![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Plötsligt låg hon där bara på mitt arbetsbord, Od med en huvudkoppelstång av "St. Gotthards"-dimensioner. Vem kan motstå sådant? Har faktiskt fått boggin klar och animerad (Recycling, ni vet). Detta var ett från början teak-klätt lok. Har någon lokdata för Od så hör av er!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Åsa, Sweden.
Inlägg: 45
|
![]()
Nice, ser med spänning fram emot fortsättningen!
//Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Överflödigt att kommentera något om bygghastighet, etc
![]() Ser ut som att snickarna i vädringsgruppen kan få något annat att göra, än att slå varandra på tummarna ![]() ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag hade tänkt mig att leveransutförandet blir härligt fräsch nyfernissad teak och vet att dina "gubbar" kommer att göra sitt bästa att skita ned till oigenkännlighet ;-)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Här är några lokdata från "Ellok" boken: Längd över buffertar: 11 250mm Total hjulbas: 6350 mm Hjuldiameter: 1350 mm Tjänstevikt: 69 ton Sth: 60 km/h Motoreffekt: 800 kW Största dragkraft: 200 kN |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Följande kan tilläggas från Elloks boken:
Varje hjul hade ett bromsblock. Ytteraxlarna hade bromsblocket verkandes från yttersidan och inneraxlarna från innersidan. Var tydligen mindre lyckats som lösning. Utväxlingen var 29:111. Motorn hette SJ 1303 hos ASEA. Blindaxeln placerades 110 mm högre än drivaxlarna pga diametern på drivhjulen. Om jag har fattat det rätt från en annan bok om malmbanan så var Od loken lite vaggiga just pga den där "St. Gotthards" tjocka koppelstången - det blev ganska stora krafter som rörde sig upp och ner och när loken gick länge mellan servicen så kunde de bli ganska hoppiga att vara i pga detta. Senast redigerad av spyfrog den 2011-01-30 klockan 22:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
"Recycling-metoden" skördar nya framgångar! Det var väldigt lätt att skala, spegla och flytta delarna från Pa. Sedan var det bara att kopiera en ny textur till Pa:s. Nu är det rena njutningen att bygga, tänk vad många nya lok det kan bli av redan byggda. Naturligtvis en massa delar som ännu ej är flyttade och texturerade men bilden kanske visar min "Recycling-metod" i full kraft!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Hei så fort du lager. Fint bilde. Ser meget bra.
![]() ![]() ![]()
__________________
Mvh Arve ![]() |
![]() |
![]() |