Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-25, 16:01   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard Pressmeddelanden Bergslagstrafik

Detta är Bergslagstrafiks officiella tråd för pressmeddelanden och annan information.

Pressmeddelande 2010-02-25
Jag inleder med att välkomna Bombardier Train & Wasso som nya förare hos oss. Är du intresserad av att bli förare hos Bergslagstrafik? Skicka ett P.M till undertecknad. Som förare får man tillgång till scenarion och aktiviteter till rutten som ingen annan får. Kravet är dock att man ska uppdatera forumet med bilder och gärna en text om "sin arbetsdag". Mer info via PM.

Bergslagstrafiks punktlighet 2009 var 96%

96% av tågen ankom i tid till slutdestination
6% av tågen var sena till en eller flera mellanstationer (Dessa tåg kom sedan i tid till slutstation!)
4% av tågen var sena till slutdestination

För att få en bättre punktlighet till 2010 har vi höjt hastigheten på båda våra banor. Vi har höjt hastigheten mellan Grevsta och Tillebo till 70km/h istället för 50km/h. Vi har också höjt hastigheten mellan Södra Nordstan och Oturst till 100km/h istället för 80km/h.

Vi planerar att göra fler hastighetshöjningar.

Vi har också gjort en beställning på en ny uppsättning tåg, som är mycket mer moderna än våra tidigare. De nya tågen kommer att vara av typen Class 380. Dessa tåg klarar av att bromsa och accelerera smidigare än våra tidigare tåg vilket gör att bromssträckan kan kortas ned och din restid blir lite kortare.

Tågen börjar levereras redan nu, och det ska totalt bli 16 tågsätt med tre vagnar i varje. Vid rusningstid kommer vissa av tågen framför allt på bana 2 att kopplas ihop till multipelkopplade tåg. Vi har dock lite problem med destinationsskyltarna på tågen. Så för tillfället går alla tåg med blank destinationsskylt eller med "Class 380 Desiro". Det kommer dock vara extrainsatta pappersskyltar som visar vart tåget åker.

Mer info om våra nya tåg kommer i ett senare pressmeddelande.

Tack för att ni väljer att resa med Bergslagstrafik AB.
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!

Senast redigerad av Micke.L den 2010-02-25 klockan 18:29.
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 16:14   #2
Wasso
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Skicka ett meddelande via Skype™ till Wasso
Standard

Nice! Ska jag skriva något här när jag har kört? Och i så fall, vad ska jag skriva?

EDIT: Jag borde nog ha läst lite mer noggrant
Gammal 2010-02-25, 17:49   #3
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Kul det här! Men en fråga, du skriver att punktligheten var 95% 2009. Men sen skriver du att 90% av tåget var sena till mellanstationer och 95% var sena till slutstation.

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 18:25   #4
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Oops, miss av mig, ska fixa det
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-27, 13:55   #5
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Bergslagstrafiks nya tidtabeller

Tågen står på Slageberg 5 minuter innan det vänder till Nordstan.

Det är dock oklart om tåg från Slageberg ska växlas in på linje två vid ankomst till Nordstan. Det beror på hur linje 2's tidtabell ser ut.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fullskärmsinfångning 2010-02-27 124702.bmp.jpg (204.9 KB, 268 visningar)
Filtyp: jpg Fullskärmsinfångning 2010-02-27 124705.bmp.jpg (202.9 KB, 269 visningar)

Senast redigerad av Micke.L den 2010-02-27 klockan 13:57.
Gammal 2010-03-06, 16:01   #6
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Pressmeddelande 2010-03-06

I höstas levererades det första tåget av modellen Class 380 till Bergslagsbanan. Vi har nu testat att provköra tåget och tänkte visa lite bilder. Det är fritt för press att använda bilderna i tidningar.

Tåget var inte i trafik för passagerare utan endast för Bergslagstrafiks ledning.

Tåget gick skyltat som "Vi provkör Class 380 på Bergslagsbanan"

Gammal 2010-03-06, 16:53   #7
Wasso
Medlem

Standard

Snyggt! Hur ändrar man destinationerna på rull-displayen?
Gammal 2010-03-14, 02:15   #8
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Intervju med en tågförare på Bergslagsbanan

Henke Brant är tågförare på Bergslagsbanan. Han är 23år gammal och har varit förare i 1 år och 5 månader. Han kör främst tåg på nattetid.

Vilka arbetstider har du?
Jag har oftast klockan 20.00-01.30 på vardagar och 22.00-04.00 på helger

Hur kommer det sig att du jobbar så sent?
Det är något jag själv har valt. Jag gillar att köra på natten. Det är mycket lugnare på banan och trafiken glider på utan störningar. Sen är jag ju en nattmänniska också.

Vilket är ditt favorittåg, X380 eller X7?
Helt klart X380, det är mycket fräschare än X7 och det går smidigare. Det är mycket modernare också så man kan få information om trafikstörningar m.m direkt till hytten.

Vad gör du under ditt arbetspass? Förutom att köra tåg.
Ja du, när jag börjar så går jag från min lägenhet i Nordstan till Stationen och går in i Orderrummet. Där får jag en lista med de tågen jag ska köra under kvällen och natten. Det brukar vara runt 6 tur-retur resor jag gör under en kväll. Sedan går jag till kiosken på stationen och köper en coca cola zero som jag alltid har med mig i hytten. Sen går jag till det spår mitt tåg ska avgå ifrån och väntar in tåget om det inte har kommit ännu.

Sedan går jag in i hytten, aktiverar den och kollar att allt är rätt inställt. Sedan tar jag på mig en varselväst och går ner på spåren och kollar så att tåget ser bra ut på utsidan. Sen sätter jag mig helt enkelt i hytten och drar igång radion och inväntar avgång.

Vilka brukar du göra i hytten under din resa?
Jag brukar lyssna på radio, oftast 107,5 för att jag gillar lite partymusik och det håller mig pigg. Annars gör jag väl inte så mycket.

Skulle du kunna tänka dig att köra på morgonen istället?
Nej, aldrig i livet. Men på sommaren går ju solen upp rätt tidigt så vissa gånger mitt i sommaren har solen gått upp under min sista tur.
Gammal 2010-03-14, 08:00   #9
marmar
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Är det här på riktigt eller nått på skoj på din bana?
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 09:53   #10
Wasso
Medlem

Smile

Detta är "på skoj". Bergslagstrafik är ett virtuellt tågbolag som trafikerar på Bergslagsbanan. Micke skriver dessa pressmeddelandena för att få det att verka lite mer realistiskt
Gammal 2010-05-09, 14:40   #11
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Pressmeddelande 9 maj 2010

Scotrail köper upp Bergslagstrafik!

Idag blev det bestämt att Scotrail köper upp Bergslagstrafik. Alltså kommer nu tågen på Bergslagsbanan drivas av Scotrail som även bedriver trafik i Glasgowområdet.

Scotrail bedriver bl.a Glasgow Airport Rail Link där det går 4 tåg i timmen, varje timme till och från Glasgow International via Gilmore Paisley Street. Scotrail kör också tåg mellan Glasgow Central och Paisley St James via alla stationer på vägen. Dessa tåg går varje halvtimme dygnet runt i båda riktningar.

Alltså kör Scotrail 6 tåg i timmen in till Glasgow Central dygnet runt. Förutom Scotrail trafikerar även bolag som First och Virgin Gilmore Paisley Street, så det är en riktig knutpunkt.
Gammal 2010-05-17, 17:56   #12
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Det är nu klart att Virtual Scotrail även ska bedriva trafik mellan London Paddington och Ealing Brodway. Tågen som kommer användas på sträckan är samma som körs på Bergslagsbanan och som GARL. Tågen är beställda och börjar levereras i slutet av månaden. Innan dessa tåg kommer kör Scotrail med diesel Class 166 som de lånar från First.

Det går bra att anmäla sig som förare hos Scotrail/Bergslagstrafik. Som förare kommer man få tillgång till Scenarion som endast förare får, men man måste också rapportera sina körningar. Skicka PM till mig.
Gammal 2010-05-27, 15:27   #13
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Scotrail har tagit beslut om att bygga ut Bergslagsbanan till två nya linjer. Den första beräknas stå klar sent 2010 och den andra är det fortfarande oklart när den är klar. Hastigheterna kommer vara lite högre på dessa linjer dock kommer maxhastigheten vara 100km/h. Men istället för att den ska gå i 50km/h på vissa ställen så kommer lägsta hastighet vara 60km/h.

Plattformarna görs ca 100m långa för att passa dubbelkopplade X380's. Det kommer att vara två spår på i alla fall en av linjerna, vilket gör det möjligt att köra upp till 10 tåg i timmen åt varje håll. Dock kommer maxkapaciteten vara 3 tåg i timmen i rusningstid på varje spår. Men detta gör att om ett tåg är sent till en station, slipper tåg åt motsatt håll bli försenat eftersom man inte måste vänta. Skulle det bli stopp på ett av spåren finns växlar längs med linjen så att man lätt kan byta spår, vilket minskar kapaciteten.

Bygget är i full gång. Här är två bilder som en arbetare tagit med sin mobilkamera.

Här grävs det för att lägga kablar under marken. Till exempel kablar som är kopplade till signaler och säkerhetssystem.

Ett arbetståg med bänkar, kablar och lite krafs har anlänt och föraren njuter av solskenet.
Gammal 2010-05-28, 20:26   #14
tågkompaniet
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

kan du hjälpa mig hur jag får det tåget med destinationsskyltar?
jag kan inte på hemsidan den säger att jag ska stänga av någon download sak?
tågkompaniet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-28, 20:48   #15
Wasso
Medlem

Standard

Hej!

Om du menar att du vill ha tåget så måste du köpa det från http://store.steampowered.com/app/24048/

Om du menar att du vill ha hjälp med hur man sätter in egna destinationer på tåget så finns guiden här:
http://www.youtube.com/watch?v=_-K_H...layer_embedded

Senast redigerad av Wasso den 2010-05-28 klockan 20:49.
Wasso besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:06.