![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Json, du är petig men bra att ha som kritiker. Har fått till ett fjäderpaket med bara "Planes", som inte ökar på polygonbördan nämnvärt.
Tack för kritiken!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Ja, visst är jag petig (inte minst mot mig själv, på gott och ont?
![]() Om vi ska fortsätta i petigheterna så borde bromsslangarna (som för övrigt verkar vara för vakuumbroms) sitta lite bredare isär. Dessutom borde bromsblocken sitta längre ned på hjulen, eftersom de får störst verkan där. Sedan ska de ju givetvis ha allt i form av dragstänger m.m. mellan hjulen EDIT: Såg på din bild framifrån hur breda ramplåtar du gjort. Dessa är verkligen överdimentionerade. Gardjärnen (det som plogarna sitter på) är ca 1 cm breda, dina ser ut att vara typ 10. Dessutom ska de vara bockade. Kolla denna bild, den visar ganska bra hur gardjärnen ser ut: ![]() Hur vanligt det är att gardjärnen är skruvade som på denna bild vet jag faktiskt inte, men jag har sett både nitade diton, samt sådana som helt enkelt varit en del av ramplåtarna. Senast redigerad av Json den 2007-10-22 klockan 21:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack för all info, Json, skall kolla och rätta till!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Nu ser det ju jättebra ut ju!
![]() Undrar vad man ska anmärka på nu? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Tack.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Detta är säkert regelvidrigt men jag publicerar en bild ur Trafik-Nostalgiska Förlagets relativt nyutgivna bok "Säröbanan" ursprungligen SJK av Nils Rosengren - Erik Sundström - Bertil Thulin, samt en bild av mitt bygge för jämförelse och "källkritik". Hoppas ingen tar illa upp!? Perspektiven är inte riktigt samma men jag tycker det ser hyfsat likt ut!?
Synpunkter mottages gärna!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2007-10-23 klockan 18:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Imponerande. Har du bara byggt, efter gamla bilder eller har du också haft tillgång till någon ritning.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tyvärr blev det den gamla bilden av mitt bygge utan Jsons tillrättade ändringar, här kommer den rätta, i svart-vitt.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Om nästa projekt blir litt F, som är en av mina drömmar kan kanske någon skicka mig ritningar och foton. Men först GSJ littA klart! Sedan har jag lärt mig mycket. Jag har börjat kasta ögon på 3D Canvas och tror att det programmet är väl ägnat åt konstruktion av tillbehör till Kuju RS. Men det fattas en rejäl beskrivning (typ Content creation guide) för att jag skall våga börja med detta. Än så länge duger TRS 2004/06 gott för mig. Tja Bengan, det blev ett långt svar men jag var väl på "skrivhumör".
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nu när jag sitter och tittar på dessa bilder märker jag att ångdomen hamnat för långt "akterut". Lätt fixat, nu ser det väl bättre ut?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]() Citat:
![]() Om vi komma med lite konstruktiv kritik så är det första jag reagerade på: - Gnistsläckaren. Din ser ut som någon slags blandning mellan en ledskenssläckare och en variant som jag bara sett på ett gotlänskt lok, där skorstenen satt uppe på ett stort rör. Din gnistsläckare borde ökas i tjocklek och flyttas ner längre i sotskåpet. Senn vet jag inte, men kanske borde skorstenen ökas något i diameter, iaf i nederkant. - Cylinderpartiet, eller framförallt slidskåpen. Dina går upp för högt ovanför gångbordet, vid en närmre titt verkar hela cylinderpartiet hamnat för högt? - Verktygsskåpet under kolboxen. Tyckte det såg konstigt ut med ett "hål" ovanför bakre buffertbalken, skulle gissa att verktygsskåpet gått från ena sidan till den andra. Det skulle ta bort detta hål. - Dina lyktor: gör "skorstenen" lite högre så ser det nog bättre ut. - Jämför din och orginalets bromsrörelse. Kolla framförallt höjderna! EDIT: Kolla även hur långt ramen går ner under axlarna, det är lite mer än på din modell iaf... Så, nu har jag fått kritisera av mig för idag, nu ska jag bli snäll, lovar! Det ser ju underbart ut! Däremot skulle jag avråda från F som nästa projekt, då du har 4 maskinerier att hålla koll på då, det gör ju knappast saken bättre att alla 4 dessutom lutar... ![]() Ett A-lok skulle ju vara trefligt annars ![]() Senast redigerad av Json den 2007-10-23 klockan 22:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
![]() Ett urtjusigt lok Tänk om du kunde bygga de till MSTS oxå ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Stora delar av Nohabs arkiv finns på landsarkivet i Göteborg.
När jag var där för några år sedan var det dock väldigt svårt att hitta olika ritningar då någon BRA förteckning över samtliga och var respektive ritning låg inte fanns. De ritningar jag tog fram och tittade på var alla gigantiska. 2 x 1,5 m typ som låg i rullar. När man rullade ut dom hade man att göra för att få in dem i rullen igen med påföljd att det ganska sköra pappret gick sönder lite ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
Nohabs arkiv är dessutom delat, då ganska stora delar av det ligger i Gävle hos JvM
|
![]() |
![]() |