|
| If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below. |
|
|||||||
| Register | Members Area | FAQ | Members List | Community-ware/Modell-shop | Search | Today's Posts | Mark Forums Read |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#16 |
|
Veteran
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
|
Json, du är petig men bra att ha som kritiker. Har fått till ett fjäderpaket med bara "Planes", som inte ökar på polygonbördan nämnvärt.
Tack för kritiken!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem
Join Date: Jul 2002
Location: At the east side of nothing
Posts: 1,024
|
Ja, visst är jag petig (inte minst mot mig själv, på gott och ont?
).Om vi ska fortsätta i petigheterna så borde bromsslangarna (som för övrigt verkar vara för vakuumbroms) sitta lite bredare isär. Dessutom borde bromsblocken sitta längre ned på hjulen, eftersom de får störst verkan där. Sedan ska de ju givetvis ha allt i form av dragstänger m.m. mellan hjulen EDIT: Såg på din bild framifrån hur breda ramplåtar du gjort. Dessa är verkligen överdimentionerade. Gardjärnen (det som plogarna sitter på) är ca 1 cm breda, dina ser ut att vara typ 10. Dessutom ska de vara bockade. Kolla denna bild, den visar ganska bra hur gardjärnen ser ut: ![]() Hur vanligt det är att gardjärnen är skruvade som på denna bild vet jag faktiskt inte, men jag har sett både nitade diton, samt sådana som helt enkelt varit en del av ramplåtarna. Last edited by Json; 10-22-2007 at 10:10 PM. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Veteran
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
|
Tack för all info, Json, skall kolla och rätta till!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Veteran
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
|
Quote:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Medlem
Join Date: Jul 2002
Location: At the east side of nothing
Posts: 1,024
|
Nu ser det ju jättebra ut ju!
Undrar vad man ska anmärka på nu?
|
|
|
|
|
|
#21 | |
|
Veteran
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
|
Quote:
Tack.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Veteran
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
|
Detta är säkert regelvidrigt men jag publicerar en bild ur Trafik-Nostalgiska Förlagets relativt nyutgivna bok "Säröbanan" ursprungligen SJK av Nils Rosengren - Erik Sundström - Bertil Thulin, samt en bild av mitt bygge för jämförelse och "källkritik". Hoppas ingen tar illa upp!? Perspektiven är inte riktigt samma men jag tycker det ser hyfsat likt ut!?
Synpunkter mottages gärna!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
Last edited by lan; 10-23-2007 at 07:37 PM. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Join Date: Aug 2001
Location: Huddinge, Sweden.
Posts: 6,377
|
Imponerande. Har du bara byggt, efter gamla bilder eller har du också haft tillgång till någon ritning.
__________________
Bengan |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Veteran
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
|
Tyvärr blev det den gamla bilden av mitt bygge utan Jsons tillrättade ändringar, här kommer den rätta, i svart-vitt.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Veteran
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
|
Quote:
Om nästa projekt blir litt F, som är en av mina drömmar kan kanske någon skicka mig ritningar och foton. Men först GSJ littA klart! Sedan har jag lärt mig mycket. Jag har börjat kasta ögon på 3D Canvas och tror att det programmet är väl ägnat åt konstruktion av tillbehör till Kuju RS. Men det fattas en rejäl beskrivning (typ Content creation guide) för att jag skall våga börja med detta. Än så länge duger TRS 2004/06 gott för mig. Tja Bengan, det blev ett långt svar men jag var väl på "skrivhumör".
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Veteran
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
|
Nu när jag sitter och tittar på dessa bilder märker jag att ångdomen hamnat för långt "akterut". Lätt fixat, nu ser det väl bättre ut?
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Medlem
Join Date: Jul 2002
Location: At the east side of nothing
Posts: 1,024
|
Quote:
Om vi komma med lite konstruktiv kritik så är det första jag reagerade på: - Gnistsläckaren. Din ser ut som någon slags blandning mellan en ledskenssläckare och en variant som jag bara sett på ett gotlänskt lok, där skorstenen satt uppe på ett stort rör. Din gnistsläckare borde ökas i tjocklek och flyttas ner längre i sotskåpet. Senn vet jag inte, men kanske borde skorstenen ökas något i diameter, iaf i nederkant. - Cylinderpartiet, eller framförallt slidskåpen. Dina går upp för högt ovanför gångbordet, vid en närmre titt verkar hela cylinderpartiet hamnat för högt? - Verktygsskåpet under kolboxen. Tyckte det såg konstigt ut med ett "hål" ovanför bakre buffertbalken, skulle gissa att verktygsskåpet gått från ena sidan till den andra. Det skulle ta bort detta hål. - Dina lyktor: gör "skorstenen" lite högre så ser det nog bättre ut. - Jämför din och orginalets bromsrörelse. Kolla framförallt höjderna! EDIT: Kolla även hur långt ramen går ner under axlarna, det är lite mer än på din modell iaf... Så, nu har jag fått kritisera av mig för idag, nu ska jag bli snäll, lovar! Det ser ju underbart ut! Däremot skulle jag avråda från F som nästa projekt, då du har 4 maskinerier att hålla koll på då, det gör ju knappast saken bättre att alla 4 dessutom lutar... Ett A-lok skulle ju vara trefligt annars
Last edited by Json; 10-23-2007 at 11:48 PM. |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Veteran
Join Date: Aug 2001
Location: Mölndal
Posts: 4,267
|
Hej
![]() Ett urtjusigt lok Tänk om du kunde bygga de till MSTS oxå
__________________
![]()
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Admin & STW-member
Join Date: Aug 2001
Location: , , Sweden.
Posts: 5,814
|
Stora delar av Nohabs arkiv finns på landsarkivet i Göteborg.
När jag var där för några år sedan var det dock väldigt svårt att hitta olika ritningar då någon BRA förteckning över samtliga och var respektive ritning låg inte fanns. De ritningar jag tog fram och tittade på var alla gigantiska. 2 x 1,5 m typ som låg i rullar. När man rullade ut dom hade man att göra för att få in dem i rullen igen med påföljd att det ganska sköra pappret gick sönder lite
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Medlem
Join Date: Jul 2002
Location: At the east side of nothing
Posts: 1,024
|
Nohabs arkiv är dessutom delat, då ganska stora delar av det ligger i Gävle hos JvM
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|