Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-11, 22:25   #16
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Några funderingar om hur saker fungerar

Nu har Ljus och Ljudtekniker samt killen med rökmaskinen anlänt och påbörjat sitt arbete. Men de har några funderingar om praxis i trainz världen.

Finns det några färdiga script eller liknande för att hantera svensk belysning.

* Vitt helljus frammåt och rött bakåt vid linjekörning. Egentligen avbländning vid möte och på stationer.
* Vitt halvljus frammåt och bakåt, samt rött i B änden vid växling.

Snyggast vore ju att på sikt synca med rörelseformen i Svenolovs signalscript.

Är det någon som kan förklara vad jag har gjort för misstag i configen nedan när jag inte får tyfonen att fungera. Det är antagligen något jätteenkelt men jag har försökt fundera ut det flera gånger utan att lyckas.
kuid <kuid:191567:1064>

mesh-table
{
default
{
mesh "z43.im"
auto-create 1
}

koppela
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "koppel.im"
anim "koppel.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

koppelb
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "koppel.im"
anim "koppel.kin"
att "a.koppelb"
auto-create 1
att-parent "default"
}

luftaoff
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "luft_off.im"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

luftaon
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "luft_on.im"
att "a.koppela"
auto-create 0
att-parent "default"
}

luftboff
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "luft_off.im"
att "a.koppelb"
auto-create 1
att-parent "default"
}

luftbon
{
mesh-asset <kuid:36713:1046>
mesh "luft_on.im"
att "a.koppelb"
auto-create 0
att-parent "default"
}
}

bogeys
{
0
{
bogey <kuid:191567:1095>
reversed 0
}

1
{
bogey <kuid:191567:1095>
reversed 0
}
}
engine 1
mass 20000
kind "traincar"
interior <kuid:78090:55300>
enginespec <kuid:78090:51300>
enginesound <kuid:-1:42003001>
hornsound <kuid:-1:42003101>
light_color 255,255,255
ditch_color 255,200,200
description "SJ Z43 First Generation"
trainz-build 2.9
category-class "XFM"
category-region "SE"
category-era "1960s;1970z;1980s"
username "SJ Z43 Generation 1"
author "bear_ludd"
contact-email "bear@ludd.ltu.se"

smoke0
{
attachment "a.smoke0"
mode "speed"
color 100,100,130,175
start 0,5,10,20
rate 5,10,15,20
velocity 1,1,1.5,1.5
lifetime 1,0.9,0.7,0.5
minsize 0.15
maxsize 0.6
}

kuid-table
{
0 <kuid:191567:1095>
1 <kuid:-1:42004201>
2 <kuid:78090:55300>
3 <kuid:78090:51300>
4 <kuid:-1:42003001>
5 <kuid:-1:42003101>
6 <kuid:-3:10003>
7 <kuid2:86661:9440307:1>
stw_koppel <kuid:36713:1046>
}

thumbnails
{
0
{
image "thumb.jpg"
width 240
height 180
}
}
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 22:32   #17
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Tyfonmysteriet är löst, den var bara så tyst att den inte överröstade motorbullret när man stod nära maskinen...
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 23:45   #18
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

hel/halvljus eller vad man nu ska kalla det fungerar i TRS2009 på de viset att att man kan trycka ner shift samtidigt som L (om det nu är den tangenten som aktviterar strålkastara) så då blir det halvljus.

Det andra kanske går att lösa med samma skript som hanterar kopplet?
där har man ju iaf skyltar mot slutet om de kopplas ihop.. så det kanske går att låna lite kod därifrån och göra nått vettigt?
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22431 tänkte jag på då
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 20:12   #19
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Beta release

Nu har stunden kommit för att skicka ut lokomotorn på remiss.

Feedback är mycket välkommen.

Hytt och engine är plockat från den z4p som finns i downloaddelen av forumet. Har jag uppfattat det korrekt att det är okej att länka till andras komponeneter så länge man inte modifierar dessa.

Om någon har en bättre lösning på belysningen än den rudimentära som nu är implementerad (default auran) så är tips välkommna.

Vis av erfarenheten så lägger jag inte upp den direkt i download, det brukar alltid vara något som skall fixas.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (60.3 KB, 229 visningar)

Senast redigerad av bear den 2009-11-12 klockan 20:47.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 20:24   #20
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Vis av erfarenheten så lägger jag inte upp den direkt i download, det brukar alltid vara något som skall fixas.
KUID krock med SJ Lkp. Båda heter 1064.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 20:43   #21
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Typiskt, lyckades nog blanda bort korten när jag clonade den för att ha något att utgå ifrån. Det kommer upp en ny version så fort datorn har återhämtat sig efter krashchen den just drabbades av och lyckats köra recovery på trainz databasen.

Hur byter man föresten enklast kuid på ett object, klonar det och kastar bort orginalet?
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 20:51   #22
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Vad du råkat ut för är att det står en gammal kuid i configen, och när du skickar den så tror våran CMP att det är den kuiden som står i configen som gäller och då blir det fel.
Du ändrar helt enkelt bara configen i anteckningar eller liknande och byter ut kuiden.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 20:55   #23
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vad du råkat ut för är att det står en gammal kuid i configen, och när du skickar den så tror våran CMP att det är den kuiden som står i configen som gäller och då blir det fel.
Du ändrar helt enkelt bara configen i anteckningar eller liknande och byter ut kuiden.
Det verkade inte vara så enkelt för efter att ha gjort "edit in explorer" ändrat kuid i filen och gjort "commit" i cmp så fick jag felmedelande om att det inte gick att spara då objektet hadde fel kuid.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 20:57   #24
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Hmm, då får du göra en ny content och klistra in filerna i den nya mappen via explorer och sedan ändra kuiden till den som det nya contentet har.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 21:44   #25
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Då gör vi ett nytt försök med ett nytt och förhoppningsvis eget kuid.

Ps. Om det är någon som vill ha en kopia av orginalfilerna i blenderformat för att modifiera eller bara studera så är det bara att säga till.
Bifogade filer
Filtyp: cdp Z43G1.cdp (414.1 KB, 86 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 11:18   #26
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Tackar för ett fint lok .
(Funkar riktigt även i TRS2006 efter ändring i configen till "Trainzbuild 2.4".)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 16:44   #27
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Det verkade inte vara så enkelt för efter att ha gjort "edit in explorer" ändrat kuid i filen och gjort "commit" i cmp så fick jag felmedelande om att det inte gick att spara då objektet hadde fel kuid.
Lite OT nu och överspelat med Z43:an, nu när du redan har bytt kuidnr. på henne.

Själv har jag lagt en mapp i Aurans mapp, som jag bara har döpt till importmapp.
Så när jag byter kuidnr. eller uppdaterar mina prylar.
Så kör jag edit in explorer och ändrar kuidnr. i configen.
Kopierar eller klipper ut mappen som jag har öppnat i edit in explorer och flyttar över den i min mapp som jag har gjort i Auranmappen.
Sen går jag till CMP och kör delete på objektet och sen upp till vänsterhörnet File och ner till import content och importerar mappen på nytt, sen gör jag en cdp-fil utav objektet.

Ändrar jag bara kuidnr. i configen och kör commit, så får jag samma felmeddelande som du. Fungerade bra att göra så i TRS2006, men tyvärr inte i TS2009.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-14, 12:57   #28
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Så nu har jag övergått till att arbeta på tredje genrationens Z43. Notera den överdrivna buffertbalken som finns på alla foton av fordonet men inte på ritningarna från instruktionsboken. Antagligen en omkonstruktion. Dessutom är buffertar och koppel framflyttade ytterligare antagligen för att inte växlare skall slå huvudet i den plåt som är uttragen frammåt från lådans överkant.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (46.6 KB, 155 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-14, 22:02   #29
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Så då var 3d jobbet klart på den och jag har flyttat över den till måleriet. Inte så långt då jag har börjat göra ganska mycket av grundmålingen i blender. Bara att markera de ytor som skall målas och spruta på färg. Sedan får man naturligtvis reda ut texturskarvar och lägga på detaljer för hand. Antingen rita 1 pixel brett på texture mappen i blender eller editera i gimp. Det finns som jag ser det två fördelar med det här arbetssättet. För det första slipper man leta efter alla smådelar i texturen. För det andra så kan man vädra jämt runt hörn.

Det går också bra att växla mellan bildbehandlingsprogrammet och blender fram och tillbaka, dock förstår sig blender tyvärr inte på lager. Det är ett praktiskt sätt att se vad man jobbar med när man målar.

För er som håller på med ommålningar så kan jag rekomentera ett program som heter "Trainz Mesh Viewer" Om ni inte redan känner till det. Det gör att man kan visa en im fil med textur utan att behöva starta trainz.

Ni hittar den här: http://members.optusnet.com.au/~villaump/pevsoft.htm tillsammans med en del andra användbara verktyg. Tillexempel program för att exportera texture filer som tga.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (89.7 KB, 143 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-14, 22:22   #30
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Aj fasen.

Här gick det undan, från den ena Z43:a till den andra.

Trainz Mesh Viewer låter intressant, då jag har några bra bilder att utgå ifrån vid ommålning. Det är på dom två, som finns i Nora + en för banverket.

Kan skicka över bilderna till dig, om du vill göra ommålningarna själv.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009