Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-04, 22:43   #91
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Du är hemskt välkommen tillbaks när du lärt dig acceptera att vi alla har olika åsikter, och att man faktiskt inte kan styra vad andra ska kommentera.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-04, 22:57   #92
Julian
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard

Eric B skrev..

Som påpekats innan av Fredrik. De fotografer jag träffat personligen har jag en större tendens till att kommentera deras bilder.

Då beror det alltså inte på bilden i sig? Utan vilka man umgås med?

(hade redan skickat ämnet när jag upptäckte att jag gjorde fel med citatet..)

Senast redigerad av Julian den 2008-09-04 klockan 22:58.
Julian besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-04, 23:24   #93
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson
Du är hemskt välkommen tillbaks när du lärt dig acceptera att vi alla har olika åsikter, och att man faktiskt inte kan styra vad andra ska kommentera.
Hej

Jag håller med om detta...Jag har själv stor glädje av de bilder som läggs upp här. Jag anser mej som en betraktare av bilder gentemot ett ämne som jag är intresserad av. Sen glädjer det mej ochså att man får se bilder från andra miljöer än de som man har runt knuten. Ganska tråkigt att endast se lila pågatåg dagligen....Vem som lägger upp bilden det bryr jag mej inte ett dugg om det är ideén bakom bilden och motivet som intresserar mej och inget annat.

MVH Kenneth
Gammal 2008-09-04, 23:39   #94
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian
Eric B skrev..

Som påpekats innan av Fredrik. De fotografer jag träffat personligen har jag en större tendens till att kommentera deras bilder.

Då beror det alltså inte på bilden i sig? Utan vilka man umgås med?

(hade redan skickat ämnet när jag upptäckte att jag gjorde fel med citatet..)
Lär snarare ha att göra med att man känner personen och kan förutsäga reaktionen.
Gammal 2008-09-04, 23:53   #95
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Jag är inte avundsjuk på dom som får många kommentarer, inte alls! Jag tycker bara att man kan anstränga sig nån gång då och då för att hjälpa fotografer lite. Men det spelar ingen roll hur många gånger jag försöker förklara för folk fattar inte.

Därför tänker jag sluta ladda upp mina bilder här, så har ni en fotograf mindre på forumet, så kan ni kommentera varandras toppenbilder. Finns säkert nått annat ställe där nybörjare och experter ligger på en jämnlik nivå och folk bryr sig om att kommentera bilder som kanske inte har allt, men som skulle kunna vara lite bättre bara nån säger det.

Nu ska jag vara med på E-buzz för att hänga i simulator-forumen och kanske kan jag komma tillbaka när jag fått tipsen och lärt mig det som behövs för att mina bilder ska uppskattas av folk? För det är väl det alla vill innerst inne? Bli bekräftade. Om alla slutade kommentera dina foton helt skulle du väl inte ha lust att lägga upp bilder?

Nu skiter jag i om ni missförstår mig eller ej för jag är klar med denhär diskussionen!

Tack iaf till dom kommentarer jag fått på några av mina bilder! Dom få värmer!
Var försiktig med att uttala dig som "fotograf". Ingen här är en fotograf, alltså inte yrkesfotograf som den allmäna benämningen betyder. Alla här är amatörfotografer på olika stadier och det spelar ingen roll om man nu har en dyr Nikon D700 (systemkamera) eller en kompaktkamera av budgetvariant.

Det verkar som om forumet delas in i två delar av dessa kameramodeller. Det är helt förkastligt! Nybörjare publicerar bilder, de ska ha sin konstruktiva kritik, sällan jag ser något nedlåtande i dessa trådar.

Själv har man genomgått denna process, för ett tag sedan investerade jag hela min ena sommarmånadslön på en systemkamera efter ökat intresse. Jag menar, jag köpte inte kameran för att göra någon annan avundsjuk, utan för att utveckla ett otroligt kul intresse i längden. Visst förekommer det perioder där man inte har tid med kameran eller inte har suget kvar, men i längden betyder den jättemycket, eftersom man närsomhelst kan ta fram den och plåta på nytt i samma stil som förut. Teknik är också ett stort intresse, inte minst bildteknik och kamerateknik.

Synd att du inte vill dela med dig och lyssna på det konstruktiva, det lönar sig verkligen. Jag försökte få bättre bilder hela tiden, med tiden kom ökat intresse och därigenom fördjupning i tekniken och utveckling har väl skett, även om det inte direkt det jag i längden strävar mot. Foto är ingen tävling för mig, bara mot mig själv, kanske.

Annars en väldigt onödig diskussion, ska du börja muta folk för att få kommentarer? Alla kommenterar det de vill, så enkelt är det faktiskt!
Gammal 2008-09-04, 23:56   #96
Julian
Medlem

Standard

Jag känner Robert ganska väl. Jag kommenterar inte alltid hans bilder och han kommenterar inte alltid mina. Att man är kompisar gör inte att man måste kommentera varandras bilder
Gammal 2008-09-05, 00:01   #97
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Standard

Citat:
Jag känner Robert ganska väl. Jag kommenterar inte alltid hans bilder och han kommenterar inte alltid mina. Att man är kompisar gör inte att man måste kommentera varandras bilder
Nej, är det någon som sagt att man måste det?
Gammal 2008-09-05, 00:09   #98
Julian
Medlem

Standard

Ungefär. Iallafall att om man är kompisar så är de inte konstigt om man kommenterar varandras bilder.
Gammal 2008-09-05, 00:17   #99
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Schulz:
Vem sa något om yrkesfotografi? Fotograf är du när du tar bilder med en kamera.
Förresten, så vet jag att det finns folk här inne som sålt bilder...

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-05, 00:23   #100
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Låt oss inte behöva diskutera definitionen av "fotograf"... igen. Vi tycker olika i den frågan, det har framgått tidigare.

Inget personligt till någon.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-05, 00:49   #101
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Låt oss inte behöva diskutera definitionen av "fotograf"... igen. Vi tycker olika i den frågan, det har framgått tidigare.

Inget personligt till någon.
Det är sant och det blir lite utanför ämnet egentligen. Det har diskuterats innan, Simon har varit med om det.
Gammal 2008-09-05, 01:21   #102
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Standard

Citat:
Ungefär. Iallafall att om man är kompisar så är de inte konstigt om man kommenterar varandras bilder.
Tycker du det är konstigt att det är lättare att kommentera dom man känner?
Gammal 2008-09-05, 15:44   #103
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Var försiktig med att uttala dig som "fotograf". Ingen här är en fotograf, alltså inte yrkesfotograf som den allmäna benämningen betyder. Alla här är amatörfotografer på olika stadier och det spelar ingen roll om man nu har en dyr Nikon D700 (systemkamera) eller en kompaktkamera av budgetvariant.

Synd att du inte vill dela med dig och lyssna på det konstruktiva, det lönar sig verkligen. Jag försökte få bättre bilder hela tiden, med tiden kom ökat intresse och därigenom fördjupning i tekniken och utveckling har väl skett, även om det inte direkt det jag i längden strävar mot. Foto är ingen tävling för mig, bara mot mig själv, kanske.

Annars en väldigt onödig diskussion, ska du börja muta folk för att få kommentarer? Alla kommenterar det de vill, så enkelt är det faktiskt!
Vad menar du?! Jag vill dela med mig, och jag lyssnar på det konstruktiva! Det är ju det som är felet! Man får nästan ingen konstruktiv kritik på E-Buzz. Jag skulle helst av allt vilja fortsätta lägga upp mina bilder här, men eftersom det verkar vara ett forum där endast "duktiga" fotografer får kritik, kommentarer osv, så kan jag inte det. Detta är det lättaste alternativet för mig, men om ni vill ge kommentarer till bilder ni gillar, så visst. Jag vill inte tvinga er att skriva kommentarer, jag säger bara att jag uppskattar att få kommentarer men mest av allt tips, kritik etc!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-09-05, 16:12   #104
Julian
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av alexfaldt
Tycker du det är konstigt att det är lättare att kommentera dom man känner?

Jo det känns lite konstigt när ni säger att man absolut kommenterar bilden i sig.
Gammal 2008-09-05, 16:40   #105
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Vad menar du?! Jag vill dela med mig, och jag lyssnar på det konstruktiva! Det är ju det som är felet! Man får nästan ingen konstruktiv kritik på E-Buzz. Jag skulle helst av allt vilja fortsätta lägga upp mina bilder här, men eftersom det verkar vara ett forum där endast "duktiga" fotografer får kritik, kommentarer osv, så kan jag inte det. Detta är det lättaste alternativet för mig, men om ni vill ge kommentarer till bilder ni gillar, så visst. Jag vill inte tvinga er att skriva kommentarer, jag säger bara att jag uppskattar att få kommentarer men mest av allt tips, kritik etc!
Jag förstår din tanke, men precis som Alexander Ödman skrev en bit upp så är det väl mer eller mindre överennskommet eller vedertaget att detta forum inte är något "utvecklas-som-fotograf"- forum, utan snarare ett forum för människor som delar ett intresse av tåg, tågsimulatorer och järnväg?

När samme Alexander dessutom gav dig en hel del bra tips och trix angående dina bilder så tyckte du ju att han var hård i sin kritik. Då undrar jag vilken typ av kritik du vill ha? För mig egen högst personliga del så uppskattar jag ärlighet vad det gäller kommentarer angående mina bilder, då jag inte vill sitta och lägga upp bild efter bild som uppvisar samma "nybörjarfel".

Ber man om fototekniska kommentarer, ja då får man fototekniska kommentarer. Av just det skälet jag skrev ovan så finns ju den regeln att man måste be om teknikrelaterade tips, eftersom det inte uppskattas av alla.
_gege besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:29.