![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Detta nya generativa rundstall gör Herrljunga Lokstall och vändskiva överspelade så dom kan snart kasseras som en parentes i utvecklingen. Med det nya syatemet kan man bygga ett runsstall som man vill (även Herrljunga). Jag kommer att ladda upp det snart men här kommer en räcka bilder som blir Instruktion till hur man gör (2 poster):
![]() |
#2 |
Veteran
|
![]()
resten av Instruktionen:
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Alltså, nu är du ju så snabb så man inte hinner med längre...
Igår kom Herrljunga, idag har utvecklingen passerat... Wow. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Otroligt snyggt Lan. Var det därför du inte kommenterade min önskan? Men samtidigt varför göra Herrljunga överflödig, kan ju vara bra att ha kvar om man bara vill ha ett stall för sex lok. Det blir ju mindre jobb på det viset.
Stickanw
![]() |
#5 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Tack Stickanw (och spyfrog) för visat intresse!
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Kan bara säga, fantastiskt LAn! Och jag som hade drömt om fyra portar (se Herrljunga-tråden)...
Nisse (som blivit yngre) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
Hur roterar vändskivan??? Bengan får den bara att rotera åt ett håll och sen inte tillbaks. Jag vill veta för det är saker man styr med angle-taggen i config!?
![]() |
#8 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Men den föregående, roterade bara medsols för mig i 360 grader, sen tog det stopp. Gick att rotera tillbaka motsols till ursprungsläget. Men från detta läget, så kunde jag inte rotera motsols. Gick jag ett, två, tre eller flera steg medsols (max 360 grader), så kunde jag rotera tillbaka lika många steg. EDIT: Slänger upp några bilder, som jag skickade till Lennart. Nu ska jag ladda hem det nya paketet, kanske inte dessa fel är relevanta längre.
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2011-12-16 klockan 18:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
|
![]()
Bengan,
testa den jag just lagt i Download!
![]() |
#10 |
|
![]()
Har testat den nya skivan.
Hon vill inte gå motsols från ursprungsläget, bara medsols. Så vill man komma åt första spåren till vänster, så är man tvungen och snurra runt nästan 180 grader. Snurrar man medsols, så tar det stopp efter 360 grader = ett varv. Räcker i och för sig, för att vända loket. Sen går det, att snurra tillbaka motsols 360 grader, innan det tar stopp igen = ursprungsläget. EDIT: Svårt att skilja på höger och vänster på denna bild. Se bilder ovanför på spår 2 eller port 1.
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2011-12-16 klockan 20:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
När jag gjorde vändskivorna till Herrljunga Lokstall och det Generiska stallet hade jag målsättningen att göra dom med animerad skiva över 1800 frames (ett tillvägagångssätt som Auran en gång rekomenderade, men pratar tyst om numera). Jag hade tänkt att göra snygga animeringar med naturlig igångsättning och stopp men detta "sket sig" p.g.a. att det bara går att få skivan att röra sig åt ett håll från startläget. Så tillbaks till statisk skiva och låt Trainz ta hand om snurrandet! Om ni tittar på de flesta inbyggda skivor så har dom ett synligt spår på skivan och detta hänger inte med i Trainz snurrande och det ser "idiotiskt" ut. Jag har löst detta genom att använda osynligt spår överallt på mina skivor och rälsen på skivorna är modellerad.
Till den generiska skivan vill man ju inte att den skall stanna där det inte finns spår anslutna och det kan man ordna genom att ändra värdena på taggen angle i config.txt: För t.ex. Herrljunga så står det angle 0,15,30,45,60,75,135,315,345,360 där värdena är vinklarna i grader medsols från startläget(=0) När ni använder den generiska skivan får ni själva gå in och redigera bort dom vinklar som inte finns ! Jag har laddat upp de nya skivorna i resp. downloadtråd. Dom fungerar hyfsat att snurra åt båda hållen. Ursäkta strulet men allt jag gör är under ständig utveckling. Skulle jag vänta tills allt är klart skulle ni aldrig få se några releaser alls!!!
![]() |
#12 |
|
![]()
Vadå ursäkta.
Det är väl ändå vi, som ska be dig om ursäkt. Som hela tiden sätter käppar i hjulen för dig, med klagomål och synpunkter ![]()
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
Det här att släppa betaversioner är inte så dumt för feedbacken blir bra då. Man ser inte allt som byggare. Jag tror Bjornl instämmer i detta? Korvtiger som ser allt har kanske en annan uppfattning, men arbetssättet passar mig för jag blir rätt tji på att hoppa mellan byggprogram, exporter, commit och launch Trainz efter ett tag och då släpper jag ut eländet till er så får ni upptäcka fel och brister.
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
För att undvika mina ständiga datorkrascher (för dem som undrar; jag är pank och får använda vad hjag har) så undrar jag om jag fattat rätt :
Har fyra portar. Då skall jag behålla följande värden i configen: 0, 15, 30, 45 samt 180 för att vända ett lok. Eftersom alla mina lok, plus vagnar, är utslagna tvingas jag gå över gränsen och köra med Nohabs nordka diesel. Portarna stängs inte förrän loket trängt ut genom bakväggen. Är loket för långt? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
|
![]()
Bengan: Vilken osynlig räls använder du till LAn.s lokstall? Har prövat din metod med trackmark. Problemet är att jag kan inte skriva in värdet 0,5 meter. Det finns säkert ett trix för 2009 vers 3.3 - mun hur?
LAn: Är imponerad av lokstall och vändskiva - framför allt hur exakt vändskivan stannar. Det är jag inte bortskämd med med polska byggen. Nisse |
![]() |
![]() |