Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-23, 16:36   #1
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard Rysshack

Har nu lagt in det så kallade "rysshacket" i min 300D, vilket ska göra den lite mer som storebror 10D. Än så länge verkar det funka som det ska, har möjlighet att använda iso 3200 istället för 1600, ta raw + jpeg samtidigt osv osv. Dessutom finns det nu möjlighet till spegellåsning vilket är mycket användbart vid mörkerfoto.

Är det någon av er som använt detta, och har ni stött på några problem? Har hört talas om att kameran indikerar lite fel på hur mycket batteri som är kvar, men det kan jag leva med. Dessutom är min kamera köpt begagnad, så all garanti har gått ut för länge sen. Om något skulle skita sig så har jag även laddat ner originalfirmware, för att kunna göra en återställning.

Så vitt jag har läst ska detta även finnas till vissa powershot-modeller, som möjliggör RAW. Nån som vet nåt om detta?
_gege besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-08-23, 16:50   #2
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Det stämmer om kompakterna. Man ska även kunna lägga in det på Ixusmodellerna för att ge möjlighet till M, Tv och Av-läge (om det här fungerar smidigt, så kan jag faktiskt tänka mig att skaffa en Ixus).
Dessutom ska du kunna få lite spel och andra (o)nödigheter.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-23, 18:57   #3
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Meh, här har jag köpt en dyr Powershot G9 just för RAW funktionen och så hör jag detta, att man kan ragga upp vanliga powershotkameror och få samma funktioner, surt sa räven

Då kunde jag kanske ha raggat upp min Powershot A570is? (Iofs har jag slarvat bort den i hemmet någonstan, kan inte hitta den...)
Gammal 2008-08-23, 19:16   #4
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B
Meh, här har jag köpt en dyr Powershot G9 just för RAW funktionen och så hör jag detta, att man kan ragga upp vanliga powershotkameror och få samma funktioner, surt sa räven

Då kunde jag kanske ha raggat upp min Powershot A570is? (Iofs har jag slarvat bort den i hemmet någonstan, kan inte hitta den...)

Gråt inte, du har bättre sensor och bättre optik än de andra Powershotarna. Vilket är viktigare än att ha rawformat.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-23, 21:19   #5
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B

Precis som Alex säger så är ju det du har i form av optik osv värt betydligt mer, iaf i mina ögon.

Angående RAW så vet jag inte riktigt om jag ska använda mig av RAW eller inte. Seriebildstagningen verkar ändå vara i stort sett lika långsam med RAW som JPEG (lika många bilder tills bufferten är full). RAW har den fördelen att det är lättare att justera misstag efter exponeringen, vilket behövs för en nybörjare som mig.

Kvalitén blir inte bättre, vilket det skrivs på många ställen. Inte har jag märkt nån skillnad iaf. Fördelen är det man, eller snarare jag, kan göra med bilden. Är inte tillräckligt haj på PS för att fixa till en JPEG. Vilket format använder ni, och varför?
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-23, 21:41   #6
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Standard

Nu har jag aldrig stått i det analoga mörkrummet, men raw ska vara att jämföra med ett digitalt negativ.
Det ger inte bättre kvalitet i sig, men du har betydligt större möjligheter att redigera bilden i efterhand. Du kan exempelvis få ett större dynamiskt omfång, och skapa fusk-hdr av enbart en bild.
Jag plåtar alltid i raw, och har inga planer på att ändra. Den enda nackdelen är utrymmet det tar, men det kan jag leva med.

Gammal 2008-08-23, 21:45   #7
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson
Nu har jag aldrig stått i det analoga mörkrummet, men raw ska vara att jämföra med ett digitalt negativ.
Det ger inte bättre kvalitet i sig, men du har betydligt större möjligheter att redigera bilden i efterhand. Du kan exempelvis få ett större dynamiskt omfång, och skapa fusk-hdr av enbart en bild.
Jag plåtar alltid i raw, och har inga planer på att ändra. Den enda nackdelen är utrymmet det tar, men det kan jag leva med.
Jo, det är lite så jag tänker också. Som nybörjare glömmer jag exempelvis ofta att ställa in rätt vitbalans, vilket inte är nåt problem med RAW. Dessutom så vet jag inte hur jag ska ställa in min kamera för att den ska komprimera JPEG på ett bra sätt. Blir aldrig riktigt nöjd.
Gammal 2008-08-23, 21:48   #8
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Standard

Vad gäller JPEG, så kör alltid högsta kvalitet. Då har du garderat dig.

Gammal 2008-08-23, 21:51   #9
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson
Vad gäller JPEG, så kör alltid högsta kvalitet. Då har du garderat dig.
Jo det gör jag. Men man kan ställa in komprimeringsparametrar; Kontrast, skärpa, färgmättnad och färgton. Dessa inställningar kan jag tänka mig varierar kraftig mellan olika motiv, och jag vet knappt vad färgmättnad innebär.
Gammal 2008-08-23, 23:39   #10
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Började på en djup teknisk förklaring av hur det fungerar, men blev lite osäker på en punkt, så jag tar den förenklade versionen.

Sensorn registrerar i princip allt ljus som faller på sensorn. Det finns från början rätt mycket information i alla delar (ljusa som mörka) av bilden. Men det finns även info i bilden som inte syns i bilden.

Om du sparar i RAW eller TIFF sparas ALL information, även den som inte syns. I och med att Jpg är ett kompirmerande format så sparas bara det som syns i bilden. Är himlen helt vit så sparas den som helt vit i Jpg, i RAW så sparas även informationen som finns trots att en den inte syns.

Det är därför man kan plocka fram informationen i efterhad i råkonverteraren. Tänk på att om en fullupplöst JPG är 3 Mb stor så är samma bild i Rawformat ca 10-12 Mb. Allltså tre/fyra gånger så stor. Det är all den extra informationen man har tillgång till med rawformat.
Gammal 2008-08-23, 23:48   #11
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege
Jo det gör jag. Men man kan ställa in komprimeringsparametrar; Kontrast, skärpa, färgmättnad och färgton. Dessa inställningar kan jag tänka mig varierar kraftig mellan olika motiv, och jag vet knappt vad färgmättnad innebär.
Där i ligger den stora fördelen med Rawformat. De inställningarna du gör i kameran bakas bara in i filen när du sparar i jpg. När du sparar i rawformat så sparas alla inställningarna i en separat fil.

Fast kontrast, skärpa, mättnad och ton är inte komprimeringsparametrar.

Mättnaden är ett mått på hur intensiva färgerna ska vara i bilden, hur mycket färg det ska vara i bilden.

Ta en titt på denna länk. Det är en mycket bra och lättförståd. Länk
Gammal 2008-08-24, 11:06   #12
_gege
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Där i ligger den stora fördelen med Rawformat. De inställningarna du gör i kameran bakas bara in i filen när du sparar i jpg. När du sparar i rawformat så sparas alla inställningarna i en separat fil.

Fast kontrast, skärpa, mättnad och ton är inte komprimeringsparametrar.

Mättnaden är ett mått på hur intensiva färgerna ska vara i bilden, hur mycket färg det ska vara i bilden.

Ta en titt på denna länk. Det är en mycket bra och lättförståd. Länk
Okej, tack för svaret. Trodde de hade att göra med hur kameran ska behandla RAW-filen när den skapar en JPEG. Tack för länken med
Gammal 2008-08-24, 13:23   #13
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Väldigt trevlig länk, Alex!

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:33.