Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-29, 20:34   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Arrow SKF industri bygges. Lite frågor, bild, mm.

Hej.

Bengan skickade mig några fina SKF-vagnar som han gjort och undrade om jag kunde göra en SKF industri ungefär som IKEA... Och det måste man ju försöka

Så ikväll började jag på lastkajen med industrifunktion som ni kan se bild på nedan. Den är tänkt att ta emot STWs stålplåt och producera SKF-lådor på pall. Tänkte även försöka göra en travers den här gången.

Traversen är långt ifrån klar! Den skall gå på skenor i lastkajen, ha en motorlåda med vajer, krok samt ev. en plåt hängandes. Texturen skall ändras med.

Nu några frågor:

- Tycker ni att traversen är onödig och jag kan lika gärna strunta att fortsätta med den?

- Hur gör man en krok och vajrar polygonsnålt? Att använda cylindrar gör väl att polysarna skjuter i höjden.

- Någon som har bilder på SKF:s byggnader med färgsättning, logotyper?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_178_resize.jpg (141.3 KB, 175 visningar)
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 20:42   #2
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Det ser bra ut, men jag skulle tycka att ett mindre antal högar på kajen hade suttit fint. Traversen ska vara kvar enligt mig.
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 20:48   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mixerboy
Det ser bra ut, men jag skulle tycka att ett mindre antal högar på kajen hade suttit fint. Traversen ska vara kvar enligt mig.
Det som visas på bilden är max antalet som kan visas.
Problemet med att visa för få är att man då inte ser att kön uppdateras mer än kanske var annan vagn. Produceras det också samtidigt så blir det ännu mer sällan.

Har dock inte kommit så långt att jag testat vilket antal som blir bäst än.
Stålplåtarna kunde man lagt i två rader men då blir det inte plats att köra på lastkajen osv.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 20:55   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Ser ju trevligt ut, det som du har gjort hittills.
Nytt gods på pall ser jag, stiligt.
Tycker också att traversen ska vara kvar.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-30, 00:15   #5
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

hur många polygoner har du på balken? ca 28 är det minsta antalet du kan komma ner till och som brukar räcka ganska bra. För att göra en krok och vajrar så rekomenderar jag att helt enkelt använda ett plane med transparent textur där krok och vajrar är målade på, då blir det bara 4 polygoner totalt.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-30, 01:01   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
hur många polygoner har du på balken? ca 28 är det minsta antalet du kan komma ner till och som brukar räcka ganska bra. För att göra en krok och vajrar så rekomenderar jag att helt enkelt använda ett plane med transparent textur där krok och vajrar är målade på, då blir det bara 4 polygoner totalt.

/Tomas
Hej Tomas o tack för svaret!

Den liggande balken har 22 polys enligt gmax verktyg. Verkar vara minimum för en "riktig" I-balk.
De stående balkarna med låda kan jag radera en del polys upp o nertill sen, kommer nog runt 30.

Att använda en plane med alpha textur verkar klart bäst men samtidigt blir det ju platt ifrån sidan. Men det kanske inte gör så mycket.

Tänkte ha en plåt som hänger med en vajer ifrån varje hörna till kroken men det blir kanske för omständigt

Nåväl, jag har börjat iallafall
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-30, 16:44   #7
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Kan ju posta en liten test med en platt vajer och block samt min första animation, en roterande varningslampa.
Var ju ett helsike att få till en sån enkel grej.

Vet inte om den kommer med sen, en del tycker väl det är mest löjligt...

Om jag förstår det rätt så får man sätta 2 planes emot varandra för att få ytor på båda sidorna? Då tar det ju bara 2 polys?

Sen la jag in detta i texturens .txt-fil för vajer/block (sett lite olika varianter, vet inte vilken som är bäst):

Primary=kran.tga
Tile=st
Hint=Dynamic
Alpha=kran.tga

EDIT: uppdaterade bilden. Blir nog inte mycke trainz på nåra dar nu så ni slipper se mer
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_213_resize.jpg (130.0 KB, 126 visningar)
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-03-30 klockan 23:53.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 08:58   #8
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Wink Plane och textures

Ang. textur på båda sidor av ett plane.
Om det skall vara samma textur på båda sidor, kan du göra materialet dubbelsidigt, och då behövs bara ett plane.

/Lars
__________________
LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 20:31   #9
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LLJ
Ang. textur på båda sidor av ett plane.
Om det skall vara samma textur på båda sidor, kan du göra materialet dubbelsidigt, och då behövs bara ett plane.

/Lars
Lars, tack för tipset men hur gör man en plane dubbelsidig? Hittade ingen knapp för det när jag höll på.

Att sätta 2 planes mot varandra blev inte bra för när texturen var delvis genomskinlig så las de ändå ihop och båda sidor visades endast åt ena hållet? Har en del kvar att lära tydligen

EDIT: Jag gjorde en liten fusklösning med en box istället och raderade alla polys utom 2 o drog ihop
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-03-31 klockan 22:21.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-01, 01:41   #10
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

Se det tar sig

ja att göra en box o ta bort alla sidor utom två är vad jag brukar göra oxå.

En detalj i din .texture.txt fil, ändra tile=st till tile=none så kan du inte få texturblödningar pga upprepning som jag skrivit om förr. tile=st är egentligen bara till för om man upprepar texturen över ett plane åt något håll och det är pga av det som man ibland kan se en rand i ovankant på backdrops tex där nederdelen blöder över till ovankanten.
Detta gäller inte bara texturer med alpha map utan alla texturer, så upprepas inte texturen använd tile=none

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-01, 04:25   #11
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Tack för tipset Tomas, ett mycket värdefullt sådant dessutom

Just texturering är nog det jag upplever som knöligast i gMax.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009