Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-22, 20:43   #16
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Fjäderpaket tillagt

Json, du är petig men bra att ha som kritiker. Har fått till ett fjäderpaket med bara "Planes", som inte ökar på polygonbördan nämnvärt.

Tack för kritiken!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render21.jpg (37.1 KB, 125 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 21:04   #17
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Ja, visst är jag petig (inte minst mot mig själv, på gott och ont? ).

Om vi ska fortsätta i petigheterna så borde bromsslangarna (som för övrigt verkar vara för vakuumbroms) sitta lite bredare isär.

Dessutom borde bromsblocken sitta längre ned på hjulen, eftersom de får störst verkan där. Sedan ska de ju givetvis ha allt i form av dragstänger m.m. mellan hjulen

EDIT: Såg på din bild framifrån hur breda ramplåtar du gjort. Dessa är verkligen överdimentionerade. Gardjärnen (det som plogarna sitter på) är ca 1 cm breda, dina ser ut att vara typ 10. Dessutom ska de vara bockade. Kolla denna bild, den visar ganska bra hur gardjärnen ser ut:

Hur vanligt det är att gardjärnen är skruvade som på denna bild vet jag faktiskt inte, men jag har sett både nitade diton, samt sådana som helt enkelt varit en del av ramplåtarna.

Senast redigerad av Json den 2007-10-22 klockan 21:10.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 09:18   #18
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack för all info, Json, skall kolla och rätta till!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 16:12   #19
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Json
Ja, visst är jag petig (inte minst mot mig själv, på gott och ont? ).

Om vi ska fortsätta i petigheterna så borde bromsslangarna (som för övrigt verkar vara för vakuumbroms) sitta lite bredare isär.

Dessutom borde bromsblocken sitta längre ned på hjulen, eftersom de får störst verkan där. Sedan ska de ju givetvis ha allt i form av dragstänger m.m. mellan hjulen

EDIT: Såg på din bild framifrån hur breda ramplåtar du gjort. Dessa är verkligen överdimentionerade. Gardjärnen (det som plogarna sitter på) är ca 1 cm breda, dina ser ut att vara typ 10. Dessutom ska de vara bockade. Kolla denna bild, den visar ganska bra hur gardjärnen ser ut:

Hur vanligt det är att gardjärnen är skruvade som på denna bild vet jag faktiskt inte, men jag har sett både nitade diton, samt sådana som helt enkelt varit en del av ramplåtarna.
Tack Json för alla synpunkter, jag har försökt rätta till det mesta. Det är till enorm hjälp med dina kunskaper! Lok 1§2 hade vakumbroms av Hardys system och gardjärnen var ordentligt nitade i rambalkarna (har tunnat ner dessa också liksom lokets bromssystem. (se bilder)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render22.jpg (36.5 KB, 110 visningar)
Filtyp: jpg render23.jpg (24.3 KB, 110 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 16:48   #20
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Talking

Nu ser det ju jättebra ut ju!

Undrar vad man ska anmärka på nu?
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 18:22   #21
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Json
Nu ser det ju jättebra ut ju!

Undrar vad man ska anmärka på nu?
Du menar väl inte att jag kan börja ägna mig åt attachment-punkter och configar nu? Dina kunskaper har varit väldigt värdefulla under detta projekt!

Tack.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 18:34   #22
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard En jämförelse.

Detta är säkert regelvidrigt men jag publicerar en bild ur Trafik-Nostalgiska Förlagets relativt nyutgivna bok "Säröbanan" ursprungligen SJK av Nils Rosengren - Erik Sundström - Bertil Thulin, samt en bild av mitt bygge för jämförelse och "källkritik". Hoppas ingen tar illa upp!? Perspektiven är inte riktigt samma men jag tycker det ser hyfsat likt ut!?

Synpunkter mottages gärna!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg GSJ Lok1A.jpg (82.9 KB, 107 visningar)
Filtyp: jpg render17.jpg (27.0 KB, 107 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2007-10-23 klockan 18:37.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 18:46   #23
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Imponerande. Har du bara byggt, efter gamla bilder eller har du också haft tillgång till någon ritning.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 18:50   #24
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Fel bild.

Tyvärr blev det den gamla bilden av mitt bygge utan Jsons tillrättade ändringar, här kommer den rätta, i svart-vitt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render24.jpg (20.1 KB, 107 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 19:04   #25
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Imponerande. Har du bara byggt, efter gamla bilder eller har du också haft tillgång till någon ritning.
Jag har scannat in bilder ur boken om Säröbanan (både gamla och nya utgåvan), sedan skalar jag dom så jag kan mäta med mätlinjal och skriver ut dem på fotopapper. Vissa saker kan jag inte se men då får man gissa (med Jsons hjälp). Detaljritningar hade säkert varit till hjälp - NOHAB kanske har ett arkiv - hallå NOHAB!

Om nästa projekt blir litt F, som är en av mina drömmar kan kanske någon skicka mig ritningar och foton. Men först GSJ littA klart! Sedan har jag lärt mig mycket.

Jag har börjat kasta ögon på 3D Canvas och tror att det programmet är väl ägnat åt konstruktion av tillbehör till Kuju RS. Men det fattas en rejäl beskrivning (typ Content creation guide) för att jag skall våga börja med detta. Än så länge duger TRS 2004/06 gott för mig.

Tja Bengan, det blev ett långt svar men jag var väl på "skrivhumör".
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 19:30   #26
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ändring!

Nu när jag sitter och tittar på dessa bilder märker jag att ångdomen hamnat för långt "akterut". Lätt fixat, nu ser det väl bättre ut?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render25.jpg (24.8 KB, 105 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 22:39   #27
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan
Nu när jag sitter och tittar på dessa bilder märker jag att ångdomen hamnat för långt "akterut". Lätt fixat, nu ser det väl bättre ut?
Sånna här bilder älskar jag!

Om vi komma med lite konstruktiv kritik så är det första jag reagerade på:

- Gnistsläckaren. Din ser ut som någon slags blandning mellan en ledskenssläckare och en variant som jag bara sett på ett gotlänskt lok, där skorstenen satt uppe på ett stort rör. Din gnistsläckare borde ökas i tjocklek och flyttas ner längre i sotskåpet. Senn vet jag inte, men kanske borde skorstenen ökas något i diameter, iaf i nederkant.

- Cylinderpartiet, eller framförallt slidskåpen. Dina går upp för högt ovanför gångbordet, vid en närmre titt verkar hela cylinderpartiet hamnat för högt?

- Verktygsskåpet under kolboxen. Tyckte det såg konstigt ut med ett "hål" ovanför bakre buffertbalken, skulle gissa att verktygsskåpet gått från ena sidan till den andra. Det skulle ta bort detta hål.

- Dina lyktor: gör "skorstenen" lite högre så ser det nog bättre ut.

- Jämför din och orginalets bromsrörelse. Kolla framförallt höjderna!

EDIT: Kolla även hur långt ramen går ner under axlarna, det är lite mer än på din modell iaf...

Så, nu har jag fått kritisera av mig för idag, nu ska jag bli snäll, lovar!

Det ser ju underbart ut! Däremot skulle jag avråda från F som nästa projekt, då du har 4 maskinerier att hålla koll på då, det gör ju knappast saken bättre att alla 4 dessutom lutar...

Ett A-lok skulle ju vara trefligt annars

Senast redigerad av Json den 2007-10-23 klockan 22:48.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 02:04   #28
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Wink

Hej
Ett urtjusigt lok
Tänk om du kunde bygga de till MSTS oxå
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 08:21   #29
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Stora delar av Nohabs arkiv finns på landsarkivet i Göteborg.
När jag var där för några år sedan var det dock väldigt svårt att hitta olika ritningar då någon BRA förteckning över samtliga och var respektive ritning låg inte fanns.

De ritningar jag tog fram och tittade på var alla gigantiska. 2 x 1,5 m typ som låg i rullar. När man rullade ut dom hade man att göra för att få in dem i rullen igen med påföljd att det ganska sköra pappret gick sönder lite
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 10:37   #30
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Nohabs arkiv är dessutom delat, då ganska stora delar av det ligger i Gävle hos JvM
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009