![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
I svallet efter Stora Vågen har jag börjat peta lite på HAMRA. Mest jobbat med blivande texturer från foton idag. Alla snygga skyltar samlade på en textur med inbyggd alpha t.ex.
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Hoppas de bilderna kommer till hjälp i bygget framöver!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Det kan du lita på att dom gör!
Visar ett exempel på vad man kan åstadkomma med lite noggrannhet med texturer och mappning. Den boggi som fanns på loket är en svulstig sak på 9000 polygoner och texturerad med ett par enkla texturer ,varje hjul är på 1650 polys (OBS: Detta är inte Stora Vågens boggi, själva loket som SV byggt är mycket polygonsnålt och snyggt byggt!) . De hjul jag gjort är på halva polygontalet och ser i mitt tycke bättre ut? Bilderna visar orginalhjulen, de nya framboggi- resp bakboggihjulen samt den nya boggitexturen: Döm själva! ![]()
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-12-28 klockan 17:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej LAn och stora Vågen
Jag ser verkligen fram emot resultatet av detta bygge! MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Hamra står mig nära till hjärtat, det är det första ångloket som såg körandes. Det var även det första ångloket som jag åkte bakom.
Ser fram emot att följa denna tråd och sedan att se resultatet!
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Finns det möjligen en bild på nätet så man vet hur loket ser ut? Är som vanligt intressant att följa lans arbete!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
http://www.brane.nu/modeller/anglok/...foerebild.html http://upload.wikimedia.org/wikipedi.../e2/Hamra3.jpg
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2011-12-28 klockan 22:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Förlåt om mina inlägg är irriterande! Men jag har en fråga. Har du någon plan på villken version av hamra som du skall bygga?
Hamra hade ifrån början en betydligt mindre panna när hon första kom till öslj. (Som då var Lina banan) Pann bytet gjordes 1982. Då fick man en något större panna. Som sedan monterades och det är den som sitter på henne idag.
![]() |
#9 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....00&postcount=8 .
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#11 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Hamra ett Malletlok, blir det inte väldigt bullrigt?
Kunde bara inte låta bli. Blir väl som vanligt ett mycket vackert litet lok som man bara måste ha någonstans på sin bana. Stickanw
![]() |
#13 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() Däremot är Hamra ett äkta kompoundlok där den bakre fasta boggin bär högtryckscylindrarna och den främre rörliga bär lågtrycksdito. Förvisso avancerat för ett så litet lok!!! Enda likheten med UP Big Boy är väl just detta!? Bider på boggierna under virtuell konstruktion:
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Ser riktigt, riktigt bra ut Lennart!
![]()
![]() |
#15 |
Veteran
|
![]()
Det är väldigt bra om ni påpekar saker som ni märker på bilderna! Jag är bara tacksam för synpunkter! När man sitter och pular är det 100-tals saker att tänka på och då missar man ofta väsentligheter, som t.ex. att hjulringarna var alldeles för klena (såg jag först efter uppladdningen av bilderna). Lite väl vitt på alla stänger också men det är ett lätt texturjobb sedan.