![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
... man vet aldrig när en "modell 07" boggi kan komma till användning...
Senast redigerad av Mazz den 2005-06-29 klockan 14:22. Anledning: Ändring rubrik |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]()
...som du har byggt där Mats!
![]() Den lägger du kanske ut för andra byggare som en separat del, tror det underlättar för de som bygger äldre saker! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Ja, delar är ju inte fel att lägga upp. Men lägg gärna upp den, som den är också...
Snyggt jobbat Mazz!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Ser snygg ut men polygonantalet skrämmer.
Hur mycket har man kvar till korgen efter att ha stoppat in två sådana i underredet? Mvh Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Jo, polygonantalet blir inte obetydligt på gamla vagnar om man gör dom detaljerade. Nedanstående vagn är totalt 4996 polygoner, vilket iof är inom rimlighetens gräns. Finns några polygoner att städa bort, men kommer inte gör så mycket. Till modellen ska då läggas buffertar, ledstänger, slangar etc och dessa tar ju lite granna. Men, å andra sidan, klarar jag den under 7000 är jag nöjd. Ovanpå det hela ska den LOD-as i åtminstånde 3 steg.
Edit: Bytt bild, nu 6200 poly. Återstår trappsteg, slangar och lite underredesdetaljer. Senast redigerad av Mazz den 2005-06-17 klockan 18:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Plus inredning, takdetaljer (ventilatorer & belysning) och underredsdetaljer (bromsar & spännstag mm), ska du hålla samma detaljnivå som på boggien tvivlar jag på att du klarar den budgeten.
Jag skulle hålla en stramare budget på boggien och satsa mer på detaljerna högre upp som syns bättre. LODs är visserligen bra men hjälper inte så mycket när det är vagnarna i det egna tåget som är detaljerade. Mvh Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Tack för dina synpunkter...
![]() Håller i sak verkligen med dig att hålla polygon-antalet på lägsta möjliga nivå, det har jag själv förespråkat länge. Men, som du kanske noterar, så är inte ambitionen en lågpoly-vagn. De här gamla vagnarna (eller lok oxå, för den delen) ligger varmt om hjärtat och här handlar det om att göra den så som jag vill ha den. ![]() Jag sa att om jag klarade den under 7000 så är jag nöjd, men det betyder inte att det är misslyckat om det överskrider. Som referens har jag några korta vagnar på 6000 poly, som jag provat i olika miljöer, inklusive massa omgivande tåg. Consistet har alltid varit 11 vagnar. Vagnarna utan LOD. I min burk fungerar det då bra, vilket gett upphov till detta projekt egentligen. Var går "smärt-gränsen" så att säga. Vilken effekt har lod i realiteten? En första LOD-gräns på 50m t.ex betyder i praktiken att en scen aldrig behöver jobba med mycke mer än 2 - 3 vagnar i högsta polygontal, och på 50m kan vagnen blivit ordentligt reducerad polygon-mässigt utan att man ser någon kvalitativ skillnad. Så, någon reducering gör jag inte förrän den är färdigmodellerad, loddad och testad och då konstaterad att den är för poly-stinn. Se det som ett experiment, om man så vill. Sen kan man oxå se det från det perspektivet att datorer blir mer o mer kraftfulla. Jag har ingen stor ambition att en sån här vagn ska fungera bra på "gårdagens" datorer egentligen. På toppen kommer ju även aspekter att nya simulatorer är på ingång, även om man inte kan ta ut nått i förskott. Men, en inte allt för vågad gissning är ju att dom är kapabla att hantera mer avancerade modeller. |
![]() |
![]() |