länge sedan som borde vara något i samma stil, annars kanske standard O fungerar som jag ser att du har i listan över vagnar du försökt installera.

För de övriga vagnarna som saknar dependencies. Antagligen så saknar du någon av dessa standard-bibliotek för olika saker:
STL-koppel (standardbibliotek för animerade koppel)
STL-laster (bibliotek med vanliga vagnslaster)
Engine-configs för vagnar (Bibliotek med 'motorer' för vagnar för att beskriva hur rullmotstånd och bromssystemen fungerar)

Börja med att installera dessa. Kontrollera också att du inte har några saker som är 'Open for Edit'. I CM finns det en flik med det namnet. Om du installerar en sak som redan finns i CM så kommer den att bli 'Open for Edit' och du måste 'commita' (Spara) den för att den skall fungera. Så öppna den fliken och kontrollera att listan är tom. Om det finns saker där, markera dem alla, högerklicka och välj 'Edit > Commit'.

När det är gjort så borde de flesta vagnar fungera. Om du går till fliken 'Faulty' igen och ser att det finns kvar vagnar med en gul pusselbit: högerklicka på dem och välj 'View Dependencies'. Där får du upp en lista över alla andra grejer som den markerade vagnen är beroende av och måste ha. De som är markerade med ett frågetecken är de dependencies som inte är installerade. Markera dessa, högerklicka på dem och välj 'Copy'. Sedan kan du klistra in deras kuidar i en post här med tangentbordskombinationen Ctrl-V så slipper du skriva av dem för hand.
Gammal 2016-02-29, 17:06   #5
bastuträsk
Medlem

Standard

Hej
Tack för ditt förutseende.

Har haft problem med min rygg under vintern och har inte kunnat sitta framför datorn i den utsträckning som jag velat, men är bättre nu.
Har påbörjat mitt Bastuträsk ( 1960-70 tal ) i dessa dagar med spårläggning, och ska försöka bygga ut sträckan till Skellefteåhamn i en kortare vision. Har kämpat med både ena och det andra för att få det så bra som möjligt, och hade hoppas på att det skulle ha gått något smidigare och samtidigt att det hade varit mer svenskt i grundutförandet ... men jag har inte bråttom.

Det här har jag fått fram via fliken missing dependencies istället för faulty eftersom jag inte hittade det, men hoppas det ska funka ändå.

SWE stoppbock
Unknown Location: <kuid:67375:100061>

Turntable
Unknown Location: <kuid:64252:38000>

SJ oms-x
Not faulty: Bulk Load
Not faulty: default wagon
Not faulty: IndustryObjectIcon
Not faulty: Scrap metal
Unknown Location: <kuid:36713:50140>
SJ oms uppfällda lemmar
Unknown Location: <kuid2:30671:9440690:1>
Unknown Location: <kuid2:30671:94407110:1>
Unknown Location: <kuid2:30671:94407111:1>
Not faulty: 15st EUR-Pall
Not faulty: default wagon
Not faulty: General Goods
Not faulty: IndustryObjectIcon

SJ S PR2
Unknown Location: <kuid:328014:1026>
Unknown Location: <kuid:67375:1021>
Not faulty: corona x red
Not faulty: corona x White
Not faulty: General Goods
Not faulty: SJ O Oa Ekerhjul Grey
Not faulty: SJ_G_PR2_texturegroup
Not faulty: STL Script Library 3.12.4.b6
Not faulty: STL Trainz Monitor 3.12.4.b3

SJ S PR1, SJ S BR3, SJ S BR2, SJ BR1, SJ G AF, SJ Gui, SJ F6, samma som PR2

SJ class DA
Unknown Location: <kuid:36713:51030>
Not faulty: ASEA LLXJ135 da pantograph
Not faulty: bb15000
Not faulty: default
Not faulty: Electric
Faulty: SJ D UTC main bogey
Not faulty: SJ D UTC single bogey

Har fått andra pusselbitar som jag inte vet vad det är, bl.a. svs -fsig-L kuid 36713:1084.

För mig syns det som om detta skulle bli ett omfattande detektivarbete för att reda ut, och få vagnarna kompletta och i ett funktionellt skick... kan det verkligen vara så ? Finns det någon annan framkomlig väg att ta till ?

Inget nytt på Trainz add har hänt, kanske jag också skulle ha meddelat.

MVH Kenneth
Gammal 2016-02-29, 18:03   #6
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Ja du Kenneth,
du harvar på med TS2010 medan vi andra håller på att få TANE att fungera.
Att försöka harva på med TS2010 är nog ganska hopplöst i dagens läge !
Ingen kommer att ägna nån energi åt att reparera nåt som är på väg i graven.

Om du investerar i TANE kommer framtiden att te sig ljusare!

Ett råd bara

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-29, 20:04   #7
bastuträsk
Medlem

Standard Harva ?

Hej
Bönder harvar ... men knappast en pensionerad linjearbetare. Ändå kan jag förstå vad du menar. Orsaken var att jag valde vad andra proffs ansåg var det bästa, om man nu ville köra svenskt 60-70 tal med tanke på både vagnar och lok.
I och för sig valde jag själv trainz 2010, men någonting om "energiproblem" och "gravar" har jag inte hört talas om förut. Menar du att det finns goda förutsättningar att bygga upp realistiska bandelar från 60-talet med de dåtida lok, vagnar och hus, alltså miljöer som påminner om just den tidsepoken.
Är det lättare att hantera TANE än trainz 2010 att bygga järnvägsmiljöer ?
När man arbetar med TANE är det smidigare och framför allt ..... ger det ett bättre resultat?
Jag har ju så smått börjat lägga ut lite räls, men känner att vissa detaljer inte känns ok t.ex. växlar när man gör bangårdar och där växlarna kommer tätt.
Register på hus och byggnader -inte minst- upplever jag inte är i överensstämmande med vad en svensk tågrallare är bekväm med och vad man helst vill ha. Så jag kan känna en vis besvikelse hittills ... men TANE kanske har ett bättre urval ?!
Men nu har jag alltså en "springare ute" och funderar om han kan haka på i denna konversation ..... jag är väldigt tacksam för all konstruktiv konversation, vad än det må vara, och oavsett vem som skriver. Hittills har jag fått bra respons och hjälp.
TANE - Trainz 2010

MVH Kenneth
Gammal 2016-02-29, 22:27   #8
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Med risk att drabba LAns förbannelse:

Du skriver "Är det lättare att hantera TANE än i Trainz 2010 att bygga järnvägsmiljöer".

Nej, det är det inte - men det kanske blir. I 2010 har man tillgång till nästan allt producerat svenskmaterial. Till TANE är vägen lång även om LAn gör att fantastiskt arbete.

Det finns mycket hjälp att få genom Forum. Ett lysande bra exempel är Korvtigers genomgång ovan. Ibland finns det frågor man tvekar ta upp i Forum. Pröva att skicka ett mail - exempelvis till mig. Gå in i medlemslistan. Genomårens lopp har jag fått massor av hjälp den vägen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-29, 22:42   #9
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Ladda ner Kernell 3.1 och installera samtliga filer. Dom här behövs för att de flesta loken, vagnarna, signalerna m m ska fungera.

https://www.dropbox.com/s/ue5bys3ap1...203.1.rar?dl=0

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-01, 18:37   #10
korvtiger
Medlem

Standard

Unknown Location: <kuid2:30671:9440690:1>
Unknown Location: <kuid2:30671:94407110:1>
Unknown Location: <kuid2:30671:94407111:1>

Borde finnas någonstans på Svenska Tåg skivorna. Den första är hjulaxlar och de övriga är laster. http://banbyggarna.se/trs06/trainz.htm (De som heter ST 2004 och ST 2005 längst ned)

Unknown Location: <kuid:328014:1026>
Är min engineconfig för tvåaxliga godsvagnar, det är den som jag länkade till i förra posten. Här kommer den igen: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27936

Unknown Location: <kuid:67375:1021> är STL-koppel, den länkade jag också till i min förra post: https://www.dropbox.com/s/y79tjyyi7e...203.1.rar?dl=0

Resterande grejer borde också återfinnas på Svenska Tåg-skivorna.

Byggnader kan vara svårt att hitta, men en hel del svenska torp finns det på ST-skivorna, annars är nog TANE lika fattigt på svenskliknande byggnader som TS2010.
Gammal 2016-03-03, 16:35   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tror mig ha kommit på förklaringen, till att många av dina vagnar är rödmarkerade.

Om jag inte minns fel, så är Trainz-builden 2.9 utav din version av 43361.

Så jag kollade upp en av vagnarna i din lista.

SJ BR3 Godsvagn Kuid 2:67375:1056:1

Tre utav vagnens tillbehör, har Trainz-build 3.1 och ett tillbehör har Trainz-build 3.3.

Så du måste uppdatera, så att Trainz-builden blir 3.3 för att denna vagn ska fungera.

Så ja, så ja, ta det nu lite lugnt nu

Du kan ju ta och fuska lite, men det kan bli en hel del jobb att göra först.

Återkommer, när jag har tagit lite bilder på hur du kan fuska till det.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (157.4 KB, 108 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (187.6 KB, 108 visningar)
Filtyp: jpg Image3.jpg (202.5 KB, 108 visningar)
Filtyp: jpg Image4.jpg (183.1 KB, 108 visningar)
Gammal 2016-03-03, 17:16   #12
Bengan

Standard

Här kommer fusket med lite bilder, hur du kan göra.

Jag vågar inte lova, att det fungerar till 100%. Men vad har du för alternativ, då du inte kan uppdatera 43361 till en högre build om du nu vill köra svenskt.

Det blir mycket jobb för dig, då du måste öppna upp varje objekt som har högre Trainz-build än vad ditt Trainz sparar i.

Det här är inget jag rekommenderar till att göra, om man har möjlighet att uppdatera sitt Trainz till en högre Build.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image5.jpg (196.9 KB, 107 visningar)
Filtyp: jpg Image6.jpg (238.2 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg Image7.jpg (283.2 KB, 104 visningar)
Filtyp: jpg Image8.jpg (274.9 KB, 103 visningar)
Filtyp: jpg Image9.jpg (277.4 KB, 103 visningar)
Filtyp: jpg Image10.jpg (243.0 KB, 103 visningar)
Gammal 2016-03-03, 18:50   #13
bastuträsk
Medlem

Unhappy

Hej
Nu har jag lugnat ned mig efter chocken ( första i raden ) .

Det jag kan konstatera först av allt är att min Content manager är V 3.3 , alltså det som står överst på första sidan.
Sen ser jag att du är inne i fliken Current search, och under den har vi raden type, status, build version, intall. time och modification time. Build version, Install time, Modification time finns inte på min assets ( text view ). Hur än jag än gör och trycker på olika flikar kommer det inte fram något som säger att jag har installerat något.
Kan man göra fel när man installerar något från Banbyggarna, vad jag ser kommer det ju in på Content fast med dom där "dumma"gula pusselbitarna.

Kanske jag skulle stanna där ... det känns som jag backar tillbaka till ruta minus 1.
MVH Kenneth
Gammal 2016-03-03, 19:32   #14
Bengan

Standard

Om du högerklickar på den här raden, så kommer denna flik fram och då har du lite olika alternativ att välja på, beroende på vad du vill ha.

Sen ovanför den raden, så har du några andra flikar. O.B.S. jag själv har lagt till några extra där, som favoriter. För att snabbt hitta en del saker. Där ska du hitta en flik som heter My Content.

Klickar du på den, så ska du få fram allt med ditt kuidnr. Som dina påbörjade banbyggen.

Har du då även markerat Build Version, i raden som jag först hänvisade till här överst. Då ser du vilket Trainz-build din bana har sparats i.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image11.jpg (220.0 KB, 98 visningar)
Gammal 2016-03-04, 00:00   #15
bastuträsk
Medlem

Standard

Ok, nu har jag fått fram det jag saknade senast och bockat för på samma sätt som du gjort för säkerhets skull. Många har build version 2.9 av godsvagnarna och da loket och turntable har 1.3, lite annat har 2.5
När jag sedan skall klicka på My Content finns inget registrerat ( there are no items to display ). Däremot finns allt jag laddat ner under andra flikar som bl.a. Missing dependencies.
Än en gång
MVH Kenneth
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16.