Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Downloads

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-11-2008, 01:58 PM   #1
MatsS
Medlem
 
Join Date: Sep 2005
Location: Göteborg
Posts: 304
Default Svenska växelväljare

Här är den första varianten av svenska växelväljare. Det är en motordriven (automatisk) och en manuell (klotväxel). En bonus med att ha en modell även för den automatiska är att det går att lägga om växeln genom att klicka på växelväljaren direkt i spelet (man behöver inte använda kartan).

stwlev.jpg

Dessa har jag kallat generiska för det finns ingen animation mellan väljaren och växeltungorna. Ett problem som vi inte löst är att det inte går att få två varianter av klotväxeln. Det betyder att man i vissa fall inte kan få gula sidan uppåt för huvudtågväg och röda uppåt för sidotågväg. Vi får leva med detta så länge.

För att placera ut väljarna måste man välja Sweden som Track Rule. Sen kryssar man i antingen manuell eller automatisk så skall väljaren placeras ut automatiskt bredvid växeln man gör. Man kan flytta väljaren helt fritt efteråt.

Det följer med en Track Rule som heter Sweden. Den innehåller följande:
  • Alla i spelet inbyggda spårtyper.
  • Spårvidd 1435mm.
  • Hastighet i kph.
  • Normalhastighet 70 kph, nedsänkt 40 kph.
  • Lutning i promille.
  • Flerspårs parallellavstånd 4.5m.
Vi behöver en diskussion om vi skall göra exempelvis en Track Rule som kan användas på alla svenska banor. Problemet är att har man väl börjat med en track rule på en bana så är det knepigt att byta igen. Enligt dokumentationen skall man använda enbart en rule för ett spårsystem. Det går att använda fler men spåren skall då inte vara ihopkopplade. Jag är inte säker på hur man bör gå tillväga. Den som följer med här är mest av nöd gjord för att kunna få växelväljarna att fungera.
Attached Files
File Type: zip StwLeversGeneric.zip (158.6 KB, 934 views)

Last edited by MatsS; 01-11-2008 at 02:07 PM.
MatsS besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 01-11-2008, 10:16 PM   #2
Janne
STW-member
 
Join Date: Aug 2001
Location: Vagnhärad, Sweden.
Posts: 2,299
Send a message via Yahoo to Janne
Default Snyggt

Det som slår mig är hur verklighetstroget det ser ut. Grafiken är verkligen bra.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-11-2008, 10:30 PM   #3
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Join Date: Feb 2002
Location: Leksand
Posts: 1,177
Default

Tack så mycket Mats!
Båda två fungerar utmärkt. Perfekt med en svensk Track Rule också.
mvh .... Mats
__________________
MatsH besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-12-2008, 06:01 PM   #4
newS
Medlem
 
Join Date: Dec 2007
Location: Ostfreesland/Tyskland
Posts: 589
Default

please add the Line
"Scenery\Procedural\oxfo_padd_Catenary01.xml"
to the Sweden.bin

<CatenaryBlueprint>
<iBlueprintLibrary-cAbsoluteBlueprintID>
<BlueprintSetID>
<iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
<Provider d:type="cDeltaString">Kuju</Provider>
<Product d:type="cDeltaString">RailSimulator</Product>
</iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
</BlueprintSetID>
<BlueprintID d:type="cDeltaString">Scenery\Procedural\oxfo_padd _Catenary01.xml</BlueprintID>
</iBlueprintLibrary-cAbsoluteBlueprintID>
</CatenaryBlueprint>

or use this file:
Attached Files
File Type: zip sweden.bin.zip (5.1 KB, 310 views)
__________________

Last edited by newS; 01-12-2008 at 06:02 PM.
newS besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 04-07-2008, 11:17 AM   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Join Date: Nov 2005
Location: Halmstad
Posts: 2,513
Default

jag har bara en liten fråga om dessa, vart i spelet hittar jag dom när dom är installerade o hur installerar jag dom ? jag hittar ingen rpk fil
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-29-2008, 09:32 PM   #6
Andreas13
Medlem
 
Join Date: Jun 2008
Location: Lidköping, Sweden
Posts: 908
Default

Jag satte in rpk filen i Rail Simulator Package Manager och det fanns inte i spelet på Track Rules.

Vad har jag gjort för fel
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 06-30-2008, 11:00 AM   #7
Andreas13
Medlem
 
Join Date: Jun 2008
Location: Lidköping, Sweden
Posts: 908
Default

Jag fattar hur man ska göra nu och det funkar.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-26-2010, 08:36 PM   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Vet inte om du håller på längre, men jag skulle hemskt gärnaa vilja ha växelväljare i rutten jag bygger. Men jag bygger med SADs spår ifrån hans fantastiskt fina rutt. Går det att får dessa till hans spår? Går det i efterhand? Eller kan du släppa dessa som vanliga objekt?

Skulle bli väldigt tacksam!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-26-2010, 08:57 PM   #9
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Join Date: Oct 2008
Location: Stockholm
Posts: 2,907
Default

Pierre, som jag har förstått det så är det bara att markera Sweden, som Rule, så kan man ha växlarna till valfritt spår. (Se bilden)
På exemplet använder jag SADs spår.
Däremot hur man väljer mellan klotväxel och den moderna varianten förstår jag inte.
Attached Images
File Type: jpg Växlar.jpg (63.6 KB, 1003 views)
__________________
//Bombardier Train



Last edited by Bombardier Train; 01-26-2010 at 08:58 PM.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-26-2010, 11:27 PM   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Quote:
Originally Posted by Bombardier Train View Post
Pierre, som jag har förstått det så är det bara att markera Sweden, som Rule, så kan man ha växlarna till valfritt spår. (Se bilden)
På exemplet använder jag SADs spår.
Däremot hur man väljer mellan klotväxel och den moderna varianten förstår jag inte.
Ahh, va bra att dom funkar med dom spåren också! Jag testade först med org spåren, men jag kunde inte heller lista ut hur man ändrar???? Jag fick bara fram den moderna väljaren...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-27-2010, 12:34 AM   #11
nohab
Medlem
 
Join Date: Sep 2001
Location: Norge
Posts: 120
Default

Quote:
Originally Posted by Bombardier Train View Post
Pierre, som jag har förstått det så är det bara att markera Sweden, som Rule, så kan man ha växlarna till valfritt spår. (Se bilden)
På exemplet använder jag SADs spår.
Däremot hur man väljer mellan klotväxel och den moderna varianten förstår jag inte.
Se på ikonet nederst til venstre på bildet, krysser man av her vil man få manuel eller automatisk veksel.
__________________
/Øystein - http://3dtog.com/
nohab besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-27-2010, 02:02 AM   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,922
Default

Quote:
Originally Posted by nohab View Post
Se på ikonet nederst til venstre på bildet, krysser man av her vil man få manuel eller automatisk veksel.
Tack nohab! Men har precis kommit på det själv. Bockar man i får man manuell annars automatisk växel...

Både fungerar bra till SADs spår och ser förbaskat bra ut!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 05:46 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009