|
| If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Medlem
Join Date: Sep 2002
Location: Gävle, Sweden.
Posts: 293
|
Ja, då är man igång igen!
Andra stambanan har jag beskrivit i en tidigare tråd, http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ligt+mysterium men nu blir den något längre. Efter att Hawk lagt sina händer på Whitefish 4 så kunder jag inte låta bli att prova om den gick att klistra in i min rutt, och det funkade! Så nu blir det även en bit upp genom övre Norrland, malmbanan och Storlienbanan. Ungefär såhär blir det (den verkliga förebilden i parentes): 1 Svartlien (Storlien) 2 Kiruva (Kiruna) 3 Uleå (Luleå) 4 Mon (Ånge) 5 Västersund 6 Vidnäs 7 Kolby (Krylbo) 8 Ljungarberg (Grängesberg) 9 Erikstad och Hallnäs (Karlstad och Skoghall) 10 Bullerby (Mjölby) 11 Ekösund (Oxelösund) 12 Jönsala (Uppsala och Jönköping) 13 Öxnerud (Öxnered) 14 Rälsingborg (Helsingborg F) 15 Mölleborg (Malmö och Trelleborg) Just nu är spårläggning, kontaktledning mm klart från Mölleborg/Rälsingborg till Uleå. På den rödmarkerade sträckan ska spåret läggas om, bangårdar byggas osv. Dessutom blir det ytterligare tre utbyggnader: A En kort bana till Kristianskrona, här kommer även en smalspårsbangård att finnas. B NKlJ upp till Hagfors, och kanske längre än så? C Sydvästra stambanan ner till Mölleborg börjar här, det blir en stor station typ norra säcken på Stockholm C, en driftbangård liknande Hagalund och en hamnbana med två godsbangårdar. Provkörde från Svartlien till Mölleborg i activity-editor med sth 130 och normala uppehåll längs vägen, resan tog 9 timmar och 20 minuter... När blir jag klar då? Troligen aldrig! Jag räknar med att släppa rutten när spårläggning och signalsättning är gjord, så får var och en bygga hus och odla skog bäst man vill. Jag lägger ut lite bilder efterhand.
__________________
/ Dalle |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Join Date: Sep 2002
Location: Gävle, Sweden.
Posts: 293
|
Tre byggbilder från Uleå. Spåren är klara, nu ska stolpar, bryggor, växeldriv, belysning och stoppbockar sättas på plats.
__________________
/ Dalle |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Join Date: Sep 2002
Location: Gävle, Sweden.
Posts: 293
|
Nu har jag kommit till den stora gruvorten Lovikka. Därmed återstår bara ett par-tre mil av huvudbanan upp till Svartlien.
Bilderna visar trippel Rm med 52 Uad som påbörjar resan mot Uleå. 1 Sjöbangården 2 Malmbangården 3 Lokstationen
__________________
/ Dalle |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Join Date: Feb 2002
Location: , , .
Posts: 269
|
Ser fantastiskt bra ut det där!
Spännande bilder!
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Join Date: Aug 2002
Location: ,Drammen , Norway.
Posts: 697
|
Dette ser jo helt topp ut, stå på.
Hvem har sakt at MSTS er død? Den lever i beste velgående og blir bare bedre og bedre.
__________________
MVH Jan Kristensen Har bygd Drammen-Kongsberg Har bygd VBSR 1, 2, 3, 4 ruten Klar til Stavanger og Gardermoen, VBSR 5 med hjep fra Bønan Klar til Hamar, VBSR 6 av Bønan Klar til Trondheim VBSR 7 Klar til Bergen VBSR8 |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tidigare mrdaddydj
|
*Duns* Ramlade av pallen
![]() Denna rutt hade jag missat helt. Vilken härlig blandning av olika förebilder i verkligheten Hoppas att det kommer gå bra i byggandet och att det inte strular en massa
__________________
Mvh Erik.H |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Hedersmedlem
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
|
Va härligt att du satt igång MSTS-rutt! MSTS lever vidare! Rutten ser väldig bra ut och jag önskar lycka till i fortsättningen.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Tidigare Ruben
Join Date: Oct 2008
Location: Stockholm
Posts: 2,907
|
Kul att du fortsätter att bygga på den, än idag!
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Join Date: Sep 2002
Location: Gävle, Sweden.
Posts: 293
|
Tackar för det! Jag hade en jäkla massa pyssel i början med att ta bort alla dynamic tracks, dekomprimera world-filer, ta bort alla track-objects osv osv. Men efter det så har bygget gått i princip helt utan några problem.
Det är ju vinter, så här kommer en bild till.
__________________
/ Dalle |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Join Date: Feb 2003
Posts: 662
|
Niiiiice! Lilla R-loket kan få jobba lite.
__________________
![]() Choo choo fox |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Join Date: Sep 2002
Location: Gävle, Sweden.
Posts: 293
|
Morgon på Lovikka C, Rb3 1005 ankommer på spår 3 med nattåget från Älvsborg mot Svartlien.
__________________
/ Dalle |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem
|
Tjusigt
__________________
Mvh Wasso |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Tidigare mrdaddydj
|
Snyggt som tusan! långa persontåg är grejer det!
__________________
Mvh Erik.H |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Hedersmedlem
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
|
Fina bilder!
Roligt att fler ger sig på kära gamla msts igen...
__________________
Mvh Pirpen |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem
Join Date: Sep 2002
Location: Gävle, Sweden.
Posts: 293
|
Nu har jag äntligen kommit till slutet på rutten, Svartlien!
![]() Det återstår i och för sig en större station längre nedåt landet och en smalspårsbana, men nu kan man faktiskt köra nattåg vid elva på kvällen från Mölleborg och efter diverse uppehåll, tågmöten osv vara framme i skidparadiset Svartlien framåt nio på morgonen (om man inte vill sova på natten...). ![]() Nyårsafton i fjällen är väl inte det sämsta läget, även om det är i sim-världen. Gott nytt år trainsim-vänner!
__________________
/ Dalle |
|
|
|