![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Eftersom det pågår en diskussion ang vilka som får mest kommentarer osv osv i Roberts HDR-tråd så tänkte jag att ni kan fortsätta diskutera här? Så slipper Robban få sin tråd helt nedklottrad?
![]()
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
"Ursprungligen postat av Julian
Är man lokförare på detta forum får man kommentarer för nästan vilken bild som helst. Det är också mycket lättare att få upp nåt i galleriet. Menmen, jag postar sällan här längre. Har liksom gett upp med att få ut nåt av det här forumet. Det kan vara kul att titta på bilder då och då. Din bild var jättesnygg Robert" "Ursprungligen postat av Farbror Sallad Har du tänkt på varför det kan vara på det viset? Är man lokförare är man för det första skiftarbetare och har ofta möjlighet/kravet på sig att vara vaken på konstiga tider vilket också innebär att vi upplever ljus som inte är så värst standard. En tidig morgon/sen kväll då ett godståg åker in på sidan på någon station vet man ofta inte i förväg när det kommer att ske men om föraren råkar ha med sig kameran kan det visa sig vara jackpot! Du skulle bara veta vad man har sett för vyer under konstiga tider på dygnet... För det andra så sitter lokföraren hela tiden och tittar på den miljö som andra ser lite då och då eller kanske aldrig. Framförallt ser man iband ställen som man misstänker kan bli en snygg bild. Om jag då från förarplats ser en punkt vid sidan av banan under en längre tid utan att något skymmer så betyder det också att jag omvänt har en bra och öppen fotoplats. Vi lär oss helt enkelt motivet då vi jobbar. För det tredje så är det vårat "kontor" ni andra fotograferar vilket innebär att vi kan ta en bild mycket närmare om vi kliver ur "kontorsstolen" tillfälligt men andra måste fota in i byggnaden utifrån så att säga. Det är några saker angående de möjligheter som serveras lokförare som inte ni som gör annat än kör tåg får, men därmed inte sagt allt! Är man hängiven naturfotograf lär man sig saker och ting förr eller senare om man är driven, inte bara om man är viltvårdare i skogen där man fotar. Vem som helst kan kolla upp vilka tåg som ska gå på olika sträckor via bl a Banverkets hemsida och Tydal.nu. Reka fotoplatser tar en del tid men det brukar vara värt det och är lättast gjort med bil. Där kan jag tillägga att jag inte har varken bil eller körkort och det går att ta sig fram ändå. Jag är ganska övertygad om att om man lade upp bilder för granskning utan namn hade ändå samma bilder antagits till Galleriet. Att hävda att det bara är för att någon är lokförare tycker jag snarast avslöjar något om din känsla för fotografering och det är ganska lågt att påstå! Är det inte så att du själv skriver positivia kommentarer till folks bilder kanske? Kolla om du har skrivit fler kommentarer till bilder tagna av lokförare eller inte, där har du i så fall svaret och slipper spekulera mer på det här viset. Som en jämförelse kan man tillägga att det finns signaturer som inte jobbar på järnvägen som finns i galleriet med ett flertal bilder. Riktigt bra bilder! Man ser nästan direkt på en bild om den har "det" eller inte, man behöver inte kontrollera om den som har lagt in den är lokförare eller inte! Jobba på med bilderna, kolla vad det är som gör bilderna i galleriet bra och försök hitta ett sätt att få till de egna bilderna på samma sätt! Detta säger jag till dig och alla ni andra som tycker det är svårt att få in bilder i galleriet! Kom också ihåg att det refuseras en hel del bilder tagna av lokförare också... PS. Har du testat att vara medlem på http://www.fotosidan.se? Där finns det verkligen hur mycket som helst att lära om fotografi av både amatörer som ärkeproffs! Att lyssna på andras kritik av ens bilder är verkligen lärorikt och att titta på andras bilder är otroligt inspirerande! En annan sida som innehåller en hel del balla bilder är http://railpictures.net. Där ser du massor med fantastiska järnvägsbilder och en hel del strålande exempel på snygg komposition! DS."
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
|
![]()
Vilket iofs är ganska försent nu men ändå.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
|
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
|
![]()
Kan inte vi inblandade sköta det här själva?
![]() Edit: Det är nog inget mer att diskutera. Jag har tappat lusten för det här forumet. Jag har skrivit varför. Jag är nöjd och undrar inget mera. Jag tycker fortfarande samma sak som jag gjort länge. Det ändrar jag inte åsikt om. Så jag pallar inte snacka mer om det här nu. Jag har sagt vad jag tycker, ingen direkt idé att någon ska försöka förklara för mig att jag har fel. För jag står fast vid vad jag tycker. Så är det ![]() Kommentera bilder hur ni vill, inget jag kan ändra på hursomhelst.. //Julian Senast redigerad av Julian den 2008-09-02 klockan 21:50. |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#7 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Kan vi be att Micke slutar leka moderator tack! Bara för att det blir diskussion betyder inte det att man är osams. Du verkar tycka att det blir "obehagligt" så fort det blir diskussion... Om det är så så håll dig då utanför diskussionen istället för att gå in och försöka styra upp något som inte blir speciellt bra...
I all välmening! Till Julian kan jag bara säga Simon Bertilsson Eric B Erik.H Olaf andelind Schulz Ingen av dessa är förare men de får ändå svar/kommentarer på sina bilder. Vill du ha fler namn? Okej då tar vi några till Mig själv Robert vfp420b Dson Alexander Ödman Räcker namnen? Tycker verkligen inte ditt argument håller men överbevisa mig gärna! Senast redigerad av Fredrik den 2008-09-02 klockan 22:34. |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
|
![]()
Kan bara hålla med dig här Fredrik. Jag är en av dem som inte varit med så länge i det här forumet, så jag kanske inte ska uttala mig. Det som gjorde att jag kom hit var dock bilderna, ALLA bilder. Ibland känns det som om vissa inte anser sig själva vara tillräckligt duktiga eller har fotat tillräckligt länge för att lägga upp bilder här.
Jag anser mig själv som nybörjare inom foto, men väljer ändå att lägga upp bilder här. Ingen av de jag lagt upp har i mina egna ögon varit bra jämfört med många andra bilder som visas här, men å andra sidan så kan man inte bara förvänta sig att andra ska bidra utan kanske själv försöka dra sitt strå till stacken. Det finns så klart inget tvång att visa bilder här, men jag tycker det är kul att man kan dela med sig och visa sina bilder för andra med samma intresse. Känner knappt ingen i verkligen livet som gillar detta, då är forumet väldigt bra. För att hålla forumet levande så är jag övertygad om att alla bilder är bra, bra som dåliga! |
![]() |
![]() |
#9 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]() Citat:
![]() Fram för fler bilder, och framförallt, posta de bilder ni känner att ni vill visa andra, för att ni är nöjda med den rent motivmässigt eller tekniskt. Det tror jag hjälper så att ni får kommentarer! |
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Hyttåksfettischist
|
![]() Citat:
Alltså är sannolikheten hög för bra lokförarbilder... Ps. Det är ofta jag ser en bild som tilltalar mig, men som jag ändå inte kommenterar. Varför? För att det skulle bli allt för enformigt och urvattnat att hela tiden skriva "snygg bild!". Jag har helt enkelt tröttnat på att ge den typen av kommentar hela tiden. Men jag uppskattar fortfarande bilden precis lika mycket. Nej, då ger jag hellre en mer personlig kommentar. Som till exempel att kommentera något utöver själva bilden. Om jag till exempel kan relatera till platsen eller händelsen. Eller så ger jag konstruktiv kritik på en bild som redan är bra. Det utvecklar både mig och fotografen, och man får verkligen ut något av det.
__________________
Fotointresserad lokförare Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com ![]() Senast redigerad av simonbertilsson den 2008-09-02 klockan 23:41. |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
|
![]() Citat:
För att vara lite seriös Julian...Varför skulle en riktigt usel bild från mig vara mer uppskattad än en läcker landskapsbild från Olaf? Varför skulle jag få fler kommentarer än någon som verkligen är riktigt vass på fotografering? Jag anser inte mig själv vara någon fotogud direkt, snarare tvärtom...och jag strävar inte efter att få kommentarer. Men det är kanske antalet kommentarer som anger vilken status man får på forumet? Hmm, nej...tror inte det. Sitter också och tittar på de flesta bilderna som läggs upp här, och jag är riktigt usel på att kommentera. Tänker helt enkelt inte på det. Däremot har jag lättare för att lägga en liten kommentar till personer som jag känner privat, och där är ju några som är förare bland dom....fy på dig Erik! När det gäller den fototekniska biten är jag inte rätt person för att kommentera det. Kan inte ett dugg om det, och då låter jag bli. Vore ju lagom snyggt att skriva om något man inte har koll på... Kom igen nu Julian...fotointresset går upp och ner, det kan jag skriva under på! Det är bara att komma igen sen när du ställt dig frågan om du enbart vill få kommentarer för att lära dig fota? Skulle hellre vilja säga till dig att jag lär mig mer på att kolla på andras bilder och få lite inspiration...i mitt eget fall är bla. Alexander Fäldt, Fredrik, Martin Oscarsson och en hel del till en stor inspirationskälla....hitta guldkornen på bilderna och jobba på det. Man lär sig inte fota på 1 timme direkt. Jag har hållt på nu några år, typ snart 3 år tror jag...och jag anser inte mig kunna fotografera. Har fortfarande ångest för dåliga bilder, känner fortfarande att ibland vill man bara lägga skiten på hyllan och låta den stanna där... Allt detta för att jag är lokförare?
__________________
/Erik Götborg Senast redigerad av Erik Götborg den 2008-09-03 klockan 11:08. |
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#13 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Förlåt en fråga från en okunnig, men det sitter alltså nån typ av "jury" eller liknande och bestämmer vilka bilder som läggs upp i "galleriet" på grundval av bildens utförande eller liknande?
|
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Det är kameran och främst fotografen (den som knäpper av) som gör bilden. Yrkestiteln speglar inte hur bra en fotograf är.
Möjligtvis har lokförare en fördel när det gäller att komma åt andra motiv som allmänheten inte har åtkomst till (t.ex. hytt och "spårspring"), men annars har det inte med yrket att göra. T.ex så tycker jag Fredriks bilder håller högre klass än vissa andras bilder, vars "fotografer" är lokförare. Det är en smaksak helt enkelt, men hade jag varit dig hade jag lagt upp bilder om jag själv var nöjd med den, inte för att få kommentarer (även om det alltid är roligt och uppskattat). F.ö. är jag inne på Olafs linje, fototeknik håller högre än motiv i vissa fall.
__________________
You'll Never Walk Alone
|
![]() |
![]() |
#15 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Som jag sa försöker jag inte leka moderator, menmen. Visst, låter er sköta det.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |