![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
|
![]()
Har för första gången i min byggiver fått för mig att ställa till rätta och ta hänsyn till att skilja på Session och Route. Man bygger kartan och lägger järnvägen samt alla objekt i Route, så att hela världen är uppbyggd i den, om jag fattat rätt.
I Session bygger man själva "uppdragen" som skall utspela sig i den värld man i Route, byggt upp. Nu till mitt problem, jag verkar ha byggt både värld och allt annat i en session. Väljer jag att ladda in endast Route, finns knappt något med, förutom någon enstaka bit järnväg och hus. Inte ens träden finns med i det läget. När jag väljer den session jag alltid byggt på inom Route, ja då finns såklart allt med. Min fråga lyder nu, kan jag på något vis få med allt jag byggt i sessionen, i en Route, och sedan skippa själva sessionen? Det vore bra att börja göra rätt - Bygga världen i Route, och uppdragen/olika tågkonstalationer i Sessions. Trodde i min iver att man fick med allt man byggt i session vad gäller objekt m.m. i sin route, eftersom varje gång man spar, redan har båda ifyllda. Låter lite luddigt detta men hoppas ni hänger med. Värsta läget är ju om jag nu tvingas börja bygga min värld igen, endast i en route. Ett halvårs jobb som skall göras om. Senast redigerad av Hobo den 2011-05-01 klockan 14:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Hej hobo.
Använder du TS2010. Kan det kanske ha med layers att göra om du använder det. Om det är så, skall du nog vänta på någon som kan det innan du försöker dig på vad jag skrivit. Det där med layers kan jag inte något om. ----------- Det låter av beskrivningen som du gett. Att du har sparat 2 olika rutter. När du startar surveyor. Hur ser det ut när du markerar din rutt. Den som du inte har allt du har lagt till i sessionen. -------- Ser den ut som den översta bilden har din ingen session sparad i den. Den som heter Autosave. Om den routen ser ut som Andra bilden: "Centerville Nya Spår" Ligger sessioenen i den. Vad du kan göra annars är att öppna den som du har gjort färdig, session och allt. Ta bort allt som har med sessionen att göra, och spara routen under ett nytt namn. Gör du så. Får du gå in i din session, i configfilen och ändra mapkuid. Eftersom den kommer att ändras. Jag har själv fått göra så när jag dummat mig och glömt spara det jag gjort innan jag har stängt Trainz. Tur det finns autosave. Därefter om du startar Trainz igen skall sessionen finnas under den Nya Routen.
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej Hobo!
Jag är ingen expert på det här med lager i Trainz 2010 (om det nu är det du använder), men gör ett försök baserad på mina erfarenheter. Jag öppnar trainz och väljer rutten, men väljer session och edit session. Sedan arbetar jag på sessionslagret och förutsätter att allt sådant som grästexturer och "rutt-baserade" saker som hus och träd hamnar i rutt-lagret per automatik. Så kanske inte är fallet, så för säkerhet skull så markerar jag sessions-lagret och "mergar" det till rutt-lagret. Alltså sessionen "Bensland runt", klickar på "merge-fliken" nedtill och får automatiskt upp frågan till vilket lager jag vill merga och där står "Bensland" som är namnet på mitt "rutt-lager". Då tappar man ingenting utan allt finns kvar, nu på rutt-lagret. Men nu har sessions-lagret fått standardnamnet "Session-layer", så jag skriver raskt över det med mitt sessionsnamn som jag vill ha kvar, "Bensland runt", innan jag sparar. Jag tror att jag på så sätt har lurat spelet att tro att saker som skall vara på Sessions-lagret också ligger kvar där. Kanske verkar otydligt och omständligt, men jag hoppas du förstått. Hälsningar och lycka till
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Precis som Benkegbg säger bör du göra, alla objekt flyttas då till ruten och sparas där, men all information som måste vara i en session (rules, konfigurationer av vägskydd, och annat (som inte sparas i namnet som med Tomas' luftledningar eller plattformspaket)) kommer att ligga kvar i sessionen, därav är det lämpligt att ha en bas-session med alla konfigurerade saker finns med i som du sedan använder när som utgångspunkt när du skapar dina sessions.
Att merga ibland är ju inte så jobbigt, men själv brukar jag göra så att jag låser sessionlagret vilket gör att man får upp ett meddelande som säger att lagret är låst om man försöker att sätta ut något på det, på så sätt så glömmer man inte att byta lager och slipper att merga. Kom ihåg att lok och vagnar också hamnar i route-lagret om du mergar!
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack för svaren.
Nej, jag har inte använd lager alls, utan det är en fråga endast mellan vad jag sparat i min session, och som egentligen skulle varit med i Route istället . Jag har ju byggt från allra första början i en Rout som kallas "hoboland" och i Sessionen "nya tider". I sessionen finns ju allt jag gjort med, men egentligen skall ju allt som har med själva miljön att göra, ligga i Rout, och endast det som behövs för att genomföra ett "uppdrag" i session. På så vis har man alltid samma fina värld att utgå ifrån, och kan istället lägga detaljer som bara berör det tänkta scenariot i Sessions. Nu finns ju inte den fina världen med i Rout, utan endast i Sessionen, vilket blir knasigt Benke - tror jag skall prova ditt förslag sedan! Senast redigerad av Hobo den 2011-05-01 klockan 18:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Jaha, så gick det med det! Borta!
![]() jag lyckades lägga ihop de två till en, och då låg de bredvid varandra, två identiskt lika byggen. jag körde delete på de baseboards som från början hade varit de felaktiga (de som låg i Rutt) men plötsligt hade även de rätta baseboarden försvunnit. Det är både invecklat och flummigt detta men... I alla fall så hade jag mappen "local" undansparad. Jag kopierade in den sparade "local" i spelet men när jag skulle starta så kom ett meddelande att det fattades filer. ![]() Detta kanske är ett tecken på att jag borde börja från början igen, nnu när jag blivit bättre och duktigare på detta byggande ![]() Känns lite spännande om jag skulle börja om, men samtidigt är det många timmar som går förlorade. Fan också, jag som hade dem sida vid sida ett tag under "rutt". |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Ja, det är inte lätt det här. Har gjort samma fel själv, men jag kan rekommendera att spara rutten som en CDP först. Gå in i Conternt Managern och skapa en CDP-fil av rutten och sessionen genom att högerklicka på namnet och "Spara som CDP" någonstans på datorn/USB-minne/CD-skiva eller så.... Då har du i alla fall räddat allt jobb om något skulle gå snett. Är väl för sent att komma med det rådet nu, men till alla andra som läser detta......
Tipset om att låsa lagret var inte dumt. Skall prova på det. Man klickar på låset när du är i lager-paletten. Fungerar också bra när man inte vill flytta omkring på saker oavsiktligt. Exempel: Ett spår med perrong som är ett objekt. Lägger jag in exempelvis en truck med gods på perrongen och vill vrida trucken så händer det att hela perrongen vrids istället. Då låser jag lagret och skapar ett nytt lager där trucken och annat på perrongen kan läggas. De kan sedan flyttas och vridas utan att spåret med perrongen också påverkas. Väldigt praktiskt. När jag är klar så låser jag upp och mergar ihop de två lagren. Det där med Local-mappen är mystiskt. Kan jag inte ge någon förklaring till. Hälsningar
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Det var tråkigt att du blev av med det du jobbat på så länge. Om jag förstått det rätt använder du 2010.
benkegbg:s råd om att spara som Cdp fil är en god ide, det gör jag ofta med den bana jag själv håller på med. 1 gång var 14:e dag ungefär. Sen kan man ju ta bort dom äldre Cdp filerna när man sparar en ny.
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Har ju kvar själva kartan som den såg ut för 2 månader sedan, men det känns ju rätt avslaget. kanske bättre börja ommed nya tag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Har du kontrollerat i CMP, så din session inte finns kvar.
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Jag har nu lyckats ta fram mitt gamla bygge igen. jag vet egentligen inte riktigt hur jag gjorde då jag i ren panik provat många sätt, men ungefärligt gick det till så att jag slog ihop två lager, session och rutt. Då hamnade det gamla och det nya bredvid varandra, och så raderar jag det gamla som är det äldsta.
Är dålig på detta men fick som sagt ihop det till slut. Men nu är det så roligt att bygga på det helt nya jag startade igår, att jag hellre vill hålla på med det. ![]() kanske det blir så att det förra bygget blir min introduktion och läroperiod, och att jag nu bygger bättre, snabbare och snyggare ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Förstår inte riktigt på den här diskussionen. Har 2009 3.3 och sparar route och session enligt bilden under. Är det annorlunda i 2010?
Inledde med att skapa en ny route Mellerud-Åmål. Arbetade i Surveyor, sparade och döpte sessionen till Åmål. Arbetar sedan enbart i sessionen och ser till att Mellerud-Åmål sparas som route och Åmål som session. Detta sker automatiskt förutsatt att man gjort något i Surveyor. Sparar dagligen route och session som cdp-filer på skrivbordet och externt. I dag är routen 4,3 mb stor och sessionen 21 kb. Själva banan är 610 mb stor. Den har exporterats till två andra datorer. Fungerar hundra. Alltså; fungerar inte ovanstående operation i 2010. Viktigt för mig att få reda på eftersom banan skall ut i Forum. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Jovisst är det samma som du har. det jag tyckte var problemet för mig, var att jag sparade allt jag byggde i just sessionen. Alla träd, hus och texturer, samt alla lok, vagnar m.m. Egentligen skall det vara så att man bygger en grundvärld, träd, hus, spår, texturer höga berg och djupa dalar i endast själva rutten.
Sedan, beroende på vad jag vill skall hända i min värld, vad jag vill uträtta, så lägger jag till detta i just sessioner. Exempel. Jag har min lilla värld kallad "hoboland" Rälsen ligger där den är, och allt annat också, men så vill jag kanske bygga ett scenario, där fokus ligger på tung dieseltrafik med malmtåg, kol och råolja. Kanske jag även vill lägga till instruktioner på vad som skall utföras för den som skall köra / genomföra uppdraget. Då lägger jag till just de olika tågseten, kanske någon unik byggnad eller fabrik, och sparar detta i en session, som jag kallar för tex. Malmbanan. På så vis slipper jag blanda flera olika scenarios, uppdrag eller vad du vill, med varandra i samma värld på samma gång. Det var det jag hade gjort. Jag hade sparat allt i ett, utan att dela upp i sessioner. Så då ville jag göra om, så att jag när jag arbetar med min värld, alltid sparar i endast rutten, och endast bygger och sparar olika, unika scenarion / händelser i Sessioner. Då har jag alltid samma värld att röra mig i, att utgå ifrån när jag vill hitta på olika scenarios och konstalationer. Så jag vill ha det på detta vis. 1. Bygg världen i rutten. 2. Bygg unika scenarios i sessioner som utspelar sig i rutten. Har jag rikig otur, så är det jag som fått om bakfoten hur detta hänger ihop, men om så är fallet, ja då finns det flera sätt att tänka på, och lägga upp det hela. Jag har ju byggt mycket scenarios i mina dagar i andra spel, och då tänker man på detta vis. Detta var min grundidé, som ställde till det. jag hoppas jag tänker rätt på detta vis, för jag trivs inte med att spara allt i endast en session. Det slutade med att när jag skulle redigera min värld i endast ruttläge, inte hade allt på plats, inte ens träd och vägar. De låg ju sparade tillsammans med allt annat i endast sessionen. Så visst gör du rätt och så som du gör fungerar även i 2010. Det är mitt tankesätt som kanske skiljer sig från övrigt. Hoppas detta gick att förstå, det blir lätt lite virrigt. ![]() Senast redigerad av Hobo den 2011-05-03 klockan 18:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Du skriver att du sätter ut tågset och instruktioner i dina sessioner. Så långt är jag med. Men om du sätter ut en byggnad i sessionen. Så är inte den unik för just den sessionen. Efter som objekt, spår, texturer är map objekt. Om jag tex öppnar bara routen (grundrouten utan någon session) och ändrar något i den, och sparar, Sen öppnar jag en session. Så finns det jag ändrade i routen. Däremot om man ställer in industrier, trigger och annat i en session. Så blir dom unika för just den sessionen. Åtminstone har det fungerat för mig så. Jag använder samma version av Trainz som Nils Bild, och får upp samma som hans bilder visar när jag avslutar. Det enda jag gör om det är bara routen som ändras, är att bocka den rutan där står "Do not save session". Efter som spelet då själv lägger till en session dom heter default. Det är mest för den är en spöksession. Som inte innehåller mer än routen igen. Varje session du gör är unik, och har inget med varandra att göra. Men routen är den samma. Eller har jag bommat något.
Bygger numera i Tane /Björn Senast redigerad av baloo406 den 2011-05-03 klockan 18:53. Anledning: stavfel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
|
![]()
Precis så är det! Mitt problem var ju just det att jag alltid sparade i en session. jag jobbade aldrig i själva rutten, vilket gjorde att när jag väl ville börja jobba i rutten, så fattades det saker som jag egentligen ville skulle vara med där. Rutten såg helkonstig ut i jämförelse med sessionen som var komplett.
och så som jag ser det, skall det vara precis tvärtom, rutten skall vara komplett vad gäller kartan, och sessionerna är till för förändringar utav kringsaker såsom tåg, olika tågset m.m. Själva byggandet utav allt grundläggande vill jag göra i rutten helt enkelt, men det hade jag inte gjort. |
![]() |
![]() |