Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-04-2010, 07:42 PM   #1
korvtiger
Medlem
 
Join Date: Jan 2008
Location: Uppland, Sverige
Posts: 2,742
Default Blenderguide diskussionstråd

Här kan ni diskutera och fråga om oklarheter i blenderguiden som finns under Trainz, 3D-design.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 12-04-2010, 08:10 PM   #2
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Imponerande arbete du lagt ner på dessa handledningar, Korvtiger!!! Nu vore det väl fasiken om vi inte får se massa nya byggare snart. Du har en verklig gåva när det gäller att dokumentera! Det är bara att buga och tacka!!!!!
För att ära författaren skall jag framöver försöka mig på en korvkiosk gjord i Blender!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 08:23 PM   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Huddinge, Sweden.
Posts: 6,380
Default

Tackar korven.

Då får vi se, om man blir lite klokare och klarar av att bygga något enklare till en början.

Är denna version, fortfarande aktuell?

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....70&postcount=5
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 08:44 PM   #4
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Quote:
Originally Posted by Bengan View Post
Tackar korven.

Då får vi se, om man blir lite klokare och klarar av att bygga något enklare till en början.

Är denna version, fortfarande aktuell?

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....70&postcount=5
Bengan,
läs Guiden!!! Den börjar med installationen.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 08:51 PM   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Huddinge, Sweden.
Posts: 6,380
Default

Quote:
Originally Posted by lan View Post
Bengan,
läs Guiden!!! Den börjar med installationen.
Ojdå.
Var det så enkelt.
Guiden tänkte jag öppna och titta på, när jag hade laddat hem Blender.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 09:08 PM   #6
Nils Blid
Medlem
 
Join Date: Dec 2009
Location: Malmö
Posts: 2,055
Default

Mitt huvud är lika gammalt som min kropp – och då är jag generös i överkant. Jag har drömt under lång tid att kunna bygga de hus jag vill ha till min bana. Svenska hus är en bristvara i Trainz.
Så min enkla fråga, Korvtiger, är; kan jag använda manualen till husbygge?

Nisse, 76
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-04-2010, 09:12 PM   #7
bear
Medlem
 
Join Date: Mar 2006
Location: Stockholm
Posts: 531
Default

Quote:
Originally Posted by Nils Blid View Post
Mitt huvud är lika gammalt som min kropp – och då är jag generös i överkant. Jag har drömt under lång tid att kunna bygga de hus jag vill ha till min bana. Svenska hus är en bristvara i Trainz.
Så min enkla fråga, Korvtiger, är; kan jag använda manualen till husbygge?

Nisse, 76
Nu svarar jag i korvtigers ställe, det skall gå jättebra och del 1 och 2 skall vara allt du behöver för att bygga och exportera användbara hus.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-05-2010, 09:58 AM   #8
baloo406
Medlem
 
Join Date: Mar 2010
Location: Skåne, Linderöd
Posts: 510
Default Blenderguide.

Har nu skummat igenom guiden. Mycket att läsa, och lära sig. Men Guiden verkar vara väldigt väl gjord.
Bra jobb Korvtiger.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-05-2010, 10:25 AM   #9
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

sid 6 i del 1

"Om man vill röra sig mer fritt använder man musen, genom att hålla ned mushjulet och dra. Notera att du även lutar kameran om du trycker ned mushjulet när du har markören i kanten av 3D-rutan och att den inte lutar kameran i om du trycker ned mushjulet när du har markören i mitten av rutan. Om du när du håller ned mushjulet även trycker ned ctrl så kommer kameran att snappa till rakt från sidan, framifrån, 45º från sidan osv. För att zooma använder man mushjulet och scrollar eller håller ned ctrl och mushjul och drar. För att flytta kameran i sid-, eller höjdled så håller man ned shift och trycker ned mushjulet."

Detta fungerar inte för mig, jag har en Logitech Set Point trådlös mus, men det enda som fungerar är zoom med mushjulet? Nån som vet?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-08-2010, 05:25 PM   #10
korvtiger
Medlem
 
Join Date: Jan 2008
Location: Uppland, Sverige
Posts: 2,742
Default

Går inte mushjulet att trycka ned, som på en knapp? Kan vara musinställningar, eller så funkar inte det på din mus och då kan det vara klurigt att köra Blender. Funkar dock med Numpad-tangenterna för att rotera kameran.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-08-2010, 06:01 PM   #11
svenolov
Medlem
 
Join Date: Apr 2004
Location: Lom - Norway
Posts: 1,272
Default

Funktionen för mittre musknapp (hjulet) är nog en systeminställning. Att röra sig fritt med mittre musknapp går bra, även här på forumet (Internet Explorer).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-15-2010, 10:39 AM   #12
hgkn
Medlem
 
Join Date: Mar 2003
Location: Kista, Sweden.
Posts: 768
Default

Man skulle inte kunna tänka sig en liten guid för ett enklare hus till att börja med?
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-20-2010, 07:18 PM   #13
korvtiger
Medlem
 
Join Date: Jan 2008
Location: Uppland, Sverige
Posts: 2,742
Default

Nu har den sista delen släppts om animering och därmed är guiden klar.

De verktyg man använder i guiden används även vid husbygge och är därför lämpliga att lära sig. Jag tänker inte skriva någon miniguide över hur man bygger ett hus.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-27-2010, 03:13 PM   #14
leoj
Medlem
 
Join Date: Sep 2002
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 1,430
Default

@Lan, hade samma problem. Hitta setpoint/inställningarna för musen, där väljer du att mitten knappen ska vara en "allmän knapp", då kommer det fungera

Sen har jag fått ett fint fel.. Jag har importerat en byggnad nu, föra att fortsätta på den i blender..
Men jag har lite problem med att modellen typ är för stor för blender

Jag ser inte tillräckligt mycket av allt, så jag kan tex inte få fatt kameran och rotera den för att rendrara en bild tex..

Kanske jag som är dum med, för blender är inte min starka sida, tex så har jag svårt att åka upp och ner i en ruta, utan lyckas bara rotera.. Blender är komplicerat, men ska ta mig fan lära mig det..

Som ni ser så beskär den friskt utav allt, helt skoningslöst, delar av min fina byggnad
Attached Images
File Type: jpg blenderfel.jpg (45.1 KB, 141 views)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Last edited by leoj; 12-27-2010 at 03:20 PM.
leoj besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-27-2010, 04:21 PM   #15
lan
Veteran
 
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
Default

Tack Leoj,
nu funkar mittenknappen. Nu skall jag också försöka bygga nåt enkelt framöver. Hoppas Korvtiger har heldygnsjouren öppen framöver för med detta "helaviga" byggprogram blir det säkert många frågor.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 07:05 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009