Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-13, 18:07   #1
coffiehans
Medlem

Reg.datum: May 2005
Standard Radio Mobile

Hej
Kan någon förklara för mig varför jag inte får in
Internet MapPoiint i Radio Mobile den rutan har försvunnit
när jag har laddat RM.
Använder Windows 7 Home Premium.
Å sen undrar jag om jag nu kan ladda in DEM hur långt ifrån
ska nästa lat å long vara ifrån senaste.
Hoppas ni förstår frågorna.

M.V.H
H-E Hedström
coffiehans besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 20:06   #2
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

När det gäller första frågan kan det vara svårt att svara på den, men det kan ju tänkas att du missat det där lilla förargliga citattecknet för Internet Map Point när du installerade RM. Kolla manualen på den punkten.

Den andra frågan är lättare att besvara. Du får göra som jag och testa dig fram. Jag tror inte att det finns någon genväg eller tumregel att ta till. För att kunna gissa sig fram måste vi känna till inställningarna i Map propities-rutan och framför allt för Height. Hade du haft Internet Map Point hade du fått några tips av mig.

Jag kan också nämna för dig att jag var en av medförfattarna till manualen - Benkegbg - den andre. Trots detta hade jag manualen ständigt framför mig och prickade av punkt för punkt. Det är lätt att missa.

Titta gärna i tråden "Berg- och Dalbana..." här under. Kolla också bilderna.

Det är klart Coffiehans att du ska ha din DEM-bana. Behöver du hjälp så finns den här i Forum.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 20:44   #3
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Får man komma med en skamlös push för konkurrerande program?
Jag måste säga att jag tycker att Transdem är mkt lättare att använda - det är värt sina Euro enligt min mening...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 23:16   #4
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Ja, för att kunna få tillgång till Internet kartor så behöver Radio Mobile kunna kontakta en del länkar på nätet. Dessa finns i dokumentet Map_Link som ligger i RadioMobile mappen. Det dokumentet kan du öppna med den vanliga texthanteraren. Se till att de inringade apostroferna som syns i mitt exempel inte är där. Radera apostroferna, spara och skriv över den gamla filen.

Att få kartor att passa till varandra - med andra ord att flytta sig i Radio Mobile från en position till en annan och få passning i kanterna är mycket svårt. Man får, som Nils Blid säger, prova sig fram. Jag har också upplevt att flyttningarna ökar/minskar beroende på om man kommer närmare/längre ifrån polerna (nord-sydpolen).
Rätt vad det är hittar man exempelvis att det går bra att öka longituden med säg 0,1675 för nästa flytt, men efter ett tag så passar kartorna inte längre utan man får minska till exempelvis 0,1667. Det är mycket testande, tyvärr.

Har inte provat på Transdem. Kanske Spyfrog har jämfört och har någon recension att ge?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Maplink.jpg (152.5 KB, 59 visningar)
Gammal 2012-04-14, 10:00   #5
coffiehans
Medlem

Reg.datum: May 2005
Standard

Tack för svaren
har försökt å laddat in RM igen men får ej fram IMP
kan det vara för att det är nya ver 11.2.5 ?

M.V.H
H-E Hedström
coffiehans besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 15:00   #6
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Pröva i stället med Internet OpenStreetMap. Den använder jag.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-14, 20:57   #7
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Ja, för att kunna få tillgång till Internet kartor så behöver Radio Mobile kunna kontakta en del länkar på nätet. Dessa finns i dokumentet Map_Link som ligger i RadioMobile mappen. Det dokumentet kan du öppna med den vanliga texthanteraren. Se till att de inringade apostroferna som syns i mitt exempel inte är där. Radera apostroferna, spara och skriv över den gamla filen.

Att få kartor att passa till varandra - med andra ord att flytta sig i Radio Mobile från en position till en annan och få passning i kanterna är mycket svårt. Man får, som Nils Blid säger, prova sig fram. Jag har också upplevt att flyttningarna ökar/minskar beroende på om man kommer närmare/längre ifrån polerna (nord-sydpolen).
Rätt vad det är hittar man exempelvis att det går bra att öka longituden med säg 0,1675 för nästa flytt, men efter ett tag så passar kartorna inte längre utan man får minska till exempelvis 0,1667. Det är mycket testande, tyvärr.

Har inte provat på Transdem. Kanske Spyfrog har jämfört och har någon recension att ge?
Hälsningar
Jag har inte använt Transdem sen jag gjorde baseboarden till DONJ.... möjligen att jag skulle kunna slänga ihop en recension under sommaren - just nu är jag tyvärr lite för upptagen.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:37.