Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-22-2009, 03:14 PM   #1
Romet12
Medlem
 
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden
Posts: 281
Question 3D objekter?

Hej allihopa,
Skulle behöva lite hjälp med 3D objekter. Jag vill göra en objekt (t.ex Hus), hur ska man göra det? Man kan ju göra med 3D Max men jag tycker att det är komplicerad med det. Så jag brukar använda Google Sketchup när jag gör modeller till GTA San Andreas. Fast den här gången vill jag göra objekter till TRAINZ. Min fråga blir också följande:
  • Vilka tillbehör behöver jag?
  • Vad för typ av fil ska objektet sedan vara när jag ska lägga de in i spelet?
  • Hur lägger man in objektet i spelet?
Romet12 besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 01-05-2010, 12:51 AM   #2
Romet12
Medlem
 
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden
Posts: 281
Unhappy

Är det någon som vet?
Romet12 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-05-2010, 01:44 AM   #3
bear
Medlem
 
Join Date: Mar 2006
Location: Stockholm
Posts: 531
Default

Det finns ingen möjlighet att importera modeller direkt från sketchup till Trainz. Däremot går det bra att importera modeller från sketchup till blender och sedan från blender till trainz något som jag har gjort, bland annat för att testa att plocka in modeller från "building maker" som är ett annat google verktyg. Jag skulle tro att det är enklaste vägen för dig om du är van att modelera i sketchup. Det har talats på Aurans forum om att det kanske var en exporter för sketchup på gång men det verkar inte ha blivit av.

Du behöver i så fall Blender, trainzexportern och aurans xmlimport som finns på trainzdev. Om du behöver mera detaljer så kan jag försöka googla fram länkar i morgon när jag är piggare.

I princip behöver du inte lära dig mera av blender än att flytta objekt och eventuellt skala dessa.

Arbetsgången är i princip följande.

1. Bygg modellen i sketchup.
2. Exportera som Collada.
3. Importera Collada filen i Blender, se till att den är centrerad och står på marken, eventuellt behöver man skala den också, jag har inte riktigt koll på hur skalan i Sketchup fungerar. När jag importerade från "Building maker" blev det rätt, när jag byggde direkt i sketchup ca 20 ggr för stort.
4. Exportera i trainz .im format från blender.
5. Konvertera texturen till TGA format, och se till att den inte är komprimerad.
6. Klona lämpligt objekt i CMP.
7. Ta bort alla filer utan config.txt
8. Fixa config.txt, det mesta är uppenbart men username är alltså inte ditt namn utan namnet på objektet
9. Kopiera in .im filen texturfilen och texture.txt som du fick vid exporten från blender.
10. Välj Commit och håll utkik efter röda utropstecken, när eventuella problem är fixade så skall objektet finnas tillgängligt i trainz.

Vill du sedan dela med dig av objektet så är det bara att högerklicka i CMP och välja save as cdp.

Hoppas att det här skall vara till hjälp så att du kommer igång.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-05-2010, 11:27 AM   #4
Romet12
Medlem
 
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden
Posts: 281
Default

Hej Bear,
tack för ditt svar. Jag kommer med lite bilder av min 3D object som jag vill ha i Trainz. Frågan är bara hur vet jag hur stor den är i Trainz? Och jag skulle vara jätte tacksam om du gör några länkar också.






Ok, nu gjorde jag min modell/object till Collada form. Och när jag ska importera filen nu till Blender, så vill den inte funka komma upp.

Last edited by Romet12; 01-05-2010 at 12:21 PM.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-05-2010, 12:54 PM   #5
bear
Medlem
 
Join Date: Mar 2006
Location: Stockholm
Posts: 531
Default

På a svarar vi testa, eller lägg in en kub med rätt storlek i blender och skala tills de är lika stora Jag testade precis med en meterkub och 0.0254 verkar vara en lämplig skalfaktor. Att det fungerade med buildingmaker beror nog på att jag direkt importerade den kollada fil jag fick ned ifrån 3d warehouse.

Exportern hittar du här: http://sourceforge.net/projects/blen...ects_0.69.zip/

XML importern för trainz hittar du här: http://www.trainzdev.com/components/...nzImporter.rar


Installations instruktionernakommer med exportern, men i princip skall bara exporterns .py fil och importerns .exe läggas i C:\Documents and Settings\*USERNAME*\Application Data\Blender Foundation\Blender\.blender\scripts Där *USERNAME* skall bytas ut mot den användare som skall köra blender.

Den senare kräver troligen inloggning.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-06-2010, 12:55 PM   #6
Romet12
Medlem
 
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden
Posts: 281
Default

,
Det är pinsamt att säga/fråga. Men jag frågar ändå. Är det någon som vill göra den här objectet till 3d till Trainz? Kan någon hjälpa mig med det?
Romet12 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-06-2010, 01:41 PM   #7
sealpower
Medlem
 
Join Date: Oct 2007
Location: Luleå
Posts: 444
Send a message via MSN to sealpower
Default

Jag skulle kunna ta hand om det ifall du berättar hur stor du vill att den ska vara och ger den till mig i .3ds eller .obj format.

om .3ds-exportering:
http://sketchup.google.com/support/b...n&answer=43686
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-06-2010, 02:04 PM   #8
Romet12
Medlem
 
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden
Posts: 281
Default

Quote:
Originally Posted by sealpower View Post
Jag skulle kunna ta hand om det ifall du berättar hur stor du vill att den ska vara och ger den till mig i .3ds eller .obj format.

om .3ds-exportering:
http://sketchup.google.com/support/b...n&answer=43686
Tack sealpower,
Ska göra den till .3ds.
Angående storleken, så skulle jag gärna vilja att den blir lika hög, som till C20:s hytt dörren, där dörren börjar börjar. lika högt som på det här bilden
fast lite högre. Samtidigt som den där skenan som tåget får ström ifrån, ska vara ovanför den där strömtagaren.

Ska jag lägga textures occkså på eller?
Romet12 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-06-2010, 02:14 PM   #9
sealpower
Medlem
 
Join Date: Oct 2007
Location: Luleå
Posts: 444
Send a message via MSN to sealpower
Default

Lägg på och skicka med texturerna, fast jag betvivlar att det kommer gå helt väl med dem vid importen, men det återstår att se

Du har inget mer exakt mått på ungefär hur högt den ska sitta?
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-06-2010, 02:16 PM   #10
Romet12
Medlem
 
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden
Posts: 281
Default

Quote:
Originally Posted by sealpower View Post
Lägg på och skicka med texturerna, fast jag betvivlar att det kommer gå helt väl med dem vid importen, men det återstår att se

Du har inget mer exakt mått på ungefär hur högt den ska sitta?
Tyvärr det har jag inte.
Vart ska jag skicka filen?
Romet12 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-06-2010, 02:19 PM   #11
sealpower
Medlem
 
Join Date: Oct 2007
Location: Luleå
Posts: 444
Send a message via MSN to sealpower
Default

sealpower9@hotmail.com

Stämmer alla andra inbördes mått så det är bara skalan som behöver justeras?
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-06-2010, 02:31 PM   #12
Romet12
Medlem
 
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden
Posts: 281
Default

Quote:
Originally Posted by sealpower View Post
sealpower9@hotmail.com

Stämmer alla andra inbördes mått så det är bara skalan som behöver justeras?
Tror det, vi får testa då.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-06-2010, 02:53 PM   #13
sealpower
Medlem
 
Join Date: Oct 2007
Location: Luleå
Posts: 444
Send a message via MSN to sealpower
Default

Ska strömavtagaren vara ovanför eller under skenan?

Förresten så följde inte texturdata med, har du nån bild på hur den ska se ut texturerad och klar?
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne

Last edited by sealpower; 01-06-2010 at 02:55 PM.
sealpower besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-06-2010, 02:59 PM   #14
Romet12
Medlem
 
Join Date: Jun 2007
Location: Sweden
Posts: 281
Default

Quote:
Originally Posted by sealpower View Post
Ska strömavtagaren vara ovanför eller under skenan?

Förresten så följde inte texturdata med, har du nån bild på hur den ska se ut texturerad och klar?
förlot, men jag har glömt bort vilken var vilken. Ligger strömavtagaren bredvid/på spåret? Om ja då ska den vara övanför skenan om nej, då är det tvärtom.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-06-2010, 03:24 PM   #15
sealpower
Medlem
 
Join Date: Oct 2007
Location: Luleå
Posts: 444
Send a message via MSN to sealpower
Default

Den där fördjupningen uppe på plattformen som du hade gjort verkar ha försvunnit i överföringen också så jag tog mig friheten att återskapa den. Jag har även åtgärdat en del problem som sketchup medför i form av oekonomisk polygondistrubition och har allmänt optimiserat modellen. Är det något som inte stämmer?

Skulle fortfarande vilja veta hur texturerna ska vara.
Attached Images
File Type: jpg grej.jpg (36.1 KB, 135 views)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 10:13 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009