Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-31-2007, 01:26 PM   #856
Affe
Tidigare TriQz
 
Join Date: Nov 2006
Location: Göteborg, Westra Goataland
Posts: 684
Default

Quote:
Originally Posted by theodorskold
Någon som vet varför jag inte kan se spåret? ;S
Är det någon kuid som är spåret?

Edit: Fixat! Ubahns spår behövdes Men har ett annat problem :P Sätter in tågen på banan, när jag startar, så kan jag inte välja villket körsätt jag vill ha. Kan man göra så den rutan kommer upp eller finns det något kommando som ändrar kör sätt? Förlåt för lite knasiga frågor :P
Om jag har förstått rätt så startar du på det tågsettet som du inte vill starta...?
När jag vill starta med ett specifikt tågset så brukar jag antingen sätta ut det tågset jag vill köra med först på hela banan, eller så brukar jag starta driver och leta upp det tågset jag vill starta med...!
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-31-2007, 02:01 PM   #857
UP6936
Medlem
 
Join Date: Aug 2003
Location: , , Sweden.
Posts: 277
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis
Jag fattar inte riktigt men får prova mej fram..Men så V2 funkar ej eller?
Den ska fungera. Om du inte får tag på allt content kan du läsa in banan i Surveyour och sedan välja funktionen Delete Missing Content så tas alla oupplösta referenser bort.

Kolla här: http://forums.auran.com/trainz/showp...4&postcount=11


//Lars S

Last edited by UP6936; 08-31-2007 at 02:10 PM.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-31-2007, 02:04 PM   #858
UP6936
Medlem
 
Join Date: Aug 2003
Location: , , Sweden.
Posts: 277
Default

Quote:
Originally Posted by UP6936
/.../
Du bör nu ha ett antal hundra filer med filtyp .cdp (= Content Manager Package) i en mapp. Den filtypen ska efter installationen av TRS vara kopplad till programmet ContentManager som ingår i TRS.

/.../
//Lars S
.cdp betyder Content Dispatcher Package och inget annat och programmet heter ContentDispatcher. Content Manager Plus kom först i TRS2006.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-31-2007, 02:44 PM   #859
theodorskold
Medlem
 
Join Date: Oct 2004
Location: Lidingö, Stockholm, Sweden.
Posts: 61
Default

Quote:
Originally Posted by Affe
Om jag har förstått rätt så startar du på det tågsettet som du inte vill starta...?
När jag vill starta med ett specifikt tågset så brukar jag antingen sätta ut det tågset jag vill köra med först på hela banan, eller så brukar jag starta driver och leta upp det tågset jag vill starta med...!
Var inte riktigt så jag menade men
installerade om trainz och volia! Det funkar :P


Tack för hjälpen
theodorskold besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-31-2007, 06:21 PM   #860
UP6936
Medlem
 
Join Date: Aug 2003
Location: , , Sweden.
Posts: 277
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis
Jag fattar inte riktigt men får prova mej fram..Men så V2 funkar ej eller?
Om du har laddat ner filer från de länkar jag gav dig har du fått en .cdp-fil för banan och en .zip-fil för en massa saker som hör till. När du gör unzip på .zip-filen får du ett antal .cdp-filer. Förhoppningsvis har du lagt allt detta i en separat mapp.

För att installera innehållet i .cdp-filer dubbelklickar du på filnamnet.

Hur laddade du ner C20-vagnen? Du verkar ju ha kört med den eftersom du hade synpunkter på bromsförmågan.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-31-2007, 08:16 PM   #861
Dennis
Medlem
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 253
Default

Quote:
Originally Posted by UP6936
Den ska fungera. Om du inte får tag på allt content kan du läsa in banan i Surveyour och sedan välja funktionen Delete Missing Content så tas alla oupplösta referenser bort.

Kolla här: http://forums.auran.com/trainz/showp...4&postcount=11


//Lars S
Den funkar den kasnke hackar lite men aja..Men jag kan tydligen inte köra Sträckan Fruängen-Ropsten typ för jag kör fritt eller vad man sak säga eller? Och varför kan jag inte öpna dörrarna?
Dennis besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-31-2007, 08:23 PM   #862
Daniel
Medlem
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 728
Default

Kör du DCC-Mode?
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 08-31-2007, 10:27 PM   #863
Dennis
Medlem
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 253
Default ''

Quote:
Originally Posted by Daniel
Kör du DCC-Mode?
Ingen aning..Hur ser jag det??Och vad ska jag ändra
till om jag vill köra som riktiga sträckan eller vad man nu ska säga..?
Dennis besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 01:31 AM   #864
UP6936
Medlem
 
Join Date: Aug 2003
Location: , , Sweden.
Posts: 277
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis
Ingen aning..Hur ser jag det??Och vad ska jag ändra
till om jag vill köra som riktiga sträckan eller vad man nu ska säga..?
Det är ju inte speciellt lätt att förstå vad du menar. Har du satt ut ett C20-tåg på banan, eller? Var har du satt ut det?

När du startar Driver får du välja mellan DCC Mode och Cab Mode. Default är DCC Mode. C20-vagnen är specifikt gjord för att köras i Cab Mode så du måste aktivt välja det. Då fungerar alla reglage och knappar i förarhytten som de gör i verkligheten.

Läge att läsa lite i manualen så att du förstår hur saker och ting fungerar, kanske. RTFM = Read The Fucking Manual!

//Lars S

Last edited by UP6936; 09-01-2007 at 01:33 AM.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 05:35 PM   #865
Dennis
Medlem
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 253
Default

Quote:
Originally Posted by UP6936
Det är ju inte speciellt lätt att förstå vad du menar. Har du satt ut ett C20-tåg på banan, eller? Var har du satt ut det?

När du startar Driver får du välja mellan DCC Mode och Cab Mode. Default är DCC Mode. C20-vagnen är specifikt gjord för att köras i Cab Mode så du måste aktivt välja det. Då fungerar alla reglage och knappar i förarhytten som de gör i verkligheten.

Läge att läsa lite i manualen så att du förstår hur saker och ting fungerar, kanske. RTFM = Read The Fucking Manual!

//Lars S
Jag startar driver och sen sätter jag ut det bara på banan och kör..Men det kommer ruta med typ DCC-Mode och Cab-Mode..
Dennis besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-01-2007, 06:45 PM   #866
UP6936
Medlem
 
Join Date: Aug 2003
Location: , , Sweden.
Posts: 277
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis
Jag startar driver och sen sätter jag ut det bara på banan och kör..Men det kommer ruta med typ DCC-Mode och Cab-Mode..
Då ska du välja Cab Mode och sedan förflytta dig till hytten (Cab View)! C20-modellen är gjord för att köras "på riktigt", d.v.s. med reglagen i hytten. Alla reglage fungerar i princip som i verkligheten vilket t.ex. innebär att du måste aktivera tåget innan det går att köra . För instruktioner, se här: http://forums.auran.com/trainz/showp...7&postcount=25

Du använder muspekaren för att påverka reglage och knappar. För att trycka på en knapp för du muspekaren till knappen varefter du trycker ner vänster musknapp och för musen framåt (från dig). Man får träna lite på det här. Körspaken manövrerar du genom att föra pekaren till spaken och sedan föra spaken fram och tillbaka genom att hålla ner vänster musknapp och röra musen fram och tillbaka. Det finns ett antal kameror i hytten som du får justera till lämpliga lägen så att du ser det du vill se.

Alla ljud är autentiska liksom alla animationer av dörrar etc.

Lycka till!

//Lars S

Last edited by UP6936; 09-01-2007 at 06:57 PM.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-02-2007, 10:12 AM   #867
Dennis
Medlem
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 253
Default

Quote:
Originally Posted by UP6936
Då ska du välja Cab Mode och sedan förflytta dig till hytten (Cab View)! C20-modellen är gjord för att köras "på riktigt", d.v.s. med reglagen i hytten. Alla reglage fungerar i princip som i verkligheten vilket t.ex. innebär att du måste aktivera tåget innan det går att köra . För instruktioner, se här: http://forums.auran.com/trainz/showp...7&postcount=25

Du använder muspekaren för att påverka reglage och knappar. För att trycka på en knapp för du muspekaren till knappen varefter du trycker ner vänster musknapp och för musen framåt (från dig). Man får träna lite på det här. Körspaken manövrerar du genom att föra pekaren till spaken och sedan föra spaken fram och tillbaka genom att hålla ner vänster musknapp och röra musen fram och tillbaka. Det finns ett antal kameror i hytten som du får justera till lämpliga lägen så att du ser det du vill se.

Alla ljud är autentiska liksom alla animationer av dörrar etc.

Lycka till!

//Lars S
Finns inte den där texten på svenska??
Fattar inte det där med key och sånt så bra..
Likson funktionerna i hytten vill typ inte funka..
Dennis besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-02-2007, 01:00 PM   #868
Bengt74
Medlem
 
Join Date: Sep 2002
Location: Södertälje
Posts: 471
Send a message via MSN to Bengt74
Default

Funktionerna i hytten fungerar först efter du aktiverat tåget.

Vänd dig ca 180 grader till vänster i hytten så har du en nyckel i väggen på nedre delen, vriden den åt något håll (du har markeringar som visar hur långt du skall vrida, om du zoomar in), sedan så vänder du dig tillbaka mot displayen på vänster körbord, där kan skall du aktivera några knappar (så dom lyser gul) sedan skall du hålla ner en annan knapp några sekunder (så datadisplayen startar) sen är det bara att tuta och köra.

Eftersom dom flesta knappar har en funktion så pröva dig fram, tryck på dom och se vad som händer.

Det tog mig ett tag också innan jag fick igång tåget men jag tryckte på alla knapparna för att se vad som hände och till slut så funkade det.

Hälsar
Bengt
__________________
Min hemsida: Räddningssidan www.raddningssidan.se
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-02-2007, 01:08 PM   #869
Jonmpa
Medlem
 
Join Date: Jan 2006
Location: Vårberg
Posts: 1,011
Send a message via MSN to Jonmpa
Smile

Ja så kanske man också kan göra ja, men det finns ett enklare sätt: nämligen vrida på den nedre nyckeln till rätt läge och sedan vrida på den svarta gummiknappen ovanför nyckeln så påbörjas aktiveringen av tåget och när du byta ände av tåget så vrid bara av den nedre nyckeln och byt ände helt enkelt vid avstängning vrider du av nyckeln och sedan gummiknappen ovanför nyckeln, så gör iallafall jag och det går alldeles utmärkt. Mvh Johnny Nilsson

Last edited by Jonmpa; 09-02-2007 at 01:16 PM.
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 09-02-2007, 03:11 PM   #870
UP6936
Medlem
 
Join Date: Aug 2003
Location: , , Sweden.
Posts: 277
Default

Quote:
Originally Posted by Jonmpa
Ja så kanske man också kan göra ja, men det finns ett enklare sätt: nämligen vrida på den nedre nyckeln till rätt läge och sedan vrida på den svarta gummiknappen ovanför nyckeln så påbörjas aktiveringen av tåget och när du byta ände av tåget så vrid bara av den nedre nyckeln och byt ände helt enkelt vid avstängning vrider du av nyckeln och sedan gummiknappen ovanför nyckeln, så gör iallafall jag och det går alldeles utmärkt. Mvh Johnny Nilsson
Precis så ska det göras! Man behöver inte trycka på några andra knappar som en del av aktiveringssekvensen. Observera att sekvensen tar ett antal sekunder och att inga andra knappar eller reglage fungerar förrän sekvensen är klar (utom tumhjulsomkopplarna, dom går alltid att snurra). Sekvensen slutar med att IDUn (bildskärmen) tänds liksom Klart-lampan.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 10:28 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009