Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-18-2012, 08:41 PM   #16
Nils Blid
Medlem
 
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
Default

Efter 12,5 kilometers resa från Mellerud har DVVJ anlänt till första stationen, Åsensbruk – en f d liten kommun som fram till 2009 dominerades av ett stort pappersbruk, fotboll och gröna ytor.

Stationen och posten finns kvar.

Resan fram till Åsensbruk trasslades till ordentligt genom att strax före samhället övergick banan från en DEM-karta till en annan. Den nya DEM-kartan låg nästa 20 meter under den föregående. För att överbrygga höjdskillnaderna tillgreps en djup skärning. Resultatet blev att sträckan Mellerud-Åsensbruk inte håller verklighetens lutning (13 promille uppåt) utan snarare 1 promille.

Men nu väntar andra bullar. Åsensbruk är avstampen för berg- och dalbanan DVVJ. Under de närmaste tre kilometrarna fram till Håverud bär det uppåt med 13 promille men med omväxlande nedförs- och uppförsbackar. Spännande körning.

Nu väntar det dramatiska äventyret Håverud: två vägbroar. en järnvägsbro, en vattenbro, en kraftverksdam, en fors, ett kraftverk, en station, ett bruk, slussar och hus – allt i ett.

Allt sedan min start i Trainz har Håverud varit det stora målet – från början en hopplös uppgift, nu hoppfull.

Nisse
Attached Images
File Type: jpg Åsensbruk 1.jpg (321.4 KB, 261 views)
File Type: jpg Åsensbruk 2.jpg (338.6 KB, 262 views)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-21-2012, 09:13 PM   #17
bjornl
Medlem
 
Join Date: Jan 2011
Location: Uppsala
Posts: 852
Default

Hej

Jag tar mig friheten att posta i denna tråd, jag hoppas Nisse inte misstycker.

Nisse undrade om jag kunde vara behjälplig med en liten akvedukt och jag håller på med en variant av akvedukten i Håverud.

Den är lite bredare än orginalet för att kunna härbärgera Tor.

När Nisse har byggt marken färdig så kan jag anpassa landfästena till Trainz vattenytor så det blir en snygg övergång.

Sedan är det dags att texturera färdigt, bara själva akvedukten är någorlunda klar texturmässigt just nu.
Attached Images
File Type: jpg Håverud.jpg (290.9 KB, 223 views)
__________________
MVH / BjörnL

Last edited by bjornl; 10-21-2012 at 09:59 PM.
bjornl besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-22-2012, 12:00 PM   #18
Nils Blid
Medlem
 
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
Default

Nej Bjornl, jag misstycker inte.

Ska sanningen fram frågade jag Bjornl om han kunde hjälpa mig med en simpel ränna, möjligtvis med lite blå färg i botten. Två dagar efteråt låg ovanståender ränna i min dator.

En bild sägs berätta mer än tusen ord, två bilder således dubbelt så mycket.

Nisse
Attached Images
File Type: jpg Akvedukten i Håverud.jpg (132.5 KB, 205 views)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-22-2012, 03:05 PM   #19
ekankal
Veteran
 
Join Date: Jun 2008
Location: Sundsvall
Posts: 4,080
Default

Snyggt jobbat Nisse & Björn .
Den där platsen borde ju K-märkas (om den nu inte är det redan ).
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 04:38 PM   #20
bjornl
Medlem
 
Join Date: Jan 2011
Location: Uppsala
Posts: 852
Default

Hej

Nu har Nisse fått lite uppdaterade grejer att bygga med.

Västra landfästet börjar bli klart och det östra som är mycket mindre
(i verkligheten en slussport faktiskt) skall få sig en duvning nu.
Attached Images
File Type: jpg haverud.jpg (250.3 KB, 161 views)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-03-2012, 10:10 PM   #21
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default Förnämligt Bjornl och Nisse !!!!

Nu kan jag äntligen släppa tanken på akvedukten i Håverud. Ser väldigt lovande ut det ni gör !!!




Quote:
Originally Posted by bjornl View Post
Hej

Nu har Nisse fått lite uppdaterade grejer att bygga med.

Västra landfästet börjar bli klart och det östra som är mycket mindre
(i verkligheten en slussport faktiskt) skall få sig en duvning nu.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 04:42 PM   #22
Nils Blid
Medlem
 
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
Default

Projekt Håverud är färdigt. Det har möjliggjorts tack vare tre byggare:

Lan: Slussarna, ångfartyget Tor V, järnvägsbron och stationen.

Bjornl: Akvedukten och 90 procent av alla byggnader.

Vulcan: Dammen och kraftstationen. Transformatorerna har flyttats utomhus.

DEM-byggandet har inte varit problemfritt:

Akvedukten enligt ovan.
Att placera in slussarna i rätt höjd och framför allt så att dess fyra olika vattennivåer inte kommer i kontakt med varandra – ett grannlaga arbete. Att utveckla slusstekniken i DEM-miljö har tagit många timmar.
Att få brofundamenten på fast mark.
Att i så stor utsträckning som möjligt efterlikna Håverud från brukstiden.
Att anpassa nedre och övre sjöarnas nivåer till verklighetens. Det innebär en nivåskillnad på 10 meter. Slussarnas storlek gjorde att jag bara kunde använda två – 7 plus 3,5 meters stigning. Nivåskillnaden mellan sjöarna blev alltså 10,5 meter och prick på centimetern.

Varje svensk bana med sjöar i närheten borde ha slussar. Att slussa är riktigt skoj och LAN:s slussar borde komma till riklig användning. Det är dom värda. Jag avser därför att göra en manual.

Bilderna får berätta vidare:

1/ Förlagan – en anonym flygbild över detta enastående kommunikationscentrum där tre broar korsar en fors.

2/ Så blev det.

3/ Här visas nivåskillnaden på 10,5 meter prick tydligt. Just här är det ytterst känsligt eftersom de två nivåerna ligger någon eller några meter från varandra. Trainz´ grova vattenredskap försvårar.

4/ Järle station som Håverud. Återskapad enligt LAn:s anvisningar. Hoppas han blir nöjd.

5/ Vulcans kraftstation. Transformatorerna detaljrika. Han har även gjort dammen – en riktig höjdare.

6/ Slutligen en bild som visar vad jag själv varit med om. Ombord på s/s Storholmen upplevde jag samtidigt korsande tåg och bilar – och ett flygplan. På brons högra sida syns f ö min bil, som jag kört i över 40 års tid. Den har gästat Håverud många gånger.

Nisse
Attached Images
File Type: jpg Flygbild Håverud kopiera 1.jpg (217.4 KB, 119 views)
File Type: jpg TRS flygbild 2 kopiera 2.jpg (201.5 KB, 117 views)
File Type: jpg Nivåskillnadn kopiera.jpg 3.jpg (164.7 KB, 115 views)
File Type: jpg Stationen kopiera.jpg 4.jpg (138.0 KB, 114 views)
File Type: jpg Kraftstationen kopiera.jpg 5.jpg (239.3 KB, 114 views)
File Type: jpg Tåg. bil, båt.jpg 6.jpg (223.3 KB, 115 views)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 05:43 PM   #23
Erafjel
Medlem
 
Join Date: Jul 2012
Location: Järfälla
Posts: 135
Default

Sannerligen ett imponerande arbete!
Erafjel besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 06:03 PM   #24
gubben50
Medlem
 
Join Date: Aug 2005
Location: Falun
Posts: 1,066
Default



/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 10:23 PM   #25
baloo406
Medlem
 
Join Date: Mar 2010
Location: Skåne, Linderöd
Posts: 510
Default

Imponerande byggt Nisse
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 10:26 PM   #26
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,861
Default

Kul att du lyckades så bra, Nisse! Imponerande!
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-06-2012, 09:11 AM   #27
spyfrog
Medlem
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gävle
Posts: 1,535
Default

Sjutton så imponerande Nils!
Fantastiskt jobb. Jag inser problemen, har själv våndats rejält med vatten och höjder i DEM...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-06-2012, 11:29 AM   #28
Nils Blid
Medlem
 
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
Default

Värmande ord, tackar. Det är alltid roligt att komma i mål trots besvärliga hinder.

LAN: Skyldig dig en ursäkt - glömde de flaxande måsarna efter Tor V. Dom är häftiga och ger liv år fartyget.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-06-2012, 11:32 AM   #29
Nils Blid
Medlem
 
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
Default

Klickade fel som vanligt. Här kommer bilden (hoppas jag).

Nisse
Attached Images
File Type: jpg Fiskmåsar.jpg (141.5 KB, 77 views)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 11-06-2012, 12:33 PM   #30
stickanw
Medlem
 
Join Date: Jul 2002
Location: Vårby, Huddinge, Sweden.
Posts: 324
Default

Vilket bygge! Tänk vad fattigt Trainz skulle vara utan Lans, Bjornls, Korvens och flera andras (ej nämda men icke glömda) byggen, ommålningar, nersmutsning och konverteringar.
Trainz lever trots N3Vs-Aurans tappra försök att försvåra dess liv.

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 08:37 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009