Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-05, 17:44   #106
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege
Jag förstår din tanke, men precis som Alexander Ödman skrev en bit upp så är det väl mer eller mindre överennskommet eller vedertaget att detta forum inte är något "utvecklas-som-fotograf"- forum, utan snarare ett forum för människor som delar ett intresse av tåg, tågsimulatorer och järnväg?

När samme Alexander dessutom gav dig en hel del bra tips och trix angående dina bilder så tyckte du ju att han var hård i sin kritik. Då undrar jag vilken typ av kritik du vill ha? För mig egen högst personliga del så uppskattar jag ärlighet vad det gäller kommentarer angående mina bilder, då jag inte vill sitta och lägga upp bild efter bild som uppvisar samma "nybörjarfel".

Ber man om fototekniska kommentarer, ja då får man fototekniska kommentarer. Av just det skälet jag skrev ovan så finns ju den regeln att man måste be om teknikrelaterade tips, eftersom det inte uppskattas av alla.
Jag blev nog lite missuppfattad vad gäller Alexanders kritik Den var inte alls särskilt hård. Vet faktiskt inte riktigt varför jag skrev det. Det viktigaste är att han gav mig tips! Det är det som jag blir gladast över. Visst är det kul med en positiv kommentar då och då, men tipsen gör att jag leker mer med kameran och testar att göra som ni tipsat mig och därav blir jag bättre och bättre

Hoppas du fattar !
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-05, 19:35   #107
Erik Götborg
Skånsk användare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Vad menar du?! Jag vill dela med mig, och jag lyssnar på det konstruktiva! Det är ju det som är felet! Man får nästan ingen konstruktiv kritik på E-Buzz. Jag skulle helst av allt vilja fortsätta lägga upp mina bilder här, men eftersom det verkar vara ett forum där endast "duktiga" fotografer får kritik, kommentarer osv, så kan jag inte det. Detta är det lättaste alternativet för mig, men om ni vill ge kommentarer till bilder ni gillar, så visst. Jag vill inte tvinga er att skriva kommentarer, jag säger bara att jag uppskattar att få kommentarer men mest av allt tips, kritik etc!
Var går gränsen för en duktig fotograf enligt dig då? Jag kan villigt erkänna att jag är fruktansvärt dålig på att kommentera bilder, brukar oftast bara klicka och titta...och de gångerna jag kommenterar, då handlar det oftast om en lite skojsig kommentar, antingen till den som tog bilden eller som ett svar på en tidigare kommentar i den aktuella tråden.

Hade jag kännt att jag är rätt person för att ge konstruktiv kritik, så hade jag gjort det...men eftersom jag inte kan mycket om det tekniska, hoppar jag över den biten. Det jag vill komma till, som jag sagt tidigare i denna tråden är att det finns många olika sätt att lära sig mer, och ett av de sätten är att lyssna på vad andra har att säga!

Ett annat sätt är att hitta dina små förebilder, studera deras bilder, hur de gör och sen utgå därifrån och hitta din egen lilla nisch, tex Daniel...han verkar ju ha fastnat för att fota flygplan, och då jobbar han på att bli bra på det, testar nya saker, är lite påhittig och nyfiken...det är då resultaten kommer. Hitta en plats i din hemtrakt, där du kan få utlopp för din nyfikenhet och prova nya saker, ställa in olika slutartider osv, lägga skärpan på olika ställen...försök jobba på att hitta något som du trivs med, din egen stil med andra ord. Lek och lär, det är så jag lärt mig det lilla jag kan...tillsammans med motivation och inspiration från de förebilder jag har.
Gammal 2008-09-05, 19:58   #108
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Saxar in ett svar i en av bildtrådarna. Tror att svaret i allmänhet kan vara relevant för diskussionen här.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Visst, din kritik är lite hård men jag vill ha kritik och tips och det har jag fått! Nu vet jag vad jag ska tänka på nästa gång, och det är super!

Tack!

En del i att få konstruktiv kritik handlar om att ta emot kritik. Det jag menar är det är en sak att läsa och acceptera kritiken. Men det som verkligen gör att man lär sig till nästa gång är att man förstår kritiken.

Jag är inget facit. Ingen som ger någon kritik är ett facit. Så ytterliggare del i att lära sig av konstruktiv kritik är att diskutera den. Det gör att man förstår vad kritikern menar.

Så jag undrar om du förstår allt jag skrev? Var inte rädd för att fråga om det är det minsta du undrar över.

För i och med att det tar mycket tid (och analyserande) att ge konstruktiv kritik (25 30 mintuer för kritiken ovan) så vill man att det hamnar i god jord. Att det inte är förgäves. Så feedbacken på kritiken är nästan lika viktigt som kritiken. Annars blir man inte så motiverad att ge konstruktiv kritik nästa gång. Detta är extra viktigt i ett forum som detta då man endast har kontakt genom text och inte genom det visuella.

Det kan vara svårt att bekräfta vad det är man har förståt. Men ett tips kan vara att i stället för att skriva "...nu vet jag vad jag ska tänka på" kan det vara bra att skriva ett svar med VAD det är man kommer att tänka på till nästa gång. I alla fall jag fungerar så att jag tänker efter först när jag tvingar mig att tänka, som man gör när man skriver ner det t.ex.

Jag skriver detta i all välmening dels för att du ska förstå varför folk i forumet kanske inte är så pigga på att ge konstruktiv kritik. Men främst skriver jag detta för att du verkligen ska ta till dig den kritik jag gav dig.

Med mycket vänliga hälsningar / Alex

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2008-09-05 klockan 19:59.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-06, 14:37   #109
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Har hållt mig utanför denna diskution, men känner att jag vill säga nått nu. Jag känner som vissa andra att det är "grupperingar" (kanske fel ord!?) i detta forum och det ställer till det i.o.m. att vissa får kommentarae och vissa inte.

OK, visst kan det vara så att känner man fotografen i fråga så är det lättare att ge komentarer. Men varför kan man inte ge en komentar till en okänd? Det kan ju bli din nästa kompis!

Jag ger själv inte mycket komentarer, då det inte är bilderna som lockade mig till detta forum i första hand. Utan det är tåg sim delen som lockar mig mest och där ger jag ganska mycket komentarer, mest (enligt mig själv) för att hjälpa andra...

Vad jag mest reagerar på i denna tråd är att dom som känner som jag och vissa andra inte blir trodda. Det stämmer inte, det finns inga grupperingar o.s.v. Ni andra borde respektera vad vi känner och försöka få till en ändring. Att låtsas som det regnar, löser inga problem! Och bara för att ni inte märker nått problem, så betyder det inte att det inte finns några.

Detta är vad jag tycker och känner och ni behöver absolut inte hålla med mig...
Gammal 2008-09-06, 17:15   #110
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Har hållt mig utanför denna diskution, men känner att jag vill säga nått nu. Jag känner som vissa andra att det är "grupperingar" (kanske fel ord!?) i detta forum och det ställer till det i.o.m. att vissa får kommentarae och vissa inte.

OK, visst kan det vara så att känner man fotografen i fråga så är det lättare att ge komentarer. Men varför kan man inte ge en komentar till en okänd? Det kan ju bli din nästa kompis!

Jag ger själv inte mycket komentarer, då det inte är bilderna som lockade mig till detta forum i första hand. Utan det är tåg sim delen som lockar mig mest och där ger jag ganska mycket komentarer, mest (enligt mig själv) för att hjälpa andra...

Vad jag mest reagerar på i denna tråd är att dom som känner som jag och vissa andra inte blir trodda. Det stämmer inte, det finns inga grupperingar o.s.v. Ni andra borde respektera vad vi känner och försöka få till en ändring. Att låtsas som det regnar, löser inga problem! Och bara för att ni inte märker nått problem, så betyder det inte att det inte finns några.

Detta är vad jag tycker och känner och ni behöver absolut inte hålla med mig...
Jag ber er fortfarande att då förklara vilka dessa "grupperingar" är!
Gammal 2008-09-06, 19:52   #111
Julian
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard

Grupp 1. De som vill fota för att det är riktigt roligt och sen komma hem och få konstruktiv kritik på hur dom kunde gjort det ännu bättre. De som kommenterar efter hur bilden ser ut och skulle skrivit samma kommentar utan att se vem som laddat upp bilden.

Grupp 2. De som gillar att fota. Man kollar först vem som laddat upp bilden. Är det någon som är lokförare eller någon med en dyr systemkamera så skriver man alltid en glad kommentar om hur vacker bilden är och skämtar så att bilden får 2 sidor med glada meningar..
__________________________________________________ _______________

Det här tycker jag och många andra. Det är rätt så uppenbart också. Ska länka till en bild senare ikväll..

Jag undrar en sak, vilka sitter i juryn till galleriet?
Julian besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-06, 19:56   #112
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian
Grupp 1. De som vill fota för att det är riktigt roligt och sen komma hem och få konstruktiv kritik på hur dom kunde gjort det ännu bättre. De som kommenterar efter hur bilden ser ut och skulle skrivit samma kommentar utan att se vem som laddat upp bilden.

Grupp 2. De som gillar att fota. Man kollar först vem som laddat upp bilden. Är det någon som är lokförare eller någon med en dyr systemkamera så skriver man alltid en glad kommentar om hur vacker bilden är och skämtar så att bilden får 2 sidor med glada meningar..

Det här tycker jag och många andra. Det är rätt så uppenbart också. Ska länka till en bild senare ikväll..

Det skulle vara kul att veta vilka du anser tillhöra vilken grupp? Jag förstår fortfarande inte vad kameran har med saken att göra, du får gärna förklara. Samma sak med yrket, förstår inte.
_gege besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-06, 20:18   #113
Julian
Medlem

Standard

Dig skulle jag nog placera i grupp 1, du kommenterar olika folks bilder. Det är bra Det är rätt svårt att förklara när det är så knäppt. Nu tar jag exemplet så ni kanske kan få ett hum om vad jag menar..

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...light=fuskjobb

Jag vet att du Mulle kan ta väldigt bra bilder. Den bilden jag länkade var absolut inte din bästa. Men jag undrar liksom hur den kan dra in 2 sidor med ord

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=19978
Dom här bilderna som Hemulen har tagit känns faktiskt rätt mycket mer "speciella". Men han fick ingen kritik alls. Det här var bara ett av alla exempel som finns.

Nu hoppas jag att ni inte blir sura för att jag har kritiserat Mulles bild. Men den var inte direkt någon värsting och det tror jag att ni kan hålla med om.
Gammal 2008-09-06, 20:32   #114
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Standard

Citat:
Dig skulle jag nog placera i grupp 1, du kommenterar olika folks bilder. Det är bra Det är rätt svårt att förklara när det är så knäppt. Nu tar jag exemplet så ni kanske kan få ett hum om vad jag menar..

Jag vet att du Mulle kan ta väldigt bra bilder. Den bilden jag länkade var absolut inte din bästa. Men jag undrar liksom hur den kan dra in 2 sidor med ord

Dom här bilderna som Hemulen har tagit känns faktiskt rätt mycket mer "speciella". Men han fick ingen kritik alls. Det här var bara ett av alla exempel som finns.

Nu hoppas jag att ni inte blir sura för att jag har kritiserat Mulles bild. Men den var inte direkt någon värsting och det tror jag att ni kan hålla med om.
Vad tillhör jag för grupp då¨?
Gammal 2008-09-06, 20:44   #115
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:

Du kan inte mena allvar med dessa grupperingar?
Å andra sidan om du nu Julian å dina andra vänner som delar din åsikt i denna grupperingsfrågan inte finner sig till ro med detta så är det väl ingen som hindrar er från att lämna forumet om ni så önskar?

Senast redigerad av Sparkfot den 2008-09-06 klockan 20:49.
Sparkfot besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-06, 20:44   #116
Erik Götborg
Skånsk användare

Standard

Citat:

Oavsett om det är Mulles bästa bild eller inte, så är kommentarerna snarare en form av kommunikation mellan olika personer, inte någon direkt åsikt om bilden. En ställer en fråga, Mulle svarar...någon skriver nåt kul, Mulle svarar och så fortsätter det så.

Sen får du gärna berätta vilka du anser vara "experterna" här inne och i vilken grupp respektive expert ligger, enligt dig då. Får gärna tala om i vilken grupp jag hanmnar också!
Gammal 2008-09-06, 21:03   #117
Julian
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Du kan inte mena allvar med dessa grupperingar?
Å andra sidan om du nu Julian å dina andra vänner som delar din åsikt i denna grupperingsfrågan inte finner sig till ro med detta så är det väl ingen som hindrar er från att lämna forumet om ni så önskar?
Jag skrev till en början att jag tänkte sluta skriva här, då skrev massor med folk att jag hade fel och inte hade en anledning att tycka som jag gjorde..
Gammal 2008-09-06, 21:03   #118
Mulle
Lokförare

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Mulle
Standard

Citat:

Hmm...vad jag såg i den tråden efter att snabbt ha glott igenom den så var det inte EN ENDA Kommentar om bilden i sig, utan alla kommentarer rör helt andra saker!....
Gammal 2008-09-06, 21:07   #119
Julian
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mulle
Hmm...vad jag såg i den tråden efter att snabbt ha glott igenom den så var det inte EN ENDA Kommentar om bilden i sig, utan alla kommentarer rör helt andra saker!....
Fäldt skrev "Vackert!!!"
Wedell skrev "Fin bild på fint lok "

Å andra sidan undrar jag rätt mycket hur det kommer sådär mycket "kommunikation" över bilden. Om jag lägger upp en bild så skriver ingen något alls
Gammal 2008-09-06, 21:10   #120
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Standard

Citat:
Fäldt skrev "Vackert!!!"
Wedell skrev "Fin bild på fint lok "

Å andra sidan undrar jag rätt mycket hur det kommer sådär mycket "kommunikation" över bilden. Om jag lägger upp en bild så skriver ingen något alls
Hört talas om ironi Julian!?????
Funderat på vad Mulle skriver? Loket är utan tvekan GC:s skabbigaste, då är det ironi att skriva vackert.....

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.