|
| If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#151 | |
|
Medlem
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
|
Quote:
Parallellt med mina signaler, klarerare och koppel, har jag utvecklat en autopilot som slår dom flesta andra på fingrarna. Den kan bl.a. koppla och rangera både framåt och bakåt, utan tveksamheter. Det är mycket tack vare de nya dvärgarna som kommer i det svenska signalsystemet, men den är inte beroende av dessa signaler. Man t.o.m. stänga av/på autopiloten i Driver när man har fokus på det tåget. Det betyder att man kan hoppa till vilket tåg som helst som har denna pilot och ta över loket manuellt. Grundfunktionerna i piloten är klar, så jag har haft funderingar på att anlita ett antal betatestare, som använder mycket AI-trafik och som väl känner till deras funktion. -
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
|
|
|
|
|
#152 |
|
Medlem
|
STL trenger å gi ut noen svenske spor, full 3D, LOD, refleksjon av himmelen. Slik som TSM har gjort, men TSM spor er for 1520/1524 mm.
|
|
|
|
|
|
#153 |
|
Medlem
Join Date: Jun 2010
Location: Yxlan, Norrtälje
Posts: 1,367
|
Försökte få igång STL kopplet. Lyckades......nästan.
Först så laddade jag ned de 6 filerna, se bild1. Därefter följde jag Korvtigers dokumentation. Lade in a_koppel, a_luft_0 och a_luft_1 i config filen. Körde "import Content" på TS2009. Sedan "Commit" på TS009. Resultat. Se bild2. Alltså 2 kuid:s saknades. Se sedan bild3 avseende kuid för STL Common Source 3.12.3.cdp Jag förstår ingenting. Har jag glömt ladda ned någonting om STL Common Source 3.12.3? Eller hur laddar jag ned STL Library??? Är förvirrad......som ni kan se av ovan. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Medlem
Join Date: Oct 2008
Location: Bollstabruk
Posts: 24
|
Trainz Monitor fungerar absolut inte tillsammans med Portaler. Eftersom jag bara använder AI-driver, är portaler ett måste för att få till en fungerande tågtrafik enligt mina intentioner. STL-produkterna är ett fantastiskt tillskott till spelet och jag beundrar dom verkligen, men det är synd att jag inte kan använda dom fullt ut.
Hälsningar och GOD JUL till er allesammans. Owe |
|
|
|
|
|
#155 | |
|
Medlem
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
|
Quote:
Screenshots är alltid bra vid skriptfel. Har du testat olika portaler?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
|
|
|
|
|
#156 | |
|
Medlem
Join Date: Oct 2008
Location: Bollstabruk
Posts: 24
|
Quote:
Last edited by owesafstrom; 12-13-2010 at 12:52 PM. |
|
|
|
|
|
|
#157 | |
|
Medlem
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
|
Quote:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
|
|
|
|
|
#158 | |
|
Medlem
Join Date: Oct 2008
Location: Bollstabruk
Posts: 24
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#159 | |
|
Medlem
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
|
Quote:
1. Har du någon kuid2:nnn.nnn.1 av samma komponent installerad? I så fall testa med att ta bort den. Men Trainz ska alltid ta den senaste versionen, så det är kanske lite långsökt. 2. Avinstallera STL Common Source och STL Trainz Monitor. Gör sen en "quick database repair". Efter det insallerar du de senaste verionerna av STL CS och STL TM, igen. 3. Till sist. Vilken Trainz Version (3.n) och vilken build har du?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
|
|
|
|
|
#160 |
|
Medlem
Join Date: Jul 2009
Location: Stockholms län
Posts: 498
|
Vad jag skulle kunna tro är att du inte har installerat den senaste, I.o.m att svenolov inte postar högre kuidnummer, vilket hjälper mig, och säkert flera.
(<kuid:100:100>, <kuid2:100:100:1>, <kuid2:100:100:3> o.s.v.<)
__________________
X2an!
|
|
|
|
|
|
#161 | |
|
Medlem
Join Date: Oct 2008
Location: Bollstabruk
Posts: 24
|
Quote:
Jag har utfört de olika punkterna ovan och provkört. Jag har inte fått några felmeddelanden och det är bra. STL-koppel och Couple-command har jag däremot inte fått att fungera tillsammans. Jag är tacksam för din hjälp och ber om ursäkt för att jag tog i lite för mycket i förra inlägget. Till sist: Min Trainz Version är TS2009 3.1 och build 41844. Hälsningar Owe Last edited by owesafstrom; 12-13-2010 at 09:38 PM. |
|
|
|
|
|
|
#162 |
|
Medlem
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
|
Det syns tydligt vilken version man använder om man tittar i CM3. Kuid-versionsnumret ändras endast om versionerna skiljer sig så mycket åt att de inte längre är kompatibla funktionsmässigt med varandra.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
|
|
|
|
#163 | |
|
Medlem
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
|
Quote:
När det gäller couple kommandot så är det ett känt problem. Jag har också nämnt det någon annanstans på forumet. Men en lösning kommer. Här kan vi bara skylla på föraren som har fått ta på sig ansvaret att vara både klarerare och "kopplare" också. Jag menar inte dig, utan den inbyggda förararen med s.k. Artificiell Intelligens.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Last edited by svenolov; 12-14-2010 at 12:09 AM. |
|
|
|
|
|
|
#164 | |
|
Medlem
Join Date: Jul 2010
Location: sverige tyresö
Posts: 26
|
Quote:
det är nåt fel på min dator (som kommer från 2004)
|
|
|
|
|
|
|
#165 |
|
Medlem
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
|
STL-koppel fungerar fr.o.m. Trainz version 3.1, d.v.s. TS2009 SP2 (build 40040).
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
|
|