![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Bra Bjornl – men du har samtidigt skapat ett hejsan svejsan problem. För alla stationen skall det finnas en hastighetsskylt före ytterst växeln. Med dina fina skyltar – dom är bra – gäller alltså högst 40 inom bangården. Sätts inte någon ny skylt ut gäller 40 i fortsättningen – inget för våra fartdårar. Du kan alltså inte köra fortare på någon bana med dina skyltar.
Det finns flexibla skyltar – 0 – 160 km/tim. Dessa har Chakz0r gjort och återfinns i Sv Tåg-skivorna. Men tiden håller på att gå ikapp dem. Liksom för Chakz0r:s övriga objekt, lutningstavlor, verktyg m m, finns varningar och fel. I min nyårsbetraktelse – 44 minuter över 12-slaget – ber jag en bön just för hans fina och för oss trainzare nödvändiga objekt. Tiden är, som sagt, på väg att hinna ikapp dem. I bilden här under från mitt senaste banbygge har jag lagt in två hastighetsskyltar, en modern och en gammal. Hastigheten kan sättas i jämna tiotal upp till 160. Den moderna kan dessutom ha tre tilläggstavlor. Skickar f ö epost till dig. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
De här skyltarna är ju inte sådana som SJ hade - de finns ju som svenska tåg. Högsta hastighet på DONJ var som Björn gjort mkt riktigt 40km/h. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jag hänger inte heller med i Nils resonemang? Dessa skyltar är ju för DONJ och har föga med Tomas Nordenadlers gamla SJ-skyltar att göra. Kanske dags att sluta jämföra med det som gjordes 2004-2005 och blicka framåt i stället, det är ju ett nytt år nu igen!
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej alla
Nå mina tavlor var nog tänkta att se ut som SJ,s äldre tavlor, se jvmf tråden: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=47005 Jag försökte gör dom som Banlära från 1916 anser att de skall se ut även om fotot antyder att det har förekomit förenklade varianter. När det gäller DONJ har jag aldrig sett en speciell hastighetstavla för banan och jag har aldrig sett i någon bok att det skulle ha funnits skyltning ens. Är det av intresse kan jag ju lätt smälla ihop fler speedboards med andra hastigheter.
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Men samtidigt så var ju olika delar av banan godkänd för olika hastighet i början - högsta hastighet var 40km/h vilket kom att bli "standard" hastighet på DONJ senare. Men även om 40km/h var standard hastighet så lär nedsättningar ha förekommit på vissa ställen samt bangårdar mm - så någon form av skyltning lär ju ha funnits.... Jag skulle för övrigt vilja se hastigheterna 30km/h och 50km/h samt 60km/h också.... Detta pga jag funderar på om vi inte skall tillåta något orealistisk hastighet på vissa längre transportsträckor pga det annars helt enkelt går väldigt långsamt att köra hela DONJ (drygt 2h med 40km/h). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Intresse finns från min sida, angående fler varianter.
Som Nisse skriver, så har ju tiden sprungit ifrån Tomas gamla skyltar, som var gjorda för TRS2004.