|
| If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#16 |
|
Medlem
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
|
Efter 12,5 kilometers resa från Mellerud har DVVJ anlänt till första stationen, Åsensbruk – en f d liten kommun som fram till 2009 dominerades av ett stort pappersbruk, fotboll och gröna ytor.
Stationen och posten finns kvar. Resan fram till Åsensbruk trasslades till ordentligt genom att strax före samhället övergick banan från en DEM-karta till en annan. Den nya DEM-kartan låg nästa 20 meter under den föregående. För att överbrygga höjdskillnaderna tillgreps en djup skärning. Resultatet blev att sträckan Mellerud-Åsensbruk inte håller verklighetens lutning (13 promille uppåt) utan snarare 1 promille. Men nu väntar andra bullar. Åsensbruk är avstampen för berg- och dalbanan DVVJ. Under de närmaste tre kilometrarna fram till Håverud bär det uppåt med 13 promille men med omväxlande nedförs- och uppförsbackar. Spännande körning. Nu väntar det dramatiska äventyret Håverud: två vägbroar. en järnvägsbro, en vattenbro, en kraftverksdam, en fors, ett kraftverk, en station, ett bruk, slussar och hus – allt i ett. Allt sedan min start i Trainz har Håverud varit det stora målet – från början en hopplös uppgift, nu hoppfull. Nisse |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem
Join Date: Jan 2011
Location: Uppsala
Posts: 852
|
Hej
Jag tar mig friheten att posta i denna tråd, jag hoppas Nisse inte misstycker. Nisse undrade om jag kunde vara behjälplig med en liten akvedukt och jag håller på med en variant av akvedukten i Håverud. Den är lite bredare än orginalet för att kunna härbärgera Tor. När Nisse har byggt marken färdig så kan jag anpassa landfästena till Trainz vattenytor så det blir en snygg övergång. Sedan är det dags att texturera färdigt, bara själva akvedukten är någorlunda klar texturmässigt just nu.
__________________
MVH / BjörnL Last edited by bjornl; 10-21-2012 at 09:59 PM. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Medlem
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
|
Nej Bjornl, jag misstycker inte.
Ska sanningen fram frågade jag Bjornl om han kunde hjälpa mig med en simpel ränna, möjligtvis med lite blå färg i botten. Två dagar efteråt låg ovanståender ränna i min dator. En bild sägs berätta mer än tusen ord, två bilder således dubbelt så mycket. Nisse |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Veteran
Join Date: Jun 2008
Location: Sundsvall
Posts: 4,080
|
Snyggt jobbat Nisse & Björn
.Den där platsen borde ju K-märkas (om den nu inte är det redan ).
__________________
Ekan |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem
Join Date: Jan 2011
Location: Uppsala
Posts: 852
|
Hej
Nu har Nisse fått lite uppdaterade grejer att bygga med. Västra landfästet börjar bli klart och det östra som är mycket mindre (i verkligheten en slussport faktiskt) skall få sig en duvning nu.
__________________
MVH / BjörnL |
|
|
|
|
|
#21 |
|
Veteran
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
|
Nu kan jag äntligen släppa tanken på akvedukten i Håverud. Ser väldigt lovande ut det ni gör !!!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Medlem
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
|
Projekt Håverud är färdigt. Det har möjliggjorts tack vare tre byggare:
Lan: Slussarna, ångfartyget Tor V, järnvägsbron och stationen. Bjornl: Akvedukten och 90 procent av alla byggnader. Vulcan: Dammen och kraftstationen. Transformatorerna har flyttats utomhus. DEM-byggandet har inte varit problemfritt: Akvedukten enligt ovan. Att placera in slussarna i rätt höjd och framför allt så att dess fyra olika vattennivåer inte kommer i kontakt med varandra – ett grannlaga arbete. Att utveckla slusstekniken i DEM-miljö har tagit många timmar. Att få brofundamenten på fast mark. Att i så stor utsträckning som möjligt efterlikna Håverud från brukstiden. Att anpassa nedre och övre sjöarnas nivåer till verklighetens. Det innebär en nivåskillnad på 10 meter. Slussarnas storlek gjorde att jag bara kunde använda två – 7 plus 3,5 meters stigning. Nivåskillnaden mellan sjöarna blev alltså 10,5 meter och prick på centimetern. Varje svensk bana med sjöar i närheten borde ha slussar. Att slussa är riktigt skoj och LAN:s slussar borde komma till riklig användning. Det är dom värda. Jag avser därför att göra en manual. Bilderna får berätta vidare: 1/ Förlagan – en anonym flygbild över detta enastående kommunikationscentrum där tre broar korsar en fors. 2/ Så blev det. 3/ Här visas nivåskillnaden på 10,5 meter prick tydligt. Just här är det ytterst känsligt eftersom de två nivåerna ligger någon eller några meter från varandra. Trainz´ grova vattenredskap försvårar. 4/ Järle station som Håverud. Återskapad enligt LAn:s anvisningar. Hoppas han blir nöjd. 5/ Vulcans kraftstation. Transformatorerna detaljrika. Han har även gjort dammen – en riktig höjdare. 6/ Slutligen en bild som visar vad jag själv varit med om. Ombord på s/s Storholmen upplevde jag samtidigt korsande tåg och bilar – och ett flygplan. På brons högra sida syns f ö min bil, som jag kört i över 40 års tid. Den har gästat Håverud många gånger. Nisse |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Medlem
Join Date: Jul 2012
Location: Järfälla
Posts: 135
|
Sannerligen ett imponerande arbete!
![]()
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Medlem
Join Date: Aug 2005
Location: Falun
Posts: 1,066
|
![]() /John
__________________
Dator: OS:Windows 10 Pro 64 AMD X4 3,4 GHZ Minne: 8GB /1600 MHz Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB 24 tums skärm John P |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Medlem
Join Date: Mar 2010
Location: Skåne, Linderöd
Posts: 510
|
Imponerande byggt Nisse
![]() ![]()
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Hedersmedlem
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,861
|
Kul att du lyckades så bra, Nisse! Imponerande!
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Medlem
Join Date: Feb 2008
Location: Gävle
Posts: 1,535
|
Sjutton så imponerande Nils!
![]() Fantastiskt jobb. Jag inser problemen, har själv våndats rejält med vatten och höjder i DEM... |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Medlem
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
|
Värmande ord, tackar. Det är alltid roligt att komma i mål trots besvärliga hinder.
LAN: Skyldig dig en ursäkt - glömde de flaxande måsarna efter Tor V. Dom är häftiga och ger liv år fartyget. Nisse |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Medlem
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
|
Klickade fel som vanligt. Här kommer bilden (hoppas jag).
Nisse |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Medlem
Join Date: Jul 2002
Location: Vårby, Huddinge, Sweden.
Posts: 324
|
Vilket bygge! Tänk vad fattigt Trainz skulle vara utan Lans, Bjornls, Korvens och flera andras (ej nämda men icke glömda) byggen, ommålningar, nersmutsning och konverteringar.
Trainz lever trots N3Vs-Aurans tappra försök att försvåra dess liv. Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
|
|
|