Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-14, 21:51   #136
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Markus är ditt spöktåg släkt med den flygande holländaren?

Dubbelkolla att du inte har ställt in att materialet skall vara genomskinligt i 3d programmet. I Blender heter skruven Alpha och det är så man gör semitransparenta fönster och liknande numera.

Kul för övrigt att du har fått in loket i Trainz.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 21:53   #137
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Markus är ditt spöktåg släkt med den flygande holländaren?

Dubbelkolla att du inte har ställt in att materialet skall vara genomskinligt i 3d programmet. I Blender heter skruven Alpha och det är så man gör semitransparenta fönster och liknande numera.

Kul för övrigt att du har fått in loket i Trainz.
I Maya är det inga problem på den punkten, och hur det fungerar i Gmax har jag ingen aning, det är därför jag har vissa problem med att reda ut det, får nog inse att det här med import av modeller inte är min grej riktigt.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 00:26   #138
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Har nu ett fungerande lok i trainz, med boggier och vy på växlar stegen, problemet är ju det att loket fortfarande är transparent, och jag hittar ingen lösning på problemet, för saken är den att vita ytor är inte transparenta, utan det berör endast ytor med annan färg på, och det visade sig att även Yojimbo från Aurans forum har samma problem med ett av sina lok, så han letar efter en lösning som han ska dela med sig av till mig.

Men det går framåt!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 00:40   #139
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Det positiva detta är att jag faktiskt lyckats få ut loket i trainz med texturer!
Det negativa ser ni ju...
Halva inne i en helt ny mening Blir det samma resultat om du gör en variant av texturerna utan alfakanal sparad(om du nu har den sparad från som det är nu dvs.)?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 00:44   #140
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Halva inne i en helt ny mening Blir det samma resultat om du gör en variant av texturerna utan alfakanal sparad(om du nu har den sparad från som det är nu dvs.)?
Har ingen alpha kanal sparade i dom texturerna som det är nu, har inte riktigt sett behovet av det för underredet och huvarna.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 01:12   #141
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Har ingen alpha kanal sparade i dom texturerna som det är nu, har inte riktigt sett behovet av det för underredet och huvarna.
Oki, försökte leta lite och jag vet ju inte hur dina fönstertexturer(som jag misstänker har alpha kanal) är lagrade i vilka filer men det verkar som om transparensen kan sprida sig beroend på hur texturerna ligger

Citat:
Firstly, transparency can be a problem in Trainz. If you have made a building and texture a wall with a see through (transparent) window included in the wall texture, the result is see through and vanishing walls in Trainz. This means that the actual transparent window texture must be separate from the main wall texture. Using a large texture file for the building then making the same size opacity map with only a few windows on it also makes for large wasteful files. The large file size and a large polygon count for the object both impact on Trainz performance.

The technique is to cut holes in a building wall where each window goes, then to make a plane to exactly fill the opening. Only the window texture and the opacity map (texture) is applied to this plane, a completely separate texture and plane from the walls.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 08:17   #142
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Ni skall inte göra fönster med Alpha i texturerna om resultatet skall användas i moderna versioner av trainz. Gör istället separata polygoner där ni använder ett material som i sig är genomskinligt. Om man använder texturer med mer än svart och vitt i Alpha kanalen så får man magiska problem med att även ytan rakt bakom blir genomskinlig.

Jag skulle fortfarande tro att Markus problemet handlar om materialegenskaper.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 08:23   #143
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Närjag läste mitt eget inlägg så insåg jag att det lät himmla grinigt. Det var inte allsmeningen och beror mest på att jagsitter på pendeln och inte har riktigt vaknat ännu.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 12:58   #144
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

jag har kollat på alla material, och det finns inget som ska ge denna effekten på loket, jag har även testat med och utan alpha maps på rutorna, ingen skillnad, provat att definiera opacity på materialet, ingen skillnad.

Jag har verkligen ingen aning om vad problemet är, men det är inte bara jag som har det tydligen..

EDIT: Glömde att säga att fönsterna är fristående polygoner.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 13:25   #145
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Bear du hade rätt!

Jag hade missat en ruta för materialet, och där i ändrade jag från "None (Opque) till "RBG intensity", vilket nu gör att loket ser ut som det ska! Har lite små sakerl att fixa, sen så finns det ju rätt så givna personer som ska få måla lite på loket före release.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 19:55   #146
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

har ingen aning om varför boggierna inte visar sig på första bilden, men dom är där i spelet iaf!









Har faktiskt även lyckats få in fönster på modellen! fast dom måste mörkas till lite så att man ser att dom är där, sen så måste jag även fixa så att Mina boggier sitter på loket, men vet inte riktigt hur det ska gå till, om någon känner sig manad att få in boggierna så är det bara att höra av sig.

Lite små saker kvar att greja, men den är snart redo för trainz!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 08:27   #147
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Arrow

Det är två attachment points, dummys, på loket som skall sItta i boggi centrum har för mig att de heter a.bog0 och a.bog1. Resten ār bara config och bör kunna kopieras ifrån någotannat lok.

Det var den generella beskrivningen men det vore bra om du kunde berätta exakt vad du hade problem med.

Föresten, det är jättekul att se modellen i trainz. Jätte uppgraderingen från den förra modellen. Nu är detbara resten kvar med LOD, texturer och config men det här bådar gott.

Detärkul att du börjar få ordning på importen så att du slipper mig som mellanhand. Detta sagt så ställer jag gärna upp och testar även framöver.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 11:39   #148
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Det är två attachment points, dummys, på loket som skall sItta i boggi centrum har för mig att de heter a.bog0 och a.bog1. Resten ār bara config och bör kunna kopieras ifrån någotannat lok.

Det var den generella beskrivningen men det vore bra om du kunde berätta exakt vad du hade problem med.

Föresten, det är jättekul att se modellen i trainz. Jätte uppgraderingen från den förra modellen. Nu är detbara resten kvar med LOD, texturer och config men det här bådar gott.

Detärkul att du börjar få ordning på importen så att du slipper mig som mellanhand. Detta sagt så ställer jag gärna upp och testar även framöver.

Problemet jag har är ju inte att gå på boggierna på loket, för det har jag ju redan ett par, mitt problem är att jag vet inte hur jag ska få in själva boggiern jag har byggt, har inte hittat en bra tutorial för det, sen så vet jag inte heller hur jag ska animera hjulaxeln i 3Ds max.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 12:33   #149
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Nu blir man nästan tvungen att skaffa trainz till den dyker upp i RW för att mildra ivern, snyggt jobbat
Hade för mig att jag hittade en tutorial om hjul för trainz och 3dsmax när jag sökte på helt andra saker och jag lyckades hitta den igen http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...ruckTutTRS.htm. Nu är den ju inte för senaste versionerna av trainz men kan kanske ge några tips i vilket fall. Nu ska det lunchas vidare
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 16:28   #150
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Tack för det! Hade totalt missat att dom hade en tutorial för det! Har använt mig av några andra för att få in loket.









Lite småsaker som jag måste fixa, sen så får Ekan sätta sin prägel på loket!

Nu ska jag experimentera med Boggierna.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-11-16 klockan 20:35.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009