Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-10, 11:40   #16
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Kämpar vidare med hjul problemen. Har avlägsnat vevstakar och ramverk för att endast behålla hjulen. Jobbat med Reset_XForm och CollapseAll efter råd från LAn. Hittade dessutom koordinat fel.....
Nuvarande resultat kan ni se på bilden nedan. Tröst i bedrövelsen är att hjulen nu rör sig riktigt (ingen propellereffekt), men hur skall jag få dem till att STÅ UPP??
Är det nån som upplever ett AHA nu? Alltså: Javisst detta fel beror på.........
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_074.jpg (206.6 KB, 188 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 12:04   #17
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tycker du skall göra hela drivningen som en egen "asset" av typ bogey och lägga en fästpunkt på rätt stalle i lokbody-meshen (se CCG!). Det blir lättare att bygga boggin rätt då. (detta är Trainz standard - speciellt om man har löpboggier också)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 19:05   #18
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Äntligen fungerar bogeyn på E loket. Bockar och bugar,LAn.
Men, det är MYCKET som saknas på loket. Jag gillar verkligen J loket
och har varit i kontakt med LAn, som villigt sände över sitt texture material.
Även jag vill ha lite väderbitet utseende på E loket. Så nu blir dags att
lära sig texture hantering.

I GMax finns en "Merge" funktion dvs man kan hämta objekt från andra
GMax projekt.Jag har utnyttjat funktionen ett flertal gånger.
Det vore ju fantastiskt att importera detaljer från ett annat ånglok!
Onödigt att uppfinna hjulet en gång till, eller hur?


På bifogad bild har jag kopplat till en tysk tender bara för att kolla funktionen.
Och bogeyn påE loket är nästan i rätt läge, men nu när man vet så är det en baggis att korrigera.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg E907BogeyWorking.jpg (92.9 KB, 154 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 19:25   #19
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Som jag också sa till lan, Det har blivit LOKalike. Fortsätt så!
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 16:10   #20
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Arbetet fortsätter oförtrutet vidare på E loket och man börjar så smått komma in i GMax funktionaliteten.
Dock gäller att SPARA gjort arbete ofta. Olyckligtvis har jag dock råkat ut för att sparat arbete EJ går att ladda in igen! Gmax skriver då ut nåt i stil med korrupt fil.......

Nu har jag lagt in detaljer som diverse behållare, lampor, vissla, taklucka och säkerhetsventil.
Fattas gör bl.a luftpump och koppel.

Fråga: Man kan inte länka in FÄRDIG UTVECKLAT koppel p.s.s som bogey med en a.xxx variabel??

Har nu i helgen laddat hem CCG. Det var ett TJOCKT dokument. Får se när man får tid att sätta sig ned och studera. Behövs är jag medveten om.

MAZZ: Har fått uppgift från LAn att du kan ha bilder på E lok för TEXTURE sättning. Är tacksam för all slag hjälp!!!
Givetvis får även andra bidra med bilder.

Har bifogat 2 bilder för att visa aktuellt status på E loket.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg LeftSide.jpg (73.9 KB, 115 visningar)
Filtyp: jpg RightSide.jpg (82.9 KB, 115 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 16:15   #21
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Glömde en sak:
Kolla under lokhytten. Ser ju en aning tomt ut, eller hur?

Skall det se så ut, eller fattas nånting där????
Ramverket längre, eller......????
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 16:52   #22
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg

MAZZ: Har fått uppgift från LAn att du kan ha bilder på E lok för TEXTURE sättning. Är tacksam för all slag hjälp!!!
Javisst, du och LAn får en länk till bilderna via PM när jag packat ihop dom.

Angående "luften" under hytten. Ramen ser nog bra ut, men kolla lite hur din hytt är orienterad. Se på bilden här, hyttens framkant kan du lätt syfta till drivhjulet, hytten "har börjat" innan drivhjulet har slutat sett framifrån, om man kan uttrycka sig så... Så du kanske fått hytten lite långt bak helt enkelt. Sen så ansluter ju tendern under hytten och täcker in den luft som var kvar.

Kolla även storleken på tanken. Notera att nederkanten är under centrum på hjulen, så din tank ska nog ökas på lite i storlek.

Jag har för mig att det finns en ritning med oxå bland bilderna.

Loket är Nynäshamnarnas E-hoj...

EDIT: Såg att du LAn kan hjälpa med texturen, så jag skickar bildlänken till dig oxå.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nynäs_E.jpg (118.3 KB, 110 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2010-09-20 klockan 17:07.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 16:59   #23
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Koppel

"Fråga: Man kan inte länka in FÄRDIG UTVECKLAT koppel p.s.s som bogey med en a.xxx variabel??"

vovven47,
lungna dig lite med koppel och slangar! Det kommer snart att finnas animerade och fungerande sådana (STL Koppel), som blir en vidareutveckling av STW Koppel.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 17:03   #24
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Texturer

vovven47,
Om du behöver hjälp med fototexturer så mejla mig länken till Mazz bilder. Jag har ju nyss gjort texturer till J-loket av Mazz superba bilder så jag kan kanke hjälpa dig igång?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 17:15   #25
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
vovven47,
Om du behöver hjälp med fototexturer så mejla mig länken till Mazz bilder. Jag har ju nyss gjort texturer till J-loket av Mazz superba bilder så jag kan kanke hjälpa dig igång?
Lennart.

Har jag skickat mina bilder, på E-loket till dig?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 17:20   #26
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Lennart.

Har jag skickat mina bilder, på E-loket till dig?
Ja, det har du! är det samma som Mazz bilder då?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 17:23   #27
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Import av 3DS till gmax.

vovven47,
om du behöver delar till t.ex. drivningen så kan du få av t.ex. mig, men du måste installera en 3DS-importer till gmax. Den jag använder finns på denna länk med bra instruktioner:

http://salshdresearch.tripod.com/shdrc/id11.html
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 17:44   #28
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Tackar för all respons!
Bengan kommer att skicka mig bilder.
LAn får GÄRNA skapa TEXTURE format p.s.s som
för J loket!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 17:56   #29
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Mazz

"EDIT: Såg att du LAn kan hjälpa med texturen, så jag skickar bildlänken till dig oxå."

Tack Mazz, jag och voven47 kommunicerar vidare!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 18:09   #30
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ja, det har du! är det samma som Mazz bilder då?
Icke samma. Har ett svag minne, att jag har skickat dom.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009