Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-06-2012, 05:13 PM   #76
RobertE
Medlem
 
Join Date: Sep 2009
Location: Stockholm, Norrort
Posts: 266
Default

Det är ett mycket vackert lok och värme vagn.
RobertE besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-06-2012, 05:18 PM   #77
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Join Date: Nov 2005
Location: Halmstad
Posts: 2,513
Default

Osäker på om det var standard bland Sv1rna eller ej, men Sv1 55171 har iaf en gummibälj runt bakdörren med nedfällbart gångbord så att man kan korsa över till andra vagnar.
Sedan sitter motorpaketen i mitten av vagnen och bakre halvan från skjut dörrarna och bak är ett resegods/personalutrymme med sovloft och dush.
Framför motorpaketet så är det som en vanlig resegodsvagn med det lilla personal utrymmet.

I övrigt ska det vara med rundning på hörnen av av korgen, det är en rätt rejäl kurvning av korgen på hörnorna.

Last edited by Marcus Gustavsson; 11-06-2012 at 05:21 PM.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-06-2012, 08:11 PM   #78
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default Mnja ?

Vad jag vet byggdes dessa vagnar om från F-vagnar allt eftersom behov uppstod när SJ märkte att de nya diesellokens generatorer inte klarade kylan i t.ex Norrland på vintrarna. Detta måste ha börjat redan på slutet av 1950-talet och början av 1960-talet, och då fanns, vad jag vet inga "vulst"-bälgar. Jag har gått efter den ritning jag fått av Kenta ! Troligen kopplades den platformslösa änden alltid mot loket ??? Vad gäller dina övriga kommentarer säger ritningen nåt annat och så får det bli! Fanns säkert olika varianter ?

Allt tjat om rundade hörn undanbedes, jag vet och har försökt, men det skiter sig fortfarande, "Chamfer", "Fillet" och "Tesselate" hjälper föga, vid "smoothingen" är kantigheten kvar ??




Quote:
Originally Posted by Marcus Gustavsson View Post
Osäker på om det var standard bland Sv1rna eller ej, men Sv1 55171 har iaf en gummibälj runt bakdörren med nedfällbart gångbord så att man kan korsa över till andra vagnar.
Sedan sitter motorpaketen i mitten av vagnen och bakre halvan från skjut dörrarna och bak är ett resegods/personalutrymme med sovloft och dush.
Framför motorpaketet så är det som en vanlig resegodsvagn med det lilla personal utrymmet.

I övrigt ska det vara med rundning på hörnen av av korgen, det är en rätt rejäl kurvning av korgen på hörnorna.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-06-2012, 08:36 PM   #79
u16802273
Medlem
 
Join Date: Aug 2002
Location: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Posts: 136
Default

Sv1 vagnarna had varken gummi eller dragspelbälgar.
Lok kopplades alltid på platformslösa änden.
Sv1 har inte gods/pass ut rymme, den har en rund tank på 2000 Liter
som var placerad i platformslösa änden och mitten på Sv1 finns diselmotorn
med elverk.
Hälsningar Kenta978
__________________
K.A
u16802273 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-06-2012, 08:56 PM   #80
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Join Date: Nov 2005
Location: Halmstad
Posts: 2,513
Default

Quote:
Originally Posted by u16802273 View Post
Sv1 vagnarna had varken gummi eller dragspelbälgar.
Lok kopplades alltid på platformslösa änden.
Sv1 har inte gods/pass ut rymme, den har en rund tank på 2000 Liter
som var placerad i platformslösa änden och mitten på Sv1 finns diselmotorn
med elverk.
Hälsningar Kenta978
Vi har en Sv1 i Landeryd, utrustad med gummibälg i den plattformslösa ändan.
Det är just den jag tog som exempel innan, nr 55171 som tillhör BJs, utrustad med en Gm 6-71, samma typ av motor som sitter som tågvärmeaggregat i T41.
Den har inte heller någon bränsletank i vagnen utan under, vilket jag kom på efter mitt senaste inlägg att den placerades under vagnen vid ett senare tillfälle, vilket lämnat utrymme för dusch och sovloft.


tjat? Ja, om inte konstruktiv kritik önskas så ska jag undanhålla detta med.

Förövrigt inväntar jag fortfarande svar på det senaste mailet.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-06-2012, 08:58 PM   #81
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default Man får inte ge upp trots motgångar ...

... de rundade hörnen löste sig nyss genom att först göra en optimize på meshen, sedan i vertexläge ett "weld" inom 0,01m och sen en "smooth-modifier". Där ser ni vad en stackars gmax-max-byggare måste genomlida:
Attached Images
File Type: jpg rundat.jpg (66.1 KB, 128 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-06-2012, 09:04 PM   #82
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default Tack Kenta ...

... altså bort med resgodset, flytta motor och generator till mitten och in med en 2000-liters tank (och hur såg den ut då???). Och bort med texten RESGODS på utsidan ??? Var det nåt mer???



Quote:
Originally Posted by u16802273 View Post
Sv1 vagnarna had varken gummi eller dragspelbälgar.
Lok kopplades alltid på platformslösa änden.
Sv1 har inte gods/pass ut rymme, den har en rund tank på 2000 Liter
som var placerad i platformslösa änden och mitten på Sv1 finns diselmotorn
med elverk.
Hälsningar Kenta978
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-06-2012, 09:15 PM   #83
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Det är inte din kritik jag klagar på, utan avsaknaden av bra snabb och enstämmig kritik. Motsträviga uppgifter leder till tveksamhet för mig.
Jag försöker jämka mina byggen efter era synpunkter, men när de står på kollisionskurs måste jag ta egna beslut.

Skall svara på ditt senaste mail a.s.a.p!



Quote:
Originally Posted by Marcus Gustavsson View Post
Vi har en Sv1 i Landeryd, utrustad med gummibälg i den plattformslösa ändan.
Det är just den jag tog som exempel innan, nr 55171 som tillhör BJs, utrustad med en Gm 6-71, samma typ av motor som sitter som tågvärmeaggregat i T41.
Den har inte heller någon bränsletank i vagnen utan under, vilket jag kom på efter mitt senaste inlägg att den placerades under vagnen vid ett senare tillfälle, vilket lämnat utrymme för dusch och sovloft.


tjat? Ja, om inte konstruktiv kritik önskas så ska jag undanhålla detta med.

Förövrigt inväntar jag fortfarande svar på det senaste mailet.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 08:09 AM   #84
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Jag tror att motorn stod i den platformslösa änden eftersom skorstenen sitter där och tanken i platformsänden. Det vore ju logiskt att inte placera motorn intill tjänstekupén av akustiska skäl.



Quote:
Originally Posted by u16802273 View Post
Sv1 vagnarna had varken gummi eller dragspelbälgar.
Lok kopplades alltid på platformslösa änden.
Sv1 har inte gods/pass ut rymme, den har en rund tank på 2000 Liter
som var placerad i platformslösa änden och mitten på Sv1 finns diselmotorn
med elverk.
Hälsningar Kenta978
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 09:11 AM   #85
ekankal
Veteran
 
Join Date: Jun 2008
Location: Sundsvall
Posts: 4,080
Default

Quote:
Originally Posted by u16802273 View Post
Lok kopplades alltid på platformslösa änden.
Inte för att det har med själva byggandet att göra, men det låter konstigt.
Så du menar att den vändes på typ en vändskiva varje gång vagnen skulle ändra färdriktning i ett tågsett, låter inte specielt troligt????
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 09:15 AM   #86
u16802273
Medlem
 
Join Date: Aug 2002
Location: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Posts: 136
Default

Sv1 gick antingen som 1:a vagn eller som sista vagn i tåget
Hälsningar Kenta978
__________________
K.A
u16802273 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 10:56 AM   #87
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by ekankal View Post
Inte för att det har med själva byggandet att göra, men det låter konstigt.
Så du menar att den vändes på typ en vändskiva varje gång vagnen skulle ändra färdriktning i ett tågsett, låter inte specielt troligt????
Den kopplases väl antingen först eller sist beroende på hur vagnen stod i förhållande till tåget, tjänstekupén (platformänden) skulle ju ansluta mot en personvagn kantänka? Nu har jag satt dieselmotorn under skorstenen i den platformslösa änden och den 2 kubikmeter stora dieseltanken mot platformsänden. Lite bilder:
Kylarfläkten syns genom gallret till luftintaget.

Snart klar för "uppkastning" !
Attached Images
File Type: jpg inredning.jpg (39.8 KB, 112 views)
File Type: jpg inredning2.jpg (45.9 KB, 113 views)
File Type: jpg inredning3.jpg (46.5 KB, 113 views)
File Type: jpg inredning4.jpg (52.9 KB, 112 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 12:37 PM   #88
u16802273
Medlem
 
Join Date: Aug 2002
Location: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Posts: 136
Default

Sv1 ser super perfekt ut,bra jobbat Lennart !!!
Hälsningar Kenta978
__________________
K.A
u16802273 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 03:42 PM   #89
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default Uppladdning ...

av T4 + SV1 kommer strax att ske i Downloadtråden. Dessa har då "public beta"-status så kom gärna med synpunkter HÄR:

T4 är lite speciell vid uppstarten, man måste "fälla upp panton" för att loket skall gå att köra. "Panton" utgörs av alla öppna luckor som Åssbon nu kommer att stänga. När han krupit till ro bakom växellådan är loket klart att köra. Loket har V3s hytt (som är helt fel men bättre än ingen)

Grattis Gunter2, ibland går ens önskningar i uppfyllelse men oftast int!

Dom finns här:

T4+SV1
Attached Images
File Type: jpg lan_20121107_0000.jpg (144.8 KB, 96 views)
File Type: jpg T4 Klar.jpg (124.4 KB, 98 views)
File Type: jpg Sv1 Klar.jpg (143.4 KB, 99 views)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Last edited by lan; 11-07-2012 at 03:45 PM.
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-07-2012, 03:46 PM   #90
Gunter 2
Medlem
 
Join Date: Jul 2010
Location: Insjön,Dalarna
Posts: 287
Send a message via MSN to Gunter 2
Default

blir det någon verison med marshal lycktor?
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi SILJANS BANAN!!
Gunter 2 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 05:46 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009