Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-01, 22:06   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile TS-2013 är ett tåg-spel

Hej
Exakt, sådan går mig på nerverna.

Jag anser att TS-2013 är ett tåg-spel.!!
Där man skall försöka hålla tider och stanna där man skall, ta upp passagerare mm, för att sedan försöka klara scenariot, vilket är nog så svårt.
Det skall inte vara så svårt att köra tågen.
Det är nu på sista tiden som byggarna har fått storhetsvansinne och skall gör körandet av lok exakt som i verkligheten, urdumt.

Vill man ha en riktig tågsimulator, så anser jag att man bara skall kunna köra från caben/hytten, och då måste man vara näst intill riktig lokförare
Det finns sådana simulatorer.
I en simulator så kan man inte flyga ut ur hytten och titta på tåget när det kör genom vackra landskap, det är skillnaden mellan spel och simulator.
OBS
Detta är bara mina tankar
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 22:35   #2
Alexander_A
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Hässleholm
Inlägg: 66
Standard

Jag håller med dig om att TS2013 känns mer som ett spel än en simulator. (Speciellt nu när det även anpassats för xbox). Dock inte av anledningen att det är för svårt att köra tåg, utan tvärtom. Jag blev faktiskt glad när dem äntligen börjat simulera signal/säkerhetssystem i viss mån och inte bara gasa/bromsa. Även att i scenariona gäller det att undvika för stora sidokrafter, för kraftig inbromsning m.m. ser jag som positivt i en simulator .

Jag är själv ingen lokförare eller ens i närheten, men mitt uttalande är ändå att det inte är så svårt att lära sig om man tar 30 minuter på sig till introduktionsscenariona som oftast följer med och kanske t.o.m läser manualen om vilka tre knappar man behöver trycka på innan man kan börja gasa. Ibland kan det tyckas trist att man hellre bara vill ut och köra, men antalet tåg som detta gäller är försvinnande liten minoritet av vad som finns till RS. Därför är det inte svårt att undvika dessa modeller om man inte vill köra med säkerhetssystem.

Sen är det givetvis skönt att ibland bara gasa/bromsa, bränna på lite extra, titta på landskap osv, men då är vi tillbaka där vi började att TS2013 är ett spel och ingen simulator.
Jag får känslan av att du inte kommer att använda svenska ATC om det skulle dyka upp med tiden?


Har du förresten tips på någon "simulator" enligt ditt inlägg, att köpa och köra på datorn?
Trainz behöver vi inte ens diskutera, MSTS (via openrails) sitter man mest i hytten och det har många bra sidor, utökade funktioner hade dock varit önskvärt.

Men o andra sidan, vad spelar det för roll att man kan titta utanför hytten eller inte? Hade man tagit bort möjligheterna i RS tror jag knappast att folk hade sett det mer som en simulator. Bara önskat utökade views. Fast det är vad jag tror o tycker. Det är svårt att få till en simulatorkänsla och jag ser mycket lite av det hos RS och önskar mer, samtidigt som du verkar önska mer av 'spel-känslan'. Det är svårt att tillfredställa alla, och jag hoppas dem jobbar på det i framtiden.

Kontentan då, i verkligheten så har tåg en ganska tight tabell att hålla, plocka passagerare etc, och tågen är betydligt svårare att köra än i RS. Så jag får inte riktigt ihop hur dem aspekterna skulle göra en tågsimulator mindre värd namnet när du klagar över att det blir svårare/mer som i verkligheten?
Alexander_A besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 23:20   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Jag har ingen större lust att gå tillbaka till MSTS, där kunde man köra alla tåg i "simple mode", man kunde bocka i att tågen INTE skulle spåra ur
Men största problemet med MSTS är att det inte stöds av 16x9.

Alla är vi mer eller mindre lata.
Jag såg MSTS som en skärmsläckare, satt bara och njöt av scenerierna.
Tågen gick av sig själv.

RS är för bökigt tycker jag, man får ju aldrig någon lugn och ro

Kalla det vad som helst, men ett spel är vad RS är, men rätt så svårt.
MSTS var mycket enklare (för lata)

Jag är mycket mer intresserad av snygga landskap, gärna med ett enda spår från A till B, hehe sån är jag
Det värsta jag vet är stora stationer med hundratals spår, där man aldrig kan komma ut på linjen...
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 23:44   #4
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

För min del är det bara kul om det är verkligt! Tycker det är kul att läsa igenom manualen och sen köra tåget så realistiskt som möjligt. Dock är jag ganska bra på att ta till mig sån information, läser igenom det 1-2 gånger så sitter det sen... Vill man bara åka med kan man lika gärna kolla på hyttfilmer på YouTube!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora

Senast redigerad av bönan den 2013-04-01 klockan 23:46.
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 00:55   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
För min del är det bara kul om det är verkligt! Tycker det är kul att läsa igenom manualen och sen köra tåget så realistiskt som möjligt. Dock är jag ganska bra på att ta till mig sån information, läser igenom det 1-2 gånger så sitter det sen... Vill man bara åka med kan man lika gärna kolla på hyttfilmer på YouTube!
Hej
Jag åker aldrig i hytten, så de så
Jag måste tacka Andreas13 för sitt fina Y1, som nu går att köra.
Annars hade jag nog avinstallerat hela TS, så pass intresserad är jag.
Manualer hatar jag
Köpte en ny TV, med massor av finesser (appar), men jag är glad att jag kan sätta på och av den, samt växla kanal.
Ljudet kan jag också justera
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2013-04-02 klockan 01:10.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 12:22   #6
MTD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Falun
Inlägg: 35
Standard

Men då förstår jag inte riktigt vad problemet är.
Du vill ha ett spel och du anser att TS2013 är ett spel.

En simulator ska försöka simulera verkligheten så mycket som möjligt och då ska det vara svårt.

Jag anser att det ska ta tid att lära sig en simulator. Det ska vara knepigt, krångligt och svårt. Det tycker jag är kul!
Vill jag ha ett spel då köper jag mig ett spel.
MTD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009