![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Någonstans har jag läst att det finns ett kommando med vilket växlar kan låsas fast. Har sökt i 2006-manualen, som dock inte ger någon vägledning.
Finns det nån som har bättre minne än jag? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Det finns säkert någon regel (rule) som kan det, jag vet inte. Annars är det bara genom skript som man kan låsa eller låsa upp växlar. Bl.a. AI-förarare och path-kommandon gör det. Även min klarerare, till min autopilot och mitt signalsystem, gör det.
I övrigt känner jag inte till någon "inbyggd" funktion i själva Trainz som gör det. Kan du utveckla frågan? Vad vill du uppnå?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-05-09 klockan 15:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Från huvudspåret leder ett bispår till stoppbock. Växeln envisas hela tiden leda trafiken in på bispåret . Detta även om rätt växelläge bestämts med växelverktyget (treudden) i Surveyor. Eftersom detta är utfartsväxeln skall tågen passera i relativ hög fart, vilket gör det svårt att lägga om växeln manuellt.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Om du lägger växeln rätt i Surveyor och sparar din bana, så ska växeln ligga i samma läge när du startar Driver.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-05-09 klockan 17:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]()
Jag har själv samma sak med en del växlar som du beskriver Nisse. Det finns 2 rules på DLS.
Se bild. Jag har inte andvänt dom, så jag vet inte riktigt vad dom gör. Själv brukar jag sätt ett trackmark efter växlen, och navigera via det. Då blir växlen kvar i rätt läge. Om det gäller AI förare vill säga.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Den inbyggda (PTP Junction lock) låser alla växlar, för manuell växling. Med den andra (Lock Junctions), kan van välja vilka växlar som ska vara låsta. AI-förare kan fortfarande ställa tågvägar. Nils, om du har problem med AI-förare så är lösningen inte att låsa växlar på det sätt som du kanske tänker. EDIT. Nils, när jag granskar din bild bland grönsakerna ser jag en signal som ser ut som en huvuddvärg. Om det är AI du har problem med så är min fråga: Vilken signal använder du?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-05-10 klockan 15:02. |
|
![]() |
![]() |