| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#106 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2008 
				Ort: Gävle 
				
				
					Inlägg: 1 535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Alltså, det ser inte bra ut det "nightmode" som jag fick till.... 
		
		
		
			wij_skum_natt.jpg Det är ingen som har någon erfarenhet om hur det skall se ut samt kanske hur texturen ska se ut? Det KUID (86627:2474:3) som Wikin refererar till är ju tyvärr en sådan där dum binär .texture fil så där kan man inte se hur de gjort texturen.... Någon som har tips på annat KUID som har nightmode som man kanske kan titta på? Samt vilket värde skall man lägga in på "emit" värdet på texturen i Blender? Jag klämde i med 2, vad nu det betyder.... Senast redigerad av spyfrog den 2011-06-16 klockan 22:58.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#107 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			På nightmode grejer behöver du ingen emit över huvudtaget, det skall Trainz sköta själv. 
		
		
		
		
		
		
			Se http://www.tafweb-trainz.co.uk/tutorial_bank_9.html Den är för Gmax, men principen är ju densamma för Trainz. 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#108 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2008 
				Ort: Gävle 
				
				
					Inlägg: 1 535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 ![]() Det här ser ut att kunna lösa mina problem - ska titta på det här ikväll. En extra fråga bara - den tänder alla lysen jämt i nightmode? Det är ju egentligen lite dumt - vem har ALLA rum tända samtidigt?  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#109 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Om jag inte minns fel så lottar nightmode ut vilka hus som skall lysa när, så att alla lampor i alla hus inte tänds exakt samtidigt. Dock så tänds ju "hela" nightmode meshen, som om det inte skall lysa i alla fönster så får du fixa det själv, i meshen.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#110 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2011 
				Ort: Uppsala 
				
				
					Inlägg: 852
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej Spyfrog 
		
		
		
		
		
		
		
	Du får lära mig hur man gör Nightmode sen ![]()   Kämpa på!MVH / BL  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#111 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2011 
				Ort: Uppsala 
				
				
					Inlägg: 852
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Norrsundets Lokstall 
		
		
		
			Nå här är första bilden på DONJ,s lokstall i Norrsundet. Ritningar finns och några bilder. Detta är efter tillbyggnaden 1910 när man höjde taket och byggde på en påbyggnad bakpå. För Malletloken måntro? Det är en kopiös massa skorstenar men det skall vara så. Jag skall prova att göra transparanta fönster i sin egen mesh (som inte finns än). Och sen skall jag absolut se om jag kan lära mig hur man gör öppnionhgsbara dörrar av LAn MVH / BjörnL  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#112 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Borde väl inte lägga mig i Blendersnacket, men min erfarenhet i Max är att man måste göra Nightmeshens texturer ganska mörka annars lyser dom precis som på bilden!?
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#113 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ser bra ut Bjornl, här brottas vi säkert med samma problem så alla chanser till samarbete!
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#114 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2008 
				Ort: Gävle 
				
				
					Inlägg: 1 535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Själv gör jag mina i Truespace och exporterar sedan till Blender för att sen exportera till Trainz...  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#115 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Prova att dra ner ljusheten ordentligt och kolla i Trainz får du se! Detta har jag lärt mig av Korvtiger, som är en fena på sånt också! 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			Senast redigerad av lan den 2011-06-17 klockan 22:58.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#116 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2008 
				Ort: Gävle 
				
				
					Inlägg: 1 535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  
		 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#117 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Emit kan man använda, men då kommer de meshdelarna att lysa dygnet runt, vill man bara ha att de lyser på natten så får man låta Trainz styra det.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#118 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2008 
				Ort: Sundsvall 
				
				
					Inlägg: 4 080
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Bäste herr spyfrog, här får du några synpunkter på din senaste skapelse, Wij stn. 
		
		
		
			Eftersom det var lite av en beta, och sådana är väl till för att åtgärdas om man hittar något som kanske inte är 100%. Nightmeshen (fönstren) "fladdra", och så har du missat lite, så att det lyser en "springa" bredvid fönstren (se bild 1), men det har du väl redan upptäckt skulle jag tro. Sen tycker jag personligen att det är för skarpt, vitt ljus i fönstren (det är det i.o.f i nästan alla andras objekt oxå). Ser lite naturligare ut om man dämpar ljuset, och duttar i lite mörka "fläckar" här å där i rutan (se bild 2). Som jag brukar säga, ren vitfärg funkar inte i Trainz, det ser bara katastrofalt tokvit ut, oavsett på vilka objekt man anväder det på ![]()  .Annars var det ett snyggt bygge  .
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Ekan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#119 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2008 
				Ort: Gävle 
				
				
					Inlägg: 1 535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 ![]() Tack så mycket för tipset om att fixa till texturen lite - skall fixa detta så fort som jag hinner. Din ommålning ser som vanligt väldigt snygg ut. Jag antar att du fick bort den vita kanten genom att helt enkelt öka på den svarta ramen runt? Tack så mkt för berömmet också. När det gäller fladdret - har du eller någon annan något tips på hur man fixar det? Jag är nämligen lite lost - hoppades att det bara var något på min dator men så är tydligen inte fallet. Jag provade med två olika metoder när jag la upp nightmeshen - först att lägga den alldeles tätt emot sidan på huset (så är det på kortsidorna) och sen att ha ett litet mellanrum (långsidan). Men det fladdrar i båda fallen så hur kan man lösa det? Tips emottages tacksamt //Mvh Mathias  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#120 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det är mitt specialområde, jag lyckas alltid ordna till fladder på mina modeller, fråga Ekan, Bengan eller Korvtiger! Eländet beror på att två polygoner ligger i samma plan och intefererar med varandra (dvs. Trainz vet inte vilken som skall visas och visar för säkerhets skull båda omväxlande med hög frekvens. Det räcker ofta att flytta den ena polygonen eller ytan ½ mm från den andra. 
		
		
		
		
		
		
			Trevligt att inte vara ensam i "Batman-klubben"!!! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |