Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-27-2009, 10:01 PM   #1
dalchr01
Medlem
 
Join Date: Sep 2002
Location: Gävle, Sweden.
Posts: 293
Default Andra stambanan

Ja, då är man igång igen!

Andra stambanan har jag beskrivit i en tidigare tråd,

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ligt+mysterium

men nu blir den något längre. Efter att Hawk lagt sina händer på Whitefish 4 så kunder jag inte låta bli att prova om den gick att klistra in i min rutt, och det funkade!

Så nu blir det även en bit upp genom övre Norrland, malmbanan och Storlienbanan.

Ungefär såhär blir det (den verkliga förebilden i parentes):

1 Svartlien (Storlien)
2 Kiruva (Kiruna)
3 Uleå (Luleå)
4 Mon (Ånge)
5 Västersund
6 Vidnäs
7 Kolby (Krylbo)
8 Ljungarberg (Grängesberg)
9 Erikstad och Hallnäs (Karlstad och Skoghall)
10 Bullerby (Mjölby)
11 Ekösund (Oxelösund)
12 Jönsala (Uppsala och Jönköping)
13 Öxnerud (Öxnered)
14 Rälsingborg (Helsingborg F)
15 Mölleborg (Malmö och Trelleborg)

Just nu är spårläggning, kontaktledning mm klart från Mölleborg/Rälsingborg till Uleå. På den rödmarkerade sträckan ska spåret läggas om, bangårdar byggas osv.

Dessutom blir det ytterligare tre utbyggnader:

A En kort bana till Kristianskrona, här kommer även en smalspårsbangård att finnas.
B NKlJ upp till Hagfors, och kanske längre än så?
C Sydvästra stambanan ner till Mölleborg börjar här, det blir en stor station typ norra säcken på Stockholm C, en driftbangård liknande Hagalund och en hamnbana med två godsbangårdar.



Provkörde från Svartlien till Mölleborg i activity-editor med sth 130 och normala uppehåll längs vägen, resan tog 9 timmar och 20 minuter...

När blir jag klar då? Troligen aldrig! Jag räknar med att släppa rutten när spårläggning och signalsättning är gjord, så får var och en bygga hus och odla skog bäst man vill.

Jag lägger ut lite bilder efterhand.
Attached Images
 
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 01-27-2009, 10:07 PM   #2
dalchr01
Medlem
 
Join Date: Sep 2002
Location: Gävle, Sweden.
Posts: 293
Default

Tre byggbilder från Uleå. Spåren är klara, nu ska stolpar, bryggor, växeldriv, belysning och stoppbockar sättas på plats.
Attached Images
   
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-17-2009, 09:54 PM   #3
dalchr01
Medlem
 
Join Date: Sep 2002
Location: Gävle, Sweden.
Posts: 293
Default Mera malm...

Nu har jag kommit till den stora gruvorten Lovikka. Därmed återstår bara ett par-tre mil av huvudbanan upp till Svartlien.

Bilderna visar trippel Rm med 52 Uad som påbörjar resan mot Uleå.
1 Sjöbangården
2 Malmbangården
3 Lokstationen
Attached Images
   
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-18-2009, 12:07 AM   #4
Dm3
Medlem
 
Join Date: Feb 2002
Location: , , .
Posts: 269
Default

Ser fantastiskt bra ut det där!

Spännande bilder!
Dm3 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-18-2009, 02:13 AM   #5
jkriste2
Medlem
 
Join Date: Aug 2002
Location: ,Drammen , Norway.
Posts: 697
Default

Dette ser jo helt topp ut, stå på.
Hvem har sakt at MSTS er død? Den lever i beste velgående og blir bare bedre og bedre.
__________________
MVH Jan Kristensen
Har bygd Drammen-Kongsberg
Har bygd VBSR 1, 2, 3, 4 ruten
Klar til Stavanger og Gardermoen, VBSR 5 med hjep fra Bønan
Klar til Hamar, VBSR 6 av Bønan
Klar til Trondheim VBSR 7
Klar til Bergen VBSR8
jkriste2 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-18-2009, 11:31 AM   #6
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Join Date: Oct 2003
Location: Oslo, Norway
Posts: 1,068
Send a message via MSN to Erik.H Send a message via Skype™ to Erik.H
Thumbs up

*Duns* Ramlade av pallen

Denna rutt hade jag missat helt. Vilken härlig blandning av olika förebilder i verkligheten

Hoppas att det kommer gå bra i byggandet och att det inte strular en massa
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-18-2009, 01:09 PM   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Va härligt att du satt igång MSTS-rutt! MSTS lever vidare! Rutten ser väldig bra ut och jag önskar lycka till i fortsättningen.
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-18-2009, 02:16 PM   #8
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Join Date: Oct 2008
Location: Stockholm
Posts: 2,907
Default

Kul att du fortsätter att bygga på den, än idag!
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-18-2009, 09:58 PM   #9
dalchr01
Medlem
 
Join Date: Sep 2002
Location: Gävle, Sweden.
Posts: 293
Default

Tackar för det! Jag hade en jäkla massa pyssel i början med att ta bort alla dynamic tracks, dekomprimera world-filer, ta bort alla track-objects osv osv. Men efter det så har bygget gått i princip helt utan några problem.

Det är ju vinter, så här kommer en bild till.
Attached Images
 
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-18-2009, 11:49 PM   #10
Jonatan
Medlem
 
Join Date: Feb 2003
Posts: 662
Default

Niiiiice! Lilla R-loket kan få jobba lite.
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-20-2009, 10:12 PM   #11
dalchr01
Medlem
 
Join Date: Sep 2002
Location: Gävle, Sweden.
Posts: 293
Default

Morgon på Lovikka C, Rb3 1005 ankommer på spår 3 med nattåget från Älvsborg mot Svartlien.
Attached Images
 
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-21-2009, 10:23 AM   #12
Wasso
Medlem
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 584
Send a message via Skype™ to Wasso
Default

Tjusigt
__________________
Mvh Wasso
Wasso besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-21-2009, 12:41 PM   #13
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Join Date: Oct 2003
Location: Oslo, Norway
Posts: 1,068
Send a message via MSN to Erik.H Send a message via Skype™ to Erik.H
Default

Snyggt som tusan! långa persontåg är grejer det!
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-21-2009, 08:33 PM   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Fina bilder!
Roligt att fler ger sig på kära gamla msts igen...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 12-30-2009, 11:49 PM   #15
dalchr01
Medlem
 
Join Date: Sep 2002
Location: Gävle, Sweden.
Posts: 293
Default Slutet gott!

Nu har jag äntligen kommit till slutet på rutten, Svartlien!

Det återstår i och för sig en större station längre nedåt landet och en smalspårsbana, men nu kan man faktiskt köra nattåg vid elva på kvällen från Mölleborg och efter diverse uppehåll, tågmöten osv vara framme i skidparadiset Svartlien framåt nio på morgonen (om man inte vill sova på natten...).

Nyårsafton i fjällen är väl inte det sämsta läget, även om det är i sim-världen.

Gott nytt år trainsim-vänner!
Attached Images
 
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 05:46 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009