Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-13, 16:44   #1
henke327
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard Spårplaner

Hej, ni som har byggt rutter föreställande verkligheten, hur går ni tillväga för att ta reda på hur spåren ligger vid stationer? Hur många plattformar som tågen strannar vid osv. Jag använder mig av www.eniro.se och www.resplus.se för att få en någorlunda bra bild av det hela. Tyvärr är eniros kartor för dåliga över vissa stationer eller att de helt enkelt inte finns med på resplus. Är det någon som kan hjälpa mig med detta skulle jag vara jättetacksam. Finns det kartor på banverkets hemsida? Hur gör ni helt enkelt?
henke327 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 17:11   #2
Julian
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard

Den här länken är mest för att se hur spåren ligger vid stationer. Ingen höjdare kanske men hoppas den kan hjälpa dig

http://www.bokatag.se/templates/Stat...epslanguage=SV
Julian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 01:46   #3
henke327
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian
Den här länken är mest för att se hur spåren ligger vid stationer. Ingen höjdare kanske men hoppas den kan hjälpa dig

http://www.bokatag.se/templates/Stat...epslanguage=SV
Tack så mycket men tyvärr var det samma (i stort sätt, har inte kollat alla) utbud av stationer på den sidan som på www.resplus.se jag bygger för tillfället på södra stambanan och där finns det ju många mindre stationer som inte finns med på varken den länken du skickade eller resplus. Jag har kommit till Tranås från Katrineholm men har inte kunnat bygga Vikingstad, Mantorp och Boxholm. Listan kommer självklart att växa ju längre söderut jag kommer...Du ser ju problemet
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 16:07   #4
Slash2
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Standard

Jag har fått spårplaner från Banverket via mail till ett av mina projekt, jag ringde in en förfrågan och angav vad de skulle användas till.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 02:01   #5
henke327
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slash2
Jag har fått spårplaner från Banverket via mail till ett av mina projekt, jag ringde in en förfrågan och angav vad de skulle användas till.
Du har inte dom kvar så man kan få se hur dom ser ut? Om det är värt att göra det samma... För min del skulle det räcka om dom såg ut som på http://www.bokatag.se/templates/Stat...epslanguage=SV men finns det mer detaljerade så är det bara att lyfta på hatten.

Senast redigerad av henke327 den 2008-03-15 klockan 02:02.
Gammal 2008-03-15, 12:06   #6
Julian
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard

Det kan ju alltid vara bra att ha en hyttfilm. På järnväg.net hittar du några

http://www.jarnvag.net/bilddressinen...lt.asp#jvgfilm

Om du är beredd att satsa lite pengar så är det bra med en hyttfilm, fast det är ju mest bra för landskapen. När det gäller spårplanerna så tycker jag du ska göra som Slash2 gjorde
Julian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-03-15, 13:39   #7
henke327
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Julian
Det kan ju alltid vara bra att ha en hyttfilm. På järnväg.net hittar du några

http://www.jarnvag.net/bilddressinen...lt.asp#jvgfilm

Om du är beredd att satsa lite pengar så är det bra med en hyttfilm, fast det är ju mest bra för landskapen. När det gäller spårplanerna så tycker jag du ska göra som Slash2 gjorde
Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig, mitt mål är självklart att släppa rutten när den väl blir klar. Intressant alternativ med hyttfilmer, såg att västra stambanan fanns. Blir att bygga till Gbg från Katrineholm sen då Ojoj storslagna planer...

Till Slash2: Har du ngn på banverket som du har kontakt med som kan hjälpa mig med? Tänkte att det kanske skulle gå lite lättare om man redan vet att det finns ngn där som är villig att hjälpa till...
Gammal 2008-03-15, 17:29   #8
Slash2
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Standard

Jag ringde växeln och de kopplade mig vidare. Spårplanerna från banverket är inte lika detaljerade som den du länkar till, däremot är varenda växel, kontaktledningsstolpe, kilometertavla och signal utplacerad.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:50.