|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2010-09-06, 02:00 | #1 | 
| Medlem Reg.datum: Sep 2002 Ort: Stockholm, Sweden 
					Inlägg: 1 430
				 |  VägSystem 3000 - Modulärt system för vägar 
			
			VägSystem 3000 Min tanke har varit väldigt länge att bygga ett modulärt vägystem till Trainz, så man kan få vägarna lite mer som man vill. Så detta har jag påbörjat nu, därav mina klagor i en annan tråd här. Detta system kommer bara finnas tillgänligt för Trainz Classics och högre (dvs ej TRS 2006 och neråt) Detta bara för detta system använder sig av inställningar som inte finns i desas versioner. Min tanke med systemet: Allt ska bara uppbyggt av körfält, dvs man ska kunna få enkelriktade vägar med hur många körfält som man nu än vill ha. Så över körfälten ska man kunna placera ut en annan väg där inga bilar kör, dvs som en vägtexur (se bild 1 nedan). Så körfälten kommer ligga under en annan textur vilket möjligör att man kan ha olika hastigheter på de olika körfälten. Om systemet: 
 Körfälten: Alla hastigheter är gjorda mellan 20-120 (diffar lite då man anger hastigheten i m/s), ev ska 3dfilen/texuren ändras på dessa. Finns ett verktyg för att skapa en väg med en fil i varje riktning Problem så här långt: Dels de som löst sig nu med hur man konfiguerade väg i trainz Men nu så blir de lite bakvänt när man lägger ut vägen (man lägger ut den mot färdrikningen, inte med.. Ska kolla om detta går att lösa Nu lite bilder på hur det går. Bild1, visar att man lägger en vägtextur ovanför körfälten Bild2-3 Visar bara att bilarna rör sig i olika hastigheter (hastigheter från vänster, 120,20 samt 70) 
				__________________ /Leoj Jaudidamdamdubidamdam | 
|   |   | 
|  2010-09-06, 14:37 | #2 | 
| Medlem |   
			
			Låter bra det här! att man kan få vägen anapssad så att den passar just den miljön som är, med ordentliga korsningar o allt som du tänker göra.    sen kanse man kan göra lite händelser så att typ polisen kan jaga fartdårar, busar som kör in och stannar vid busshållsplatser lr liknade om det går  Ser fram imot mer från det här..  /Andreas | 
|   |   | 
|  2010-09-06, 15:30 | #3 | 
| Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Huddinge, Sweden. 
					Inlägg: 6 377
				 |   
			
			Bra leoj. Detta kommer nog att lösa lite utav mina funderingar, som jag hade för ett par dagar sedan. När jag höll på att foga ihop Stockholm och dess omgivning i RadioMobile. Satt då och funderade lite på, alla till och påfarter på Essingeleden och andra motorvägar/trafikleder jämns med spåret. Men här verkar nu lösningen komma. Låter väldigt intressant. 
				__________________ Bengan | 
|   |   | 
|  2010-09-06, 15:38 | #4 | 
| Medlem |   
			
			något som har saknats länge   
				__________________ Hälsningar Max  Jag Använde Trainz (Numera pluggar jag musik och får lite tid över för att Trainz'a  ) | 
|   |   | 
|  2010-09-06, 19:35 | #5 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			Kul att du tar dig tid! Sådana här pack med grejer som man kan kombinera i evighet gillar vi!   Mitt förslag är att du målar vägarna i olika färgnyans från t.ex. grönt till rött, där grönt är 20km/h och rött är 120km/h. Är nog lättare att se skillnad då och underlättar om man gör fel. 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2010-09-06, 21:40 | #6 | 
| Medlem Reg.datum: Feb 2005 Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA 
					Inlägg: 1 414
				 |   
			
			Enkelriktad trafik ! Super   Det är precis vad jag har önskat, speciellt för att kunna göra motorvägar mer realistiska med på/avfarter. Nu kör ju folk tvärt emot körriktningen när de skall på eller av en motorväg. Keep on   
				__________________ Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. | 
|   |   | 
|  2010-09-08, 10:43 | #7 | |
| Medlem Reg.datum: Dec 2007 Ort: Örebro 
					Inlägg: 25
				 |   Citat: 
 | |
|   |   | 
|  2010-09-26, 22:16 | #8 | 
| Medlem |   
			
			Hur går det med projektet?    
				__________________ Hälsningar Max  Jag Använde Trainz (Numera pluggar jag musik och får lite tid över för att Trainz'a  ) | 
|   |   | 
|  2010-09-28, 20:38 | #9 | 
| Medlem |   
			
			?    
				__________________ Hälsningar Max  Jag Använde Trainz (Numera pluggar jag musik och får lite tid över för att Trainz'a  ) | 
|   |   | 
|  2010-09-29, 10:25 | #10 | 
| Medlem Reg.datum: Sep 2002 Ort: Stockholm, Sweden 
					Inlägg: 1 430
				 |   
			
			andas   Någon tycker det är kul att jag ska programera massa nu xP så tja.. Hunnit måla om vägarna lite grand iaf  men ska angripa problemet vidare.. Har fått lite saker från lan som jag ska kolla på, måste sätta mig in i trainzvärldens programmeringsspråk först bara... Så kanske ska släppa lite allteftersom.. Får se lite. 
				__________________ /Leoj Jaudidamdamdubidamdam | 
|   |   | 
|  2010-09-29, 17:13 | #11 | 
| Medlem |   
			
			okej, förlåt för påträngdheten om det uppfattades så så var det inte meningen  . jag skulle bara tycka att en så fin idé inte ska gå till spillo   
				__________________ Hälsningar Max  Jag Använde Trainz (Numera pluggar jag musik och får lite tid över för att Trainz'a  ) | 
|   |   |