![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Nu har Ljus och Ljudtekniker samt killen med rökmaskinen anlänt och påbörjat sitt arbete. Men de har några funderingar om praxis i trainz världen.
Finns det några färdiga script eller liknande för att hantera svensk belysning. * Vitt helljus frammåt och rött bakåt vid linjekörning. Egentligen avbländning vid möte och på stationer. * Vitt halvljus frammåt och bakåt, samt rött i B änden vid växling. Snyggast vore ju att på sikt synca med rörelseformen i Svenolovs signalscript. Är det någon som kan förklara vad jag har gjort för misstag i configen nedan när jag inte får tyfonen att fungera. Det är antagligen något jätteenkelt men jag har försökt fundera ut det flera gånger utan att lyckas. kuid <kuid:191567:1064> |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Tyfonmysteriet är löst, den var bara så tyst att den inte överröstade motorbullret när man stod nära maskinen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
hel/halvljus eller vad man nu ska kalla det fungerar i TRS2009 på de viset att att man kan trycka ner shift samtidigt som L (om det nu är den tangenten som aktviterar strålkastara) så då blir det halvljus.
Det andra kanske går att lösa med samma skript som hanterar kopplet? där har man ju iaf skyltar mot slutet om de kopplas ihop.. så det kanske går att låna lite kod därifrån och göra nått vettigt? http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=22431 tänkte jag på då
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Nu har stunden kommit för att skicka ut lokomotorn på remiss.
Feedback är mycket välkommen. Hytt och engine är plockat från den z4p som finns i downloaddelen av forumet. Har jag uppfattat det korrekt att det är okej att länka till andras komponeneter så länge man inte modifierar dessa. Om någon har en bättre lösning på belysningen än den rudimentära som nu är implementerad (default auran) så är tips välkommna. Vis av erfarenheten så lägger jag inte upp den direkt i download, det brukar alltid vara något som skall fixas. Senast redigerad av bear den 2009-11-12 klockan 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
KUID krock med SJ Lkp. Båda heter 1064.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Typiskt, lyckades nog blanda bort korten när jag clonade den för att ha något att utgå ifrån. Det kommer upp en ny version så fort datorn har återhämtat sig efter krashchen den just drabbades av och lyckats köra recovery på trainz databasen.
Hur byter man föresten enklast kuid på ett object, klonar det och kastar bort orginalet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Vad du råkat ut för är att det står en gammal kuid i configen, och när du skickar den så tror våran CMP att det är den kuiden som står i configen som gäller och då blir det fel.
Du ändrar helt enkelt bara configen i anteckningar eller liknande och byter ut kuiden.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Hmm, då får du göra en ny content och klistra in filerna i den nya mappen via explorer och sedan ändra kuiden till den som det nya contentet har.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Då gör vi ett nytt försök med ett nytt och förhoppningsvis eget kuid.
Ps. Om det är någon som vill ha en kopia av orginalfilerna i blenderformat för att modifiera eller bara studera så är det bara att säga till. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Tackar för ett fint lok
![]() (Funkar riktigt även i TRS2006 efter ändring i configen till "Trainzbuild 2.4".)
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Själv har jag lagt en mapp i Aurans mapp, som jag bara har döpt till importmapp. Så när jag byter kuidnr. eller uppdaterar mina prylar. Så kör jag edit in explorer och ändrar kuidnr. i configen. Kopierar eller klipper ut mappen som jag har öppnat i edit in explorer och flyttar över den i min mapp som jag har gjort i Auranmappen. Sen går jag till CMP och kör delete på objektet och sen upp till vänsterhörnet File och ner till import content och importerar mappen på nytt, sen gör jag en cdp-fil utav objektet. Ändrar jag bara kuidnr. i configen och kör commit, så får jag samma felmeddelande som du. Fungerade bra att göra så i TRS2006, men tyvärr inte i TS2009.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Så nu har jag övergått till att arbeta på tredje genrationens Z43. Notera den överdrivna buffertbalken som finns på alla foton av fordonet men inte på ritningarna från instruktionsboken. Antagligen en omkonstruktion. Dessutom är buffertar och koppel framflyttade ytterligare antagligen för att inte växlare skall slå huvudet i den plåt som är uttragen frammåt från lådans överkant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Så då var 3d jobbet klart på den och jag har flyttat över den till måleriet. Inte så långt då jag har börjat göra ganska mycket av grundmålingen i blender. Bara att markera de ytor som skall målas och spruta på färg. Sedan får man naturligtvis reda ut texturskarvar och lägga på detaljer för hand. Antingen rita 1 pixel brett på texture mappen i blender eller editera i gimp. Det finns som jag ser det två fördelar med det här arbetssättet. För det första slipper man leta efter alla smådelar i texturen. För det andra så kan man vädra jämt runt hörn.
Det går också bra att växla mellan bildbehandlingsprogrammet och blender fram och tillbaka, dock förstår sig blender tyvärr inte på lager. Det är ett praktiskt sätt att se vad man jobbar med när man målar. För er som håller på med ommålningar så kan jag rekomentera ett program som heter "Trainz Mesh Viewer" Om ni inte redan känner till det. Det gör att man kan visa en im fil med textur utan att behöva starta trainz. Ni hittar den här: http://members.optusnet.com.au/~villaump/pevsoft.htm tillsammans med en del andra användbara verktyg. Tillexempel program för att exportera texture filer som tga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Aj fasen.
Här gick det undan, från den ena Z43:a till den andra. Trainz Mesh Viewer låter intressant, då jag har några bra bilder att utgå ifrån vid ommålning. Det är på dom två, som finns i Nora + en för banverket. Kan skicka över bilderna till dig, om du vill göra ommålningarna själv.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |