![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
detta är intressant! Att hastighetstavlan går till 200 gör inget för det väljar man själv och "överskridande"- och "restriktions"-tavlor finns som Infotavlor både som kvadratisk och rombisk 350x350 mm som man själv kan montera under hastighetstavlan! Men den runda tavlan har jag aldrig stött på hittills??? Är det en tilläggstavla eller är det själva hastighetstavlan som har denna bild ? Kan du reda ut detta vore jag tacksam! Både jag och Svenolov är mån om att allt skall bli rätt i slutändan! Sånt här är hela vitsen med Public Beta !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
|
![]() Citat:
Det är själva hastighetstavlan. Om du vill se mer så har jag en instruktionsbok över alla tavlor.
__________________
Mvh RobertE. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
På bild två i denna post av Andelind:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....25&postcount=1 syns en gul U-tavla och en gul (förmodligen tåglängd) tavla. Dom jag gjort är blå, vita och vitgula som kanske är av äldre typ. De gula piltavlorna finns inte heller med i Tavelpaketet. Den som vet något om dessa gula varianter kan väl tala om det i denna tråd!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
...en sådan instruktionsbok vore mycket bra att ha, det jag haft att gå efter är Bilaga 3H.
Allt det ni påpekar kommer vi att notera och införa i en kommande uppdatering av Tavlorna !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
|
![]()
Här är lite tavlor som inte finns med.
Här är några mått. Tavla "Rörlig korsning" 200x400 mm. Tavla "Huvudsignaltavla" 650x650 mm. Tavla "kontrollbekräftar rörlig bro" och "kontrollbekräftar växel" 465 mm. Tavla "Tilläggstavla för försignalering" 365 mm. En tavla som jag glömde visa här. "Tilläggstavla för tvåskens signalering" 500x500 mm. Här kan du se om "Tilläggstavla för tvåskens signalering" http://www.trafikverket.se/PageFiles...reskrifter.pdf
__________________
Mvh RobertE. Senast redigerad av RobertE den 2013-04-10 klockan 21:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Stämmer Robert. Dom finns inte med i nuvarade paket, men dom ingår i en kategori som vi kallar för S-Tavlor som kommer att publiceras tillsammans med dom nya signalerna senare. Dessa tavlor och alla signaler jobbar vi med just nu. En del av tavlorna behöver ett skript som tillägg så att funktionen blir den rätta. Om vi har missat någon tavla som du presenterade ovan så kommer den naturligtvis att finnas med i nästa utgåva.
Robert och alla andra. Fortsätt med att testa nuvarande utgåva och ställ frågor, påpeka fel, synpunkter etc. Det är denna "feedback" vi behöver just nu, LAn och jag. Utan er vore inte jobbet så mycket värt.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-04-10 klockan 21:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Har testat och funnit att problemet kvarstår om än i minskad omfattning. Det går att hantera objekten - MEN då måste man arbeta rakt ovanför MM, besvärligt eftersom man inte ser objektet. Fortfarande gäller råd "B" ovan. Svenolov, LAn: Spill inte krut på att försöka lösa det här problemet. Det är det inte värt. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Har gett mig i kast med moderna lutningsstolpar. Dom fungerar inte bra. Skyltarna är oläsliga, även på nära håll. Dessvärre gungar bokstäverna. Den blåa skyltsidan har en tendens att försvinna in i terrängen. Baksidans vita är däremot utmärkta.
Ett förslag är att byta ut den blåa färgen mot vit. Det skulle förbättra synbarheten avsevärt. De gungande bokstäverna kan väl åtgärdas vi lämpligt tillfälle. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
det går att fixa! Större och ljusare text, fetare typsnitt, mörkare blå färg.
Noterat!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Ta det lugnt LAn, det kommer dessvärre mer här under.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Har tittat lite närmare på äldre lutningsstolpar - men blir inte glad, tyvärr.
Först och främst: det här handlar om komplicerade signal - Thomas N:s ursprungliga signaler (moderna och äldre) bostad av 28 cdp-filer. Det ger en bild av vad Svenolov och LAn gett sig i kast med. Problemet, som jag ser det, är hanteringen av upp- och ner-pilar - inte bara av scriptets hantering utan även den egna. Det är lätt att gå vilse, det är lätt att det blir fel. Det tar tid, med åtföljande huvudvärk, att lägga ut en stolpe. Problemet ligger i hanteringen av pilar och så kallade dolda texter. Thomas/Ekan går rakt på; skriv in promilletal och meter. Pilar upp och ned är ett tillval. Detta kräver, gissar jag, komplicerad script vilket är väl mycket begärt.. Kanske en tänkbar åtgärd tills vidare är att ta bort pilarna. Om en vinge visar 15 grader uppåt behöver man väl inte ha pilar som visar upp. Trots min dåliga syn - ögonoperation om 14 dagar, hurra! - ser jag lätt skillnaden mellan 0 och 15 grader. Så mitt förslag: Ta bort pilarna så kommer den äldre lutningsstolpen inte se ut som i de bifogade bilderna av fram- och baksida. Svenolov: Har jag gått vilse i konfigrutan så är det inte mitt fel. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
|
![]()
Hej! titta på den här bilden så ser ni några fel.
1. elspärrstavlan (Alla tavlor) måste kunna höjas till bryggans höjd. 2. det måste också finnas stolpar för bryggor, inte bara för maken.
__________________
Mvh RobertE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
En gammal textur grupp för den äldre lutningstavlan har bifogats av misstag. Du kan ladda hem den riktiga textur gruppen här! Lutningstavla äldre texure group. Och du har helt rätt, H, pilar upp/ner ska bara kunna visas på horisontell vinge (vilket ordnas med rätt textur grupp). Så här använder du lutningstavlan (dom två första kolumnerna i propertyrutan). På första raden ställer du vinkeln (upp/ner) på vingarna. Sen är det bara att fylla i lutning i promille och distans i meter. Om vänstra vingen är horisontell kan du inte skriva in promille utan bara välja H eller pilar.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-04-12 klockan 06:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
1. När man placerar ut ett objekt så roterar man det (vid behov) och skjuter det på plats (med hjälp av MM) på vanligt vis. 2. Sen öppnar man propertyrutan och väljer monteringstyp. Då ska objektet hamna på den standardhöjden som utgångsläge och till vänster om spåret. Förhoppningsvis så ska det räcka. Sen går det att göra extra justeringar, höger sida om spåret, avstånd från spårmitt, justering i höjdled och justering i djupled om objektet med precition ska ansluta till ett annat objekt. OBS att justering i djupled (utefter spåret) ska i första hand göras på vanligt vis. Ovanstående är grundtanken. Men det är lätt att missa alla detaljer för dom enskilda objekten (många är dom). Men det fixar vi tillsammans bara ni inte tröttnar, utan rapporterar allt ni ser är fel. Åter igen så tackar vi för att ni hittar fel.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nils,
jag försökte skicka ett mejl till den mejladress jag har på dig, men den fanns inte kvar !? Kan du skicka mig din nya adress om du har någon !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |