Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-03, 20:06   #1
MatsS
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard STW Vägskydd 1.0

Här är nu första versionen av STW Vägskydd vilket är ett system för att bygga svenska vägskyddsanläggningar i Trainz. Det är uppbyggt runt ett antal komponenter som kommunicerar med varandra via skript. Det går därför att skapa helt unika vägskydd för olika trafiksituationer.

Det hela är ihoppackat i en CDP-fil gjord med TRS2006.

Läs den bifoga manualen för att se hur det fungerar!

STW_Vägskydd_10.zip
STW_Vägskydd_10_missing.cdp

xsig_s.jpg
gate_s.jpg
vsig.jpgfsig.jpgosgn.jpg

Begränsningar:

I TRS2004/2006 går det antagligen inte att styra vägtrafiken (komponenten road / väggivaren) än så länge.

Det finns även ett problem som jag upptäckt i det sista. I TRS2006 (och TRS2004) går det inte att göra egna triggers, dvs triggers med en egen mesh. Eller så är det något i min installation här. Det berör komponenterna trig, trio och tris. Det är dock inte hela världen för man kan använda vanliga triggers med rätt namngivning, men det hela blir inte så tydligt på kartan.

I övrigt skall det fungera i TRS2006. TRS2004 har jag inte testat.

Senast redigerad av MatsS den 2008-08-03 klockan 23:26.
MatsS besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 21:03   #2
Kristian
Tidigare Krille400

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Riktigt trevligt, men tyvärr så fungerar det inte i TRS04. Sakerna kommer upp i menyn, men de går inte att sätta ut.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 21:15   #3
MatsS
Medlem

Standard

Fungerar ingen av dem? Jag famlar i mörkret här men prova att ändra trainz-build i config på en av dem till 2.4 och se om det hjälper. Jag tror inte själva spelet bryr sig om det men man vet aldrig. vsig borde exvis fungera oavsett för den är en vanlig signal.

Senast redigerad av MatsS den 2008-08-03 klockan 21:18.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 22:01   #4
gubben50
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Hej! MatsS du ha gjort ett kanon jobba

gubben50
---------
John.P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 22:50   #5
EricB99
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Standard

Mats, du har verkligen gjort ett toppen jobb det här uppskattas verkligen. Dock har jag ett problem, vägsignalerna lyser/blinkar inte. Vet ej om det ska vara så eller om det är något som fattas hos mig?
EricB99 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 22:59   #6
Joel
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Systemet ser bra ut tycker jag, men varken vägsignalerna eller bommarna har fungerande ljus hos mig heller. Kollade lite i CMP och såg att jag saknar följande saker:

36713:27333
36713:27334
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 02:35   #7
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS

Det finns även ett problem som jag upptäckt i det sista. I TRS2006 (och TRS2004) går det inte att göra egna triggers, dvs triggers med en egen mesh. Eller så är det något i min installation här. Det berör komponenterna trig, trio och tris. Det är dock inte hela världen för man kan använda vanliga triggers med rätt namngivning, men det hela blir inte så tydligt på kartan.

I övrigt skall det fungera i TRS2006. TRS2004 har jag inte testat.
Hej Mats!
Även jag ställer mig i kö för att berömma ditt utmärkta arbete. Snyggt och lätt att använda.

Enda problemet är som sagt att bilarna inte stannar, men det är du ju redan medveten om. Så vitt jag kan bedöma så fungerar dina triggers i 2006. För visst ska det väl se ut som på följande bild?
mvh .... Mats

Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 13:59.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 10:59   #8
MatsS
Medlem

Standard

Tack för berömmet allihop. Jag är positivt överraskad att det fungerat så smidigt på andra maskiner och att dokumentationen var begriplig.

Citat:
Precis efter att tåget passerat växeln där spåren går ihop så stängs vägskyddet igen och förblir stängt ända tills tåget åkt ut ur huvudtriggerns område. Går det här att undvika på något sätt?
Jag kan inte riktigt se det framför mig men kan det vara så att växeln stänger ute triggern? Man kan behöva placera ut en trigger på varje sida för att täcka upp båda växellägena (om det är det man vill). Det går att överlappa triggarnas område. Det luriga är att öppningstriggern inte kan ligga i en position just där två huvudtriggers överlappar varandra. Det beror på att logiken inte kan bedöma om det är en överlappning eller två tåg inne i vägskyddet.

Citat:
Så vitt jag kan bedöma så fungerar dina triggers i 2006. För visst ska det väl se ut som på följande bild?
Det där ser riktigt snyggt ut! Jag känner lukten av nyslaget hö då jag ser den. Enda är att väggivaren kan ha en kortare variant, bilarna stannar normalt innan cirkeln. Men det gäller ju tyvärr bara TC i nuläget. Att triggarna funkar i ditt 2006 bekräftar att jag har något fel i min 2006-installation. För du har inte redigerat något i config?

Citat:
En huvudtiggers är det som förgående inlägg visar?
Ja, det är den gula i den bilden. Man måste minst ha en sån för varje övergång.
Gammal 2008-08-05, 11:50   #9
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Standard

Citat:

Det där ser riktigt snyggt ut! Jag känner lukten av nyslaget hö då jag ser den. Enda är att väggivaren kan ha en kortare variant, bilarna stannar normalt innan cirkeln. Men det gäller ju tyvärr bara TC i nuläget. Att triggarna funkar i ditt 2006 bekräftar att jag har något fel i min 2006-installation. För du har inte redigerat något i config?
Hallå där!
Nej, jag har inte ändrat något i configen, så det måste vara något konstigt med din installation.

mvh .... Mats
Gammal 2008-08-05, 19:55   #10
Joel
Medlem

Standard

Citat:
Jag kan inte riktigt se det framför mig men kan det vara så att växeln stänger ute triggern? Man kan behöva placera ut en trigger på varje sida för att täcka upp båda växellägena (om det är det man vill). Det går att överlappa triggarnas område. Det luriga är att öppningstriggern inte kan ligga i en position just där två huvudtriggers överlappar varandra. Det beror på att logiken inte kan bedöma om det är en överlappning eller två tåg inne i vägskyddet.
Jag använder en huvudtrigger i mitten av vägskyddet och sedan en till bortanför mötesspåret för att förlänga aktiveringstiden. Efter att ha testat att köra tåget igen så är det precis när tåget når den överlappande huvudtriggern som vägskyddet stängs.

Senast redigerad av Joel den 2008-08-05 klockan 19:58.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 23:45   #11
sealpower
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Bra jobbat!
Jag använder förvisso inte trainz så mycket, men de ska nog komma till användning. Funkar fint på mitt TRS06.

Måste även ge beröm för den utomordentliga manualen - till och med jag med min ytterst begränsade intelligens lyckades få det hela att funka på första försöket.
Gammal 2008-08-06, 09:06   #12
MatsS
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel
Jag använder en huvudtrigger i mitten av vägskyddet och sedan en till bortanför mötesspåret för att förlänga aktiveringstiden. Efter att ha testat att köra tåget igen så är det precis när tåget når den överlappande huvudtriggern som vägskyddet stängs.
Ok, jag tror jag ser problemet nu. Först och främst tror jag det ligger till så här, rätta mig om jag har fel: En skillnad i verkligheten är att spårledningar (trigger i Trainz) kan gå igenom växlar åt bägge håll oavsett växelns läge, vilket inte går i TRS. I Trainz kan därför ett tåg "gömma sig" bakom en växel vilket gör att logiken tror att vägskyddet inte är belagt. Det går däremot att lura spelet genom att sätta ytterligare en trigger "på andra sidan" växeln.

Öppningstriggern blir dock problematisk eftersom logiken inte kan avgöra om tåget är på en överlappning eller om det kommit ytterligare ett tåg (eller en losskoppling som skett) i vägskyddet. I ditt fall måste vägskyddet stänga eftersom det inte kan utesluta att det kommit in ett tåg från andra hållet exvis. Jag har dock ingen enkel lösning på det problemet. Det går naturligtvis att ta bort öppningstriggern, men då blir ju stängningstiden väldigt lång.
Gammal 2008-08-06, 13:00   #13
gubben50
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Hej! MatsS

Du skulle inte kunna göra ett exp åt mig för se hur man gör

Mvh
gubben50
---------
John.P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57.