![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Bjornl har varit i Mariefred och har fotograferat och mätt upp Godsmagasinet på ett utomordentligt noggrannt och proffsigt sätt, inga turistbilder där inte utan vinkelrätt mot väggarna i görligaste mån. Det var ett rent nöje att skapa texturförlagor och sen använda dom för att göra en "Building box" i byggprogrammet.
Heder och STORT TACK till dig Bjornl. P.S. Nästa gång tar du med röjsågen, så slipper man sly som skymmer sikten ![]()
![]() |
#2 |
Veteran
|
![]()
Jag skall försöka dokumentera detta bygga så andra kan se hur jag gör, så till varje viktigt moment skall jag förska göra en liten Tuta hur jag gör i gmax/3Dmax. Jag börjar idag med bakväggen:
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej LAn
Det går undan som valigt ser jag. ![]() Nå röjsågen vågar iag mig inte på för då blir jag nog inte välkommen tillbaks. Och det finns så många trevliga lok att dokumnetera där också.
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
Den sista lilla tutan för idag. Den nygjorda bakväggen skall nu flyttas på plats och friseras, jag beskriver det här. Man måste tänka på vilka polygoner som inte kommer att synas på slutprodukten och det kräver väl lite rutin och framförhållning, men i början kan man låta bli att ta bort polygoner men fasa kanterna måste man annars flimmrar det i Trainz, s.k. Inteferens, ungefär som när två spelare i ishocky kommer så nära varann att dom ser ut som en
![]()
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Den noggranne iaktagaren märkte kanske att jag flyttat bakväggen åt fel håll, man bygger den mot bakväggens mall men flyttar den sen mot sig, inte från sig.
Nå, nu är alla väggar gjorda och petimetert justerade till varandra, en grund är gjord. bigogar även en av bjornls översiktsbilder ("turistbild") som också är bra att ha att jämföra med i detta skede. forts följer...
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Här går det undan minsann. Både från dig och bjornl kommer det objekt efter objekt i en ganska tät ström. Det här bygget påminner om en Heljanbyggsats som jag har haft en gång. Men det var en stationsbyggnad har jag för mig, trots det en tjusig kåk.
Stickanw
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
Har börjat rigga till texturer av Bjornls utsökta foton, lätt jobb jämfört med vad jag brukar få göra med "Turistbilder". En tanke slog mig, funderar åt att göra två varianter, en som det ser ut idag med alla skyltar och räcken runt lastramperna, och en som det "kanske" såg ut när det var godsmagasin, godsexpedition och utedass?
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
Mycket pyssel med texturerna men det har gått fort tack vara gott underlag från Bjornl. En enda fönstertextur med alpha-bmp räckte gott. I morgon lastbryggor och smådetaljer. Själv ganska nöjd, så långt!
Och ni ute i cyberspace tycker som vanligt ingenting? ![]()
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
det ser bra ut... denna får garanterat plats på mina banor.. men hur hinner du med allt..?
Tack för jobbet du lägger ned.. förstår att du har kul i processen också.. tycker en som inte är så aktiv byggare just nu.. utan sitter mest i fåtöljen.......
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]() ![]()
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Alfa mappen i fönstren pga det finns inredning?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
|
![]()
Mycket snyggt LAN. Skall försöka göra något liknande med hjälp av dina instruktioner. Bygger i Blender men kan förhoppningsvis använda samma metoder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
Ja, och för att kunna göra en snygg nightmesh av inredningen!
![]() |
#14 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Som sagt, en "ny" och en "gammal" ver. skulle inte vara fel (då slipper man ju allt kladdande själv, hehe).
Man kan bara beundra, och imponeras av din skicklighet och produktivitet, och din tålmådighet att visa, förklara, etc, trots att gensvaret (som vanligt nuförtiden!!?? ![]() Inte en, utan flera stora eloger till dej ![]()