![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#136 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Markus är ditt spöktåg släkt med den flygande holländaren?
Dubbelkolla att du inte har ställt in att materialet skall vara genomskinligt i 3d programmet. I Blender heter skruven Alpha och det är så man gör semitransparenta fönster och liknande numera. Kul för övrigt att du har fått in loket i Trainz.
![]() |
![]() |
#137 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Tidigare v10
|
![]()
Har nu ett fungerande lok i trainz, med boggier och vy på växlar stegen, problemet är ju det att loket fortfarande är transparent, och jag hittar ingen lösning på problemet, för saken är den att vita ytor är inte transparenta, utan det berör endast ytor med annan färg på, och det visade sig att även Yojimbo från Aurans forum har samma problem med ett av sina lok, så han letar efter en lösning som han ska dela med sig av till mig.
Men det går framåt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#140 |
Tidigare v10
|
![]()
Har ingen alpha kanal sparade i dom texturerna som det är nu, har inte riktigt sett behovet av det för underredet och huvarna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#141 | ||
Medlem
|
![]() Citat:
Citat:
![]() |
![]() |
#142 |
Medlem
|
![]()
Ni skall inte göra fönster med Alpha i texturerna om resultatet skall användas i moderna versioner av trainz. Gör istället separata polygoner där ni använder ett material som i sig är genomskinligt. Om man använder texturer med mer än svart och vitt i Alpha kanalen så får man magiska problem med att även ytan rakt bakom blir genomskinlig.
Jag skulle fortfarande tro att Markus problemet handlar om materialegenskaper.
![]() |
![]() |
#143 |
Medlem
|
![]()
Närjag läste mitt eget inlägg så insåg jag att det lät himmla grinigt. Det var inte allsmeningen och beror mest på att jagsitter på pendeln och inte har riktigt vaknat ännu.
![]() |
![]() |
#144 |
Tidigare v10
|
![]()
jag har kollat på alla material, och det finns inget som ska ge denna effekten på loket, jag har även testat med och utan alpha maps på rutorna, ingen skillnad, provat att definiera opacity på materialet, ingen skillnad.
Jag har verkligen ingen aning om vad problemet är, men det är inte bara jag som har det tydligen.. EDIT: Glömde att säga att fönsterna är fristående polygoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Tidigare v10
|
![]()
Bear du hade rätt!
Jag hade missat en ruta för materialet, och där i ändrade jag från "None (Opque) till "RBG intensity", vilket nu gör att loket ser ut som det ska! Har lite små sakerl att fixa, sen så finns det ju rätt så givna personer som ska få måla lite på loket före release. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Tidigare v10
|
![]()
har ingen aning om varför boggierna inte visar sig på första bilden, men dom är där i spelet iaf!
![]() ![]() ![]() ![]() Har faktiskt även lyckats få in fönster på modellen! fast dom måste mörkas till lite så att man ser att dom är där, sen så måste jag även fixa så att Mina boggier sitter på loket, men vet inte riktigt hur det ska gå till, om någon känner sig manad att få in boggierna så är det bara att höra av sig. ![]() Lite små saker kvar att greja, men den är snart redo för trainz! |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Medlem
|
![]()
Det är två attachment points, dummys, på loket som skall sItta i boggi centrum har för mig att de heter a.bog0 och a.bog1. Resten ār bara config och bör kunna kopieras ifrån någotannat lok.
Det var den generella beskrivningen men det vore bra om du kunde berätta exakt vad du hade problem med. Föresten, det är jättekul att se modellen i trainz. Jätte uppgraderingen från den förra modellen. Nu är detbara resten kvar med LOD, texturer och config men det här bådar gott. Detärkul att du börjar få ordning på importen så att du slipper mig som mellanhand. Detta sagt så ställer jag gärna upp och testar även framöver.
![]() |
![]() |
#148 | |
Tidigare v10
|
![]() Citat:
Problemet jag har är ju inte att gå på boggierna på loket, för det har jag ju redan ett par, mitt problem är att jag vet inte hur jag ska få in själva boggiern jag har byggt, har inte hittat en bra tutorial för det, sen så vet jag inte heller hur jag ska animera hjulaxeln i 3Ds max. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Medlem
|
![]()
Nu blir man nästan tvungen att skaffa trainz till den dyker upp i RW för att mildra ivern, snyggt jobbat
![]() Hade för mig att jag hittade en tutorial om hjul för trainz och 3dsmax när jag sökte på helt andra saker och jag lyckades hitta den igen http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...ruckTutTRS.htm. Nu är den ju inte för senaste versionerna av trainz men kan kanske ge några tips i vilket fall. Nu ska det lunchas vidare ![]()
![]() |
#150 |
Tidigare v10
|
![]()
Tack för det! Hade totalt missat att dom hade en tutorial för det! Har använt mig av några andra för att få in loket.
![]() ![]() ![]() ![]() Lite småsaker som jag måste fixa, sen så får Ekan sätta sin prägel på loket! Nu ska jag experimentera med Boggierna. Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-11-16 klockan 20:35. |
![]() |
![]() |