Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-14-2012, 02:54 PM   #31
rely
Medlem
 
Join Date: Jul 2010
Location: Stockholm
Posts: 1,063
Default

Quote:
Originally Posted by MerApple View Post
Varför ser signalerna så skumma ut? Är det något jag glömt att ladda ner?
Tror att det är ett problem med ditt grafik kort, läs detta inlägg: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....68&postcount=2
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-18-2012, 10:52 AM   #32
MerApple
Medlem
 
Join Date: Aug 2008
Location: sweden, stockholm
Posts: 30
Default Tackar

Ska försöka med det. Tack för svaret
MerApple besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-04-2013, 09:01 AM   #33
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Huddinge, Sweden.
Posts: 6,380
Default

Får bruten länk till Dropboxen i detta inlägg.

På JVS Trackside Signaler 3.31.b3

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....28&postcount=2
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-04-2013, 03:04 PM   #34
svenolov
Medlem
 
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
Default

Bra att du uppmärksammade det här. Numera ingår JVS Trackside Signaler i STL Aktuellt. Jag ska redigera posten som du hänvisar till.

Bra att det finns uppmärksamma personer när man storstädar. Såna vill jag se fler av.

Quote:
Originally Posted by Bengan View Post
Får bruten länk till Dropboxen i detta inlägg.

På JVS Trackside Signaler 3.31.b3

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....28&postcount=2
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-15-2013, 03:53 PM   #35
agrell
Medlem
 
Join Date: Dec 2012
Location: Bryssel
Posts: 9
Default

Komplett, professionellt, väl illustrerat och dokumenterat !
Tusen tack till hela gänget för arbetet kring STL och JVS signalerna!
Ett nöje att köra med svenska signaler när allt fungerar.

pja
agrell besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-18-2013, 11:54 PM   #36
MegaCastor
Medlem
 
Join Date: May 2011
Location: Linköping
Posts: 32
Question Problem med JVS Hsi3 L b3

Hej, och låt mig först tacka för alla nyheter på signalsidan den sista tiden.
Mycket roligt, men ibland frustrerande. Hoppas någon kan hjälpa mig med
att få någon ordning på följande problem.

Jag kör TS2010 build 49933 version 3.3 och har installerat hela
STL Aktuellt – Rev. 130114 plus JohanV:s moderna signaler och använder
scenery- och trackside-signaler om vartannat.

När jag sätter ut en JVS Hsi3 L b3 på en viss plats får jag scriptfel (bild 1).
Om jag i stället sätter ut signalen lite längre bort går det bra (bild 2).
Mellan de två platserna står en JVS Hsi3 L b3 riktad åt andra hållet.

Bild 1:
01.jpg

Bild 2:
02.jpg

Felet visar sig bara med Hsi3. Om jag istället sätter dit någon annan av
signalerna Hsi2, Hsi4 eller Hsi5 så blir det heller inget fel.
Vad står på? Handhavandefel?

Tacksam för hjälp!

Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-18-2013, 11:56 PM   #37
MegaCastor
Medlem
 
Join Date: May 2011
Location: Linköping
Posts: 32
Question Problem med JVS Hsi3 L b3 (fortsättning)

Jag skickar med några skärmdumpar med felutskrifter som kanske kan ge någon
ledtråd.

03.jpg

04.jpg

Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-19-2013, 09:40 AM   #38
svenolov
Medlem
 
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
Default

Märkligt att det bara är Hsi3 som orsakar detta fel. Jag ska titta på problemet och det kommer säkert en lösning tack var din förnämliga information.

EDIT: Några frågor. Är dom båda hsi3 signalerna mellensignaler eller är någon av dom en infartssignal? Jag ser också att du inte har namngett dom. Om du namnger dom och sparar din session och avslutar, och sen startar upp igen. Vad händer då?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Last edited by svenolov; 01-19-2013 at 09:53 AM.
svenolov besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-19-2013, 05:21 PM   #39
MegaCastor
Medlem
 
Join Date: May 2011
Location: Linköping
Posts: 32
Question Problem med JVS Hsi3 L b3 (kompletterande info)

Både signalen som jag placerar ut och den motriktade signalen är mellansignaler.
Felet kommer direkt när jag ställer ut den.

Jag provade att namnge den felande signalen och sedan spara sessionen.
Då uppkommer felet när sessionen laddas in i Surveyor.
(Det blir också fel om jag startar sessionen i Driver.)

Det verkar som den motriktade signalen också får ett fel, se bilderna nedan.
Det såg jag först när jag sparade sessionen och laddade om den i Surveyor.

Den utplacerade signalen:
05.jpg

Den motriktade signalen:
06.jpg

Hoppas att detta kan ge någon vägledning...

Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-19-2013, 05:45 PM   #40
svenolov
Medlem
 
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
Default

Ja, det finns en konflikt i skriptet kontra själva modellen. Trackside signalerna gjordes med samma modeller som scenery modellerna. Och dom är "felvridna" 180 grader. Detta kompenserades med en extra tagg i config-filen, som också innebar att signalen bara hade förutsättningar att fungera i version 3.3 eller högre. Så i vissa lägen så fungerar det inte, då skriptet tror att det är baksidan av signalen som ses.

Lyckligtvis så kommer det en uppdatering av dessa signaler med fixade modeller (ett jättejobb som bara LAn kan fixa i nuläget). Signalerna får då också versionen 3.1, som stämmer med övriga objekt och skript i signalsystemet.

Så det är bara att avvakta till nästa utgåva.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Last edited by svenolov; 01-19-2013 at 05:47 PM.
svenolov besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-19-2013, 07:41 PM   #41
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Wink Simma lugnt!

Som Svenolov säger så håller vi på att fixa de moderna signalerna till standard 3.1. Ett preliminärt paket är skickat till Svenolov men måste testas och justeras innan det släpps. Men sov lugnt, allt kommer att ordna sig! Nödlösningen med 3.3-anpassningen är snart ett minne blott (liksom många av N3Vs löften och försäkringar).

Med Svenolovs hjälp är jag "back in buissness", "halleluja" !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-19-2013, 08:12 PM   #42
MegaCastor
Medlem
 
Join Date: May 2011
Location: Linköping
Posts: 32
Wink Simmar lugnt...

Det är bara att följa uppmaningen att simma lugnt i förvissning om att två av
forumets toppkrafter är lösningen på spåret.

Själv känner jag mig mest förvirrad, möjligen på en ny nivå.
Min egen lösning är att ställa den nya signalen något bortom den
motriktade. Det verkar fungera.

Tack för era insatser. Ser fram emot kommande godsaker.

Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-19-2013, 09:01 PM   #43
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Förvirring är normaltillståndet när man jobbar med Trainz men om man joibbar idogt så byts förvirringen mot förvåning att det fungerar ändå, trots allt, till slut!


Quote:
Originally Posted by MegaCastor View Post
Det är bara att följa uppmaningen att simma lugnt i förvissning om att två av
forumets toppkrafter är lösningen på spåret.

Själv känner jag mig mest förvirrad, möjligen på en ny nivå.
Min egen lösning är att ställa den nya signalen något bortom den
motriktade. Det verkar fungera.

Tack för era insatser. Ser fram emot kommande godsaker.

Magnus
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-30-2013, 09:45 AM   #44
MegaCastor
Medlem
 
Join Date: May 2011
Location: Linköping
Posts: 32
Question Moderna signaler, skriptfel och felsökningsmetodik

I ett (desperat) försök att utrota ett skriptfel har jag plockat bort alla signaler
på min bana. Nu håller jag på att sätta ut dem igen med täta kontroller i Driver-läge för att detektera eventuella skriptfel.

(Jag kör TS2010 build 49933 version 3.3 och har installerat hela
STL Aktuellt – Rev. 130114 plus JohanV:s moderna signaler och använder
scenery- och trackside-signaler om vartannat.)

Nu har jag stött på ett problem som fått mig att undra vad jag håller på med och vad en rimlig felsökningsmetod egentligen är.

Bild 1: På min bangård satte jag ut en dvärgsignal (JVS Dvsi L b3) med växeln Rib vx307 i vänsterläge.
Därefter sparade jag sessionen och gick över i Driver-läge. Resultat: skriptfel (utskrift i nästa inlägg)
01.jpg

Bild 2: Tillbaka i Surveyor la jag om Rib vx307 i högerläge. Nytt försök i Driver.
Resultat: inget skriptfel.
02.jpg

Detta innebär ju att resultatet av felsökningen också beror på hur växlarna
för tillfället är ställda och inte enbart på hur banan byggd och signallerad
Konsekvensen av det blir ju att man måste testa alla kombinationer av
växellägen för att utesluta skriptfel. Många testfall blir det...

Bifogar felutskrifter i nästa inlägg. Tacksam för hjälp och synpunkter.
Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-30-2013, 09:48 AM   #45
MegaCastor
Medlem
 
Join Date: May 2011
Location: Linköping
Posts: 32
Question Moderna signaler, skriptfel och felsökningsmetodik (felutskrifter)

Felutskrifter till tidigare inlägg.

Felet uppstår när sessionen startar upp och fokus hamnar på tåget med den förste föraren i förarlistan.
03.jpg

Detaljerade utskrifter:
04.jpg

Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 05:46 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009