Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-27-2008, 06:00 PM   #1
bönan
Veteran
 
Join Date: Jul 2008
Location: Fagersta
Posts: 5,543
Default Lite frågor om Svoyagers C20/Tunnelbana

Lite frågor om Svoyagers C20/Tunnelbana

1: Vilken destination har vilken kod? Skulle vara bra att ha en lista så att man snabbt kan ställa in.
2: När jag bygger egna sessions på tunnelbanelinjen finns inga hastighetsgränser, utan det är hela tiden 65 km/h. Hur fixar man detta?
3: Ofta kommer det upp en ruta som heter "Fatal Error" när jag ska aktivera tåg o hytt. Sedan stängs Trainz av. Varför?
4: Finns det något enklare sätt att öppna dörrarna än att gå till knapparna på bakväggen?
5: Varför går inte passagerarna på tåget när jag stannar?
6: Varför kan man inte få upp inställningarna för passagerarmängd till A/B enheten?
För övrigt en mycket fin skapelse!

Last edited by bönan; 08-27-2008 at 07:11 PM.
bönan besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 08-27-2008, 07:18 PM   #2
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Join Date: Aug 2007
Location: Stockholm
Posts: 2,508
Send a message via MSN to Micke.L
Default

Quote:
Originally Posted by bönan
Lite frågor om Svoyagers C20/Tunnelbana

1: Vilken destination har vilken kod? Skulle vara bra att ha en lista så att man snabbt kan ställa in.
2: När jag bygger egna sessions på tunnelbanelinjen finns inga hastighetsgränser, utan det är hela tiden 65 km/h. Hur fixar man detta?
3: Ofta kommer det upp en ruta som heter "Fatal Error" när jag ska aktivera tåg o hytt. Sedan stängs Trainz av. Varför?
4: Finns det något enklare sätt att öppna dörrarna än att gå till knapparna på bakväggen?
5: Varför går inte passagerarna på tåget när jag stannar?
6: Varför kan man inte få upp inställningarna för passagerarmängd till A/B enheten?
För övrigt en mycket fin skapelse!
1. Det svaret kan du hitta i någon tråd.. Sök, så hittar du nog
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-27-2008, 07:52 PM   #3
Sparkfot
Medlem
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 1,686
Default

Läs igenom C20 tråden i 3D Design i trainz kategorin så hittar du svaren med största sannolikhet.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-28-2008, 12:57 AM   #4
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Join Date: Sep 2002
Location: Mariannelund, Sweden.
Posts: 1,342
Send a message via ICQ to vfp420b Send a message via MSN to vfp420b Send a message via Skype™ to vfp420b
Default

Svaret på fråga ett nedan, samtliga destinationskoder.

TUB 1
101 > Hässelby Strand
111 > Vällingby
121 > Råcksta
131 > Åkeshov
141 > Alvik
151 > Odenplan
161 > Hötorget
171 > Slussen
181 > Gullmarsplan
103 > Globen
113 > Högdalen
191 > Skärmarbrink
102 > Farsta strand
112 > Hökarängen
122 > Skogskyrkogården
104 > Hagsätra
114 > Högdalen (finns även på 113)
124 > Globen
130 > Gullmarsplan
150 > Rådmansgatan
160 > Thorildsplan
180 > Åkeshov
190 > Vällingby
199 > Ingen Påstigning

TUB 2
201 > Mörby Centrum
211 > Tekniska högskolan
203 > Ropsten
213 > Gärdet
221 > Östermalmstorg
231 > Slussen
241 > Hornstull
251 > Liljeholmen
261 > Aspudden
271 > Mälarhöjden
291 > Alby
202 > Norsborg
212 > Axelsberg
292 > Fittja
222 > Sätra
232 > Axelsberg (även som 212)
204 > Fruängen
214 > Telefonplan
242 > Liljeholmen (även som 251)
252 > Zinkensdamm
299 > Ingen Påstigning

TUB 3
301 > Akalla
311 > Hallonbergen
307 > Akalla via Råsunda stadion
317 > Hallonbergen via Råsunda stadion
303 > Hjulsta
313 > Rinkeby
331 > Västra skogen
341 > Rådhuset
302 > Kungsträdgården
312 > T-centralen
322 > Fridhemsplan
332 > Västa skogen (även som 331)
342 > Hallonbergen (även som 311)
352 > Rinkeby (även som 313)
399 > Ingen Påstigning

910 > Arbetståg
920 > Övningståg
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-28-2008, 04:21 PM   #5
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Join Date: Aug 2007
Location: Stockholm
Posts: 2,508
Send a message via MSN to Micke.L
Default

Quote:
Originally Posted by vfp420b
Svaret på fråga ett nedan, samtliga destinationskoder.

TUB 1
101 > Hässelby Strand
111 > Vällingby
121 > Råcksta
131 > Åkeshov
141 > Alvik
151 > Odenplan
161 > Hötorget
171 > Slussen
181 > Gullmarsplan
103 > Globen
113 > Högdalen
191 > Skärmarbrink
102 > Farsta strand
112 > Hökarängen
122 > Skogskyrkogården
104 > Hagsätra
114 > Högdalen (finns även på 113)
124 > Globen
130 > Gullmarsplan
150 > Rådmansgatan
160 > Thorildsplan
180 > Åkeshov
190 > Vällingby
199 > Ingen Påstigning

TUB 2
201 > Mörby Centrum
211 > Tekniska högskolan
203 > Ropsten
213 > Gärdet
221 > Östermalmstorg
231 > Slussen
241 > Hornstull
251 > Liljeholmen
261 > Aspudden
271 > Mälarhöjden
291 > Alby
202 > Norsborg
212 > Axelsberg
292 > Fittja
222 > Sätra
232 > Axelsberg (även som 212)
204 > Fruängen
214 > Telefonplan
242 > Liljeholmen (även som 251)
252 > Zinkensdamm
299 > Ingen Påstigning

TUB 3
301 > Akalla
311 > Hallonbergen
307 > Akalla via Råsunda stadion
317 > Hallonbergen via Råsunda stadion
303 > Hjulsta
313 > Rinkeby
331 > Västra skogen
341 > Rådhuset
302 > Kungsträdgården
312 > T-centralen
322 > Fridhemsplan
332 > Västa skogen (även som 331)
342 > Hallonbergen (även som 311)
352 > Rinkeby (även som 313)
399 > Ingen Påstigning

910 > Arbetståg
920 > Övningståg
Finns det tåg i verkligheten som går till ex Tekniska Högskolan? Sen har jag sett "Ej i trafik" också..
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-28-2008, 04:54 PM   #6
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Join Date: Sep 2002
Location: Mariannelund, Sweden.
Posts: 1,342
Send a message via ICQ to vfp420b Send a message via MSN to vfp420b Send a message via Skype™ to vfp420b
Default

Quote:
Originally Posted by Micke.L
Finns det tåg i verkligheten som går till ex Tekniska Högskolan? Sen har jag sett "Ej i trafik" också..
Nää, till Tekniska tror jag inte det går några, men därimot finns de inlagda i systemet, ifall man skulle behöva köra dit nångång.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-28-2008, 05:58 PM   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Huddinge, Sweden.
Posts: 6,380
Default

Vid strul på banan mot Mörby, så brukar tågen vända vid Tekniska Högskolan.
Ej i trafik. Prova med 999. Har för mig, att det var den koden som vi använde i bussarna förr och att det är samma inom hela SL-trafiken.
__________________
Bengan

Last edited by Bengan; 08-28-2008 at 06:01 PM.
Bengan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-28-2008, 06:05 PM   #8
Sparkfot
Medlem
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 1,686
Default

Dest.koder:
199: EJ I TRAFIK visas på tågen om man kör på bana 1.
299: EJ I TRAFIK visas på tågen om man kör på bana 2.
399: EJ I TRAFIK visas på tågen om man kör på bana 3.

Angående Tekn.Högskolan:
Vid evenemang på Stadion t.ex Stockholm Marathon så brukar man låta tågen gå Liljeholmen-Tekn.Högskolan för att hjälpa till att avlasta vanliga 14 mot Mörby Centrum.
Även vid förseningar kan man vinna tid på att vända tågen vid Tekn.Högskolan och låta de lasta på folk söderut igen.

Last edited by Sparkfot; 08-28-2008 at 06:11 PM.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-12-2008, 04:19 PM   #9
UP6936
Medlem
 
Join Date: Aug 2003
Location: , , Sweden.
Posts: 277
Default

Quote:
Originally Posted by bönan
Lite frågor om Svoyagers C20/Tunnelbana

1: Vilken destination har vilken kod? Skulle vara bra att ha en lista så att man snabbt kan ställa in.
2: När jag bygger egna sessions på tunnelbanelinjen finns inga hastighetsgränser, utan det är hela tiden 65 km/h. Hur fixar man detta?
3: Ofta kommer det upp en ruta som heter "Fatal Error" när jag ska aktivera tåg o hytt. Sedan stängs Trainz av. Varför?
4: Finns det något enklare sätt att öppna dörrarna än att gå till knapparna på bakväggen?
5: Varför går inte passagerarna på tåget när jag stannar?
6: Varför kan man inte få upp inställningarna för passagerarmängd till A/B enheten?
För övrigt en mycket fin skapelse!
1. Har du fått svar på. Att vissa destinationer har två koder beror på att man kan komma till den destinationen från två håll.
2. Grundhastigheten i TRS är 40 mph/65 km/h. Vill du ha andra hastigheter får du sätta ut hastighetstavlor. Använd då gärna osynliga sådana så blir det lite som att köra med ATP/ATC.
3. Har aldrig råkat ut för det.
4. Ja, knapparna på vänster och höger förarpanel.
5. Du måste ha tänt belysningen i tåget (reglage högt upp på vänster bakre hyttvägg).
6. Bra fråga.
I övrigt tycker jag du ska läsa den lååånga tråden om C20-modellen - där finns mycket att läsa - liksom C20-tråden på Aurans forum.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-12-2008, 04:28 PM   #10
bönan
Veteran
 
Join Date: Jul 2008
Location: Fagersta
Posts: 5,543
Default

Tack så mycket: Men en fråga till: Hur stänger man dörrarna? Måste det gjöras från bakväggen?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-13-2008, 01:17 PM   #11
Andreas
Medlem
 
Join Date: Jul 2008
Location: Sweden
Posts: 907
Send a message via MSN to Andreas Send a message via Skype™ to Andreas
Default

Hur ändrar man destinationskoderna till sina egna namn?
Har letat överallt men hittar inte vart man gör det..

Och det med dörrarna, det är skitjobbigt att man ska stänga dem bakom sig hela tiden, för den knappen man har i sidan den funkar bara med att öppna men inte att stänga..
__________________
MVH Andreas

Blogg : http://oxiepagen.wordpress.com
Andreas besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-13-2008, 03:35 PM   #12
Slash2
Medlem
 
Join Date: Jan 2006
Location: Stockholm
Posts: 796
Default

Quote:
Originally Posted by Andreas
Och det med dörrarna, det är skitjobbigt att man ska stänga dem bakom sig hela tiden, för den knappen man har i sidan den funkar bara med att öppna men inte att stänga..
Tanken var ju att modellen skulle bli så realistisk som möjligt, därför ska man ha koll på dörrarna samtidigt som man ska stänga dem. Testa att byta vy i hytten (´ eller Å, beroende åt vilket håll du vill byta).
Slash2 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-13-2008, 04:50 PM   #13
UP6936
Medlem
 
Join Date: Aug 2003
Location: , , Sweden.
Posts: 277
Default

Quote:
Originally Posted by bönan
Tack så mycket: Men en fråga till: Hur stänger man dörrarna? Måste det gjöras från bakväggen?
Stäng-knappen på panelerna på bakväggen eller röda knappen på mikrofonerna.

Föraren måste ha uppsikt längs tåget när dörrarna stängs.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-13-2008, 04:57 PM   #14
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Join Date: Aug 2007
Location: Stockholm
Posts: 2,508
Send a message via MSN to Micke.L
Default

Quote:
Originally Posted by UP6936
Stäng-knappen på panelerna på bakväggen eller röda knappen på mikrofonerna.

Föraren måste ha uppsikt längs tåget när dörrarna stängs.

//Lars S
Är det en regel? Att dom alltid måste det
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-13-2008, 05:17 PM   #15
Sparkfot
Medlem
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 1,686
Default

Quote:
Originally Posted by Micke.L
Är det en regel? Att dom alltid måste det
Svar ja.....
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 07:06 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009