Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-07, 16:00   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard Ångloks typ E

Jag är ny här på forumet och kom i kontakt med Trainz för ett år sen. Blev genast förtjust i alla möjligheter som erbjöds att bygga landskap och sedan AI köra tåg. Men, så hittade jag detta forum och dess vackra F1200 ånglok. Så,
varför inte försöka bygga själv.
Sagt och gjort: laddade hem GMax med tillbehör och en tutorial av Paul Hobbs.
Parallellt utveckling av ett E ånglok:

<Bild E907>


Allt såg OK ut. Körde PLAY på GMax och maskineriet fungerade OK. Så, jag lät ytterligare detaljer vila (luftpump,säkerhetsventil,lampor,pannstege m.m +slutlig SKINNING) för att köra det på Trainz(2009). Jag definierade
då upp: a.limback, a.limfront,a.smoke0,a.cabfront, a.bog0,a.bog1 och a.bog2.
"Allt" fungerade utom a.bogx:

<Bild E907 körandes>


Hjulen presenteras i lodrätt vinkel och rör sig som propellern på ett flygplan när man kör! Snyggt men icke som jag tänkt mig.

Har nån person aning om felet jag gör eller själv upplevt detta fenomen???
Behöver råd eftersom jag försökt en LÅNG tid att finna ut VARFÖR!

OBS. Jag lyckades få igång Paul Hobbs prototyp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg E907.jpg (90.1 KB, 646 visningar)
Filtyp: jpg E907Driving.jpg (122.3 KB, 643 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 17:55   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Saknar du b.r.main i boggien?
Är allt rätt länkat i boggien?
Har sett detta fenomen förut (endast i gmax) och jag vill minnas att det kan ha löst sig när man tryckt in knappen XY i övre delen av skärmen i gmax.

Är boggien en egen mesh förresten, enligt bilden ser det ut som om den sitter ihop med loket.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 18:08   #3
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Du kan jö göra. E2 och E5:a lok?
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 18:45   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard Svar till Korvtiger och gp3119

Korvtiger:
Kolla bifogad bild där du kan se mina objekt och hur de är länkade samman.
Jag har stirrat och stirrat på detta om och om igen.....
Kanske du ser nåt konstigt.
Nämnas kan att jag bytt ut min b.r.main mot TUTORIAL prototypens b.r.main med samma resultat => alltså lodrätt stående hjul.
Menar du den inringade xy knappen på min bifogade fil? Har aldrig rört den, men verkar vara aktiverad.

gp3119: Min plan är att sedan göra en tender och därefter ett E2 lok
OM jag får E LOKET ATT SNURRA......
Bifogade bilder
Filtyp: jpg EProblem.jpg (271.3 KB, 628 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 19:22   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gp3119 Visa inlägg
Du kan jö göra. E2 och E5:a lok?
SUCK.

Kan inte vara roligt, att bygga något.
Fastna vid ett problem och ställa en fråga på forumet, om hjälp.

Så kommer någon och börjar gapa efter det ena loket efter det andra.

Låt honom bygga färdigt, det han håller på med gp3119.
Kom ihåg, att dom som bygger modeller.
Dom gör det i första hand för egen räkning, för att dom själva vill ha det.
Sen får vi andra se det, som en bonus, om det kommer för nedladdning.

Vovven47.

Har för mig, att jag har ett gäng bilder på E-loket, om du skulle behöva.
Isåfall, skicka din mail via PM, så ska jag kolla.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 19:47   #6
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Hmm... min ända misstanke ligger nog på animationen eller attatchen, men jag kan så gott som inget när det gäller gMax. Men fint hittills!
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-07, 20:19   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X2an Visa inlägg
Hmm... min ända misstanke ligger nog på animationen eller attatchen, men jag kan så gott som inget när det gäller gMax. Men fint hittills!
Innan du börjar animera MÅSTE du köra "Reset X-form" på alla mesher och sedan "Collapse All" annars kommer dina hjul att ligga som dom gör, eftersom du skapat dom i en sidoview!
Du kan inte ana vad mina första alster låg spridda i terrängen innan jag lärde mig detta. Det blir etter värre med alla koppelstänger och annat.

ALLTSÅ: SÅ fort du gjort en detalj gör "RESET X_FORM" på den!!!!!!!!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009